تحقیقات جدید نشان می دهد که شیر مقرون به صرفه‌ ترین راه برای رفع شکاف‌ های تغذیه ‌ای در رژیم غذایی بوده و نوشیدنی ‌های گیاهی ارزش غذایی شیر را ندارند.

 این پژوهش به توسعه یک شاخص غذایی غنی از مواد مغذی (NRF-ai) کمک کرده است که غذاها را بر اساس ترکیبات تغذیه ای رتبه بندی می کند. در این راستا انواع شیر، از جمله شیرهای طعم‌ دار از نظر تغذیه ‌ای بهتر از نوشیدنی ‌های جو دوسر غنی ‌شده و ویتامینه هستند.

با توجه به اینکه بسیاری از مردم سطوح کافی از مواد مغذی مهم مانند کلسیم و روی را مصرف نمی ‌کنند، این شاخص این پتانسیل را دارد که به افراد در انتخاب‌ های آگاهانه ‌تر برای سلامتی کمک کند. این شاخص غذاهای رایج را با توجه به تراکم مواد مغذی آن‌ ها امتیاز می ‌دهد و می ‌تواند برای مقایسه ارزش غذاهایی که ممکن است جایگزین ‌هایی برای رژیم غذایی سالم ‌تر، مقرون‌ به ‌صرفه ‌تر یا بهتر برای محیط ‌زیست در نظر گرفته شوند، استفاده شود.

به گفته محققان شیر، از جمله شیر معمولی و کم‌ چرب، در مقایسه با نوشیدنی ‌های گیاهی غنی‌ شده، بیشترین ارزش غذایی به ازای ارزش مالی آن را داراست. شیر برای رفع کمبودهای موجود در مواد مغذی ضروری که اغلب در رژیم غذایی بزرگسالان از جمله کلسیم، منیزیم، ویتامین B6، روی و ویتامین A انتخابی مقرون ‌به ‌صرفه باشد.

همچنین نظرسنجی‌های مصرف ‌کنندگان نشان داده است که بسیاری از مردم نوشیدنی ‌های گیاهی را انتخاب می‌ کنند زیرا معتقدند این نوشیدنی ‌ها سالم‌ تر از لبنیات هستند که این شاخص و تحقیقات جدید این باور عمومی را مستقیماً به چالش می کشد.

ملیسا کامرون (Melissa Cameron) مدیر خط مشی سلامت انسان و تغذیه در شرکت Dairy Australia، می ‌گوید: این تحقیق نشان می ‌دهد که انتخاب‌ های غذایی اهمیت زیادی دارند و جایگزینی شیر با نوشیدنی‌های گیاهی می‌ تواند باعث شود مردم مواد مغذی را که برای سلامتی و تندرستی مهم هستند از دست بدهند.

به گفته پژوهشگران، همه غذاها از نظر ترکیب مواد مغذی متفاوت هستند و اگر مصرف کنندگان بخواهند غذاهای خاصی را انتخاب کنند یا رژیم غذایی خود را چه به دلایل مالی، محیطی یا بهداشتی، تغییر دهند، باید مبادلات تغذیه ای را در نظر بگیرند.

دکتر جوآنا مک میلان (Joanna McMillan) متخصص تغذیه و پژوهشگر در این باره می گوید: این تحقیق ابزاری برای تعیین مشخصات مواد مغذی برای نیازهای غذایی و تغذیه افراد فراهم می کند و امیدواریم که راهنمایی های بیشتری برای پزشکان و مصرف کنندگان سلامت ارائه کند تا اطمینان حاصل کنند که غذاها و مواد مغذی ضروری برای سلامتی را می شناسند.

به گزارش دیجیزا، مک میلان همچنین به مصرف ‌کنندگان هشدار می ‌دهد که برخی از مواد غذایی را با غذاهای دیگری که به عقیده آنها از نظر زیست ‌محیطی پایدارتر هستند، بدون داشتن دیدگاهی جامع مبادله نکنند.

وی در ادامه می افزاید: هر غذایی دارای ترکیب مواد مغذی متفاوتی است و همانطور که این شاخص جدید نشان می دهد، تعویض غذاها می تواند عواقب تغذیه ای ناخواسته ای داشته و باعث کاهش بیشتر مصرف مواد کم اهمیت شود. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در مجله معتبر Foods منتشر شده است.