در نسخه بتای واتساپ ویژگی های کاربردی جدیدی به چشم می‌خورند که برای مدت‌ها منتظر حضورشان در این برنامه هستیم و به زودی به طور رسمی اضافه خواهند شد.

اگر واتس اپ را با پیام‌رسان‌های دیگر مانند تلگرام مقایسه کنیم متوجه تفاوت‌های بسیاری می‌شویم که کار با واتس اپ را سخت می‌کنند. با این وجود این برنامه همواره تلاش کرده تا فاصله خود تا پیام‌رسان‌های مطرح دیگر را کم و قابلیت‌های جدیدی به خود اضافه کند. به تازگی گزارشی از Android Headlines رسیده که در نسخه بتای واتساپ، ویژگی های کاربردی جدیدی افزوده شده که به زودی در دسترس تمامی کاربران قرار خواهد گرفت.

میان‌بر برای جست‌وجوی پیام‌ها
در حال حاضر اگر بخواهید از میان پیام‌ها مطلبی را جست‌وجو کنید راه طولانی‌ای در پیش خواهید داشت. ابتدا باید چت با مخاطب یا گروه را باز کنید، سپس روی منوی سه نقطه‌ای تپ کرده و جست‌وجو را انتخاب کنید. اما به زودی در برنامه راه سریع‌تری جهت یافتن پیام‌های مورد نظرتان تعبیه خواهد شد.

در ورژن ۲.۲۲.۶.۳ بتای منتشر شده برای اندروید شورت کات جدیدی برای جست‌وجو قرار داده شده است. البته این راه حل جدید تفاوت چندانی با مسیر قبلی ندارد اما با این میان‌بر می‌توانید از همان صفحه اطلاعات مخاطب، پیام‌های مورد نظرتان را پیدا کنید. بدین ترتیب دیگر نیازی به باز کردن پیام‌ها نخواهد بود و این فرآیند با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

چنین ویژگی های کاربردی در حال بررسی توسط گروه کوچکی از بتا تسترهای واتساپ هستند و گزارش‌هایی مبنی بر وجود باگ و مشکلات نمایش دادن میان‌بر به گوش می‌رسد. از آنجایی که این قابلیت هنوز به طور رسمی ارائه نشده بنابراین وجود باگ و مشکلات چندان دور از انتظار نیست.

متاسفانه هنوز هیچ اعلام رسمی درباره این ویژگی جدید واتساپ انجام نشده و باید برای عرضه رسمی این ویژگی در آپدیت‌های بعدی واتس اپ صبر کنیم.

ری‌اکشن به پیام‌ها و لینک برای تماس
امکان جست‌وجو میان پیام‌ها تنها قابلیت جدید واتساپ نخواهد بود و تیم‌های تستر در حال آزمایش ویژگی‌های دیگری مانند امکان ارسال ری‌اکشن و بازخورد به پیام هستند. این ویژگی از مدت‌ها پیش در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند توییتر و تلگرام وجود داشته و حالا قرار است در آپدیت بعدی به واتس اپ نیز بیاید.

در نسخه بتای واتس اپ برای دسکتاپ تصویری از نحوه ارسال بازخورد برای پیام‌ها به دست آمده که نشان می‌دهد از میان چند اموجی، امکان انتخاب ری‌اکشن مناسب وجود دارد. همچنین کاربر می‌تواند واکنش سایر افراد حاضر در گروه به پیامش را نیز مشاهده کند، درست همانند آنچه که سایر پیام‌رسان‌ها ارائه می‌کنند.

ویژگی دیگری که تیم واتس اپ در حال توسعه آن بوده بازطراحی صفحه تماس است که در هفته گذشته نیز اخباری از آن به گوش می‌رسید. در بتای نسخه ۲۲.۵.۰.۷۰ اینترفیس تماس درون برنامه‌ای دستخوش تغییراتی شده است. با این وجود این اتفاقات فعلا فقط در نسخه بتا رخ داده‌اند و ممکن است در آپدیت رسمی این برنامه، اوضاع کمی متفاوت شود.

در بازطراحی ظاهر تماس صوتی، امواج صوتی به صورت آنی برای صدای هر دو کاربر نمایش داده می‌شوند. طراحی امواج صوتی اخیرا برای پیام‌های صوتی نیز اعمال شده بودند و در آینده‌ای نزدیک به تماس‌های صوتی نیز گسترش پیدا خواهند کرد.

این تغییر باعث می‌شود تا در تماس‌های گروهی متوجه شوید دقیقا چه کسی در حال صحبت کردن است یا چه کسی باید میکروفونش را خاموش کند تا از شر صداهای اضافی و مزاحم خلاص شوید. ظاهرا مشکل صداهای مزاحم در تماس‌های گروهی به قدری آزاردهنده و مکرر بوده که واتساپ برای حل این مشکل اقدام کرده است.

افزون بر این ویژگی های کاربردی، واتس اپ برای تماس‌های صوتی تصویر پس زمینه طراحی کرده که در این نسخه بتا امکان تعویض این تصویر وجود ندارد. ممکن است در آپدیت رسمی برنامه قابلیت تعویض تصویر پس زمینه با عکس دلخواه کاربر گنجانده شود.

اما قابلیت های جدید واتساپ به همینجا ختم نمی‌شوند و تیم توسعه این برنامه در حال ایجاد لینک برای تماس‌های صوتی است. بدین ترتیب اگر این لینک را برای شخصی بفرستید، او می‌تواند با باز کردن این لینک به تماس ملحق شود. این ویژگی کارایی مشابه با لینک گروه داشته و امکان به اشتراک گذاشتن آن با هرکسی – حتی کسانی که در لیست مخاطبان شما حضور ندارند – وجود دارد.

علاوه بر این یک شورت کات جدید دیگر برای مدیریت سریع تنظیمات حریم شخصی استتوس‌ها تعبیه خواهد شد. این میان‌بر فعلا در حالت بتا برای اندروید بوده و احتمالا به زودی برای آی او اسی‌ها نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.