دیجیزا/ طبق آخرین رده بندی وب سایت DxOMark ،  هواوی میت ۴۰ پرو جایگاه بهترین دوربین سلفی سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است.

افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، در هنگام خرید گوشی هوشمند نه تنها به دوربین اصلی بلکه به دوربین سلفی نیز توجه می‌کنند. سایت DxOMark رتبه‌بندی بهترین دوربین های سلفی سال ۲۰۲۰ را منتشر کرده که براساس کیفیت عکس و فیلم ثبت شده توسط آن‌ها است.

پرچمدار هواوی به عنوان دارنده بهترین دوربین سلفی سال ۲۰۲۰
هواوی میت ۴۰ پرو در رتبه‌بندی گوشی‌های دارنده بهترین دوربین اصلی، بعد از هواوی میت ۴۰ پرو ‌پلاس قرار دارد که دارای یک دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و یک سنسور تشخیص عمق است. با این وجود از نظر دوربین سلفی، عملکرد برادر کوچک‌تر بین این دو پرچمدار بهتر بوده است.

در سایت DxOMark به این نکته اشاره شده که گوشی هواوی میت ۴۰ پرو‌ در همه‌ سناریو‌ها عملکرد بسیار خوبی را داشته است؛ برای مثال در نور کم، دوربین سلفی این گوشی به شما این امکان را می‌دهد تا تصاویری دقیق و با جزئیات بیشتری را ثبت کنید. زمانی که دوربین سلفی این گوشی چند نفر را تشخیص دهد، به صورت خودکار حالت تصویربرداری را به فوق عریض تغییر می‌دهد. به علاوه این گوشی می‌تواند پس زمینه تصاویر را تحت شرایط خاص تار (blur) کرده و همچنین تنظیماتی برای کنترل کردن نویز تصاویر نیز ارائه کند.

در ادامه این رتبه‌بندی، مقام دوم به گوشی هواوی میت ۴۰ تعلق گرفت و گوشی‌های هواوی نوا ۶ (۵G)، ایسوس زنفون ۷ پرو، سامسونگاس ۲۰ الترا (اگزینوس) و نوت ۲۰ الترا (اگزینوس) در رتبه‌های بعد قرار گرفته‌اند.

بررسی گوشی هواوی میت ۴۰ پرو در DxOMark
پیش از این، سازنده چینی این گوشی یعنی شرکت هواوی از ساخت پرچمداران جدید برای سری میت ۴۰ خبر داد که شامل نسخه مقرون به صرفه میت ۴۰ و دو برادر بزرگ‌تر خود یعنی میت ۴۰ پرو و میت ۴۰ پرو‌ پلاس است.

بهتر است با امتیاز کل این گوشی که ۱۳۶ است شروع کنیم. این عدد از مجموع امتیاز سه قسمت عکس‌برداری، فیلم‌بردای و بزرگنمایی تشکیل شده است. در قسمت عکس‌بردای، این گوشی امتیاز ۱۴۰ و در قسمت فیلم‌برداری امتیاز ۱۱۶ و در بزرگنمایی امتیاز ۸۸ را کسب کرده است. به هرحال، امتیاز پایانی ۱۳۶ باعث شد تا میت ۴۰ پرو در رتبه بهترین دوربین سلفی سال ۲۰۲۰ را از آن خود کند و به پادشاه جدید ثبت عکس‌های سلفی در سال ۲۰۲۰ تبدیل کند.

قبل از بررسی بیشتر، بهتر است با سخت افزار دوربین آشنا شویم. دوربین اصلی این دستگاه از سنسور ۵۰ مگاپیکسلی ۱/۱.۲۸ (خروجی ۱۲ مگاپیکسل) و لنز دیافراگم f/1.9 برابر با ۲۳ میلی متر (۱ برابر به عنوان ۲۷ میلی متر تعریف شده) همراه با پیکسل کامل Octa-PD تشکیل شده است. دوربین فوق عریض این دستگاه دارای سنسور ۲۰ مگاپیکسلی ۱/۱.۵۴ با لنز دیافراگم f/1.8 معادل ۱۸ میلی متر به همراه PDAF است. در نهایت دوربین تله فوتو از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی ۱/۳.۵۶ با لنز دیافراگم f/3.4 معادل ۱۲۵ میلی متر به همراه PDAF و OIS است. این دستگاه همچنین دارای یک سنسور رنگ دمای چند طیفی است و می‌تواند با کیفیت ۴K در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

در آخر نیز وب سایت فرانسوی DxOMark، به این نتیجه رسیده است که گوشی میت ۴۰ پرو از یک دامنه دینامیکی گسترده (حتی در نور کم، نویز توسط نور خورشید و نور مناسب) استفاده کرده و به لطف عملکر دقیق سنور عمق در حالت بوکه (Bokeh) تصاویر بی‌نظیری را ثبت می‌کند.

با این حال این گوشی در قسمت دوربین عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده، اما کاملا هم بی نقص نیست؛ برای مثال می‌توان به عدم فوکوس کردن دوربین تله فوتو روی سوژه‌ها، مشکلات در تعیین مقدار رنگ و افت فریم دوربین در هنگام راه رفتن اشاره کرد. به علاوه در قسمت فیلم‌بردای نیز بعضی از صحنه‌ها دارای نور کم و دامنه دینامیکی محدودی هستند.