سامسونگ و وسترن دیجیتال برای استانداردسازی و توسعه‌ی فناوری‌های ذخیره‌سازی براساس میزان استفاده و دسترسی در SSDها و HHDها با هم تفاهم‌نامه امضا کردند.
   
سامسونگ در خرداد ۱۴۰۰ از اولین SSD خود با فناوری ZNS با ۴ برابر عمر بیشتر رونمایی کرد.

فناوری ZNS (مخفف Zoned Namespace) مجموعه دستوری جدید در NVMe™ است که امکان گروه‌بندی داده‌ها را براساس میزان استفاده و دسترسی فراهم می‌کند و با کاهش فرایند جابه‌جایی و تنظیم مجدد داده‌ها عملیات نوشتن و خواندن داده‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این فناوری همچنین ضریب تقویت نوشتن (WAF) درایو یعنی میزان واقعی نوشتن داده‌ای روی درایو در مقایسه با میزان نوشتن دستور داده‌شده از سوی سیستم میزبان را کاهش می‌دهد و بهره‌وری و عمر بیشتری برای SSD به ارمغان می‌آورد.

بااین‌حال استفاده از فناوری ZNS نیازمند بهبود‌های قابل‌توجهی از سوی سیستم میزبان و اپراتورهای مرکز داده است. به گزارش Tomshardware سامسونگ برای ساده‌سازی توسعه‌ی نسل بعدی HDDها و SSDهای مجهز به فناوری ZNS خود روز سه‌شنبه ۹ فروردین تفام‌نامه‌ای (MOU) را با وسترن دیجیتال امضا کرد. این مشارکت به هدف استانداردسازی و توسعه فناوری‌های ذخیره‌سازی براساس میزان استفاده و دسترسی صورت خواهد گرفت.

وسترن دیجیتال نیز در سال‌ها اخیر SSD‌هایی با فناوری ZNS معرفی کرده است؛ اما درایوهای این دو شرکت به شکل‌های متفاوتی پیاده‌سازی شده‌اند و رفتار متفاوتی دارند.

از طرفی هنوز SSDهای مجهز به فناوری ZNS به‌طور گسترده مورد استفاده‌ قرار نگرفته‌اند و اکوسیستمی هموار از این فناوری ذخیره‌سازی به وجود نیامده، از طرفی درایو‌هایی که از فناوری ZNS استفاده می‌کنند تنها توسط چند تولید‌کننده‌ی محدود عرضه می‌شوند که خود این امر نیز بازاری انحصاری برای این محصولات ایجاد می‌کند.

با وجود تمام مزایایی که فناوری ZNS ارائه می‌کند، نرم‌افزارهای موجود مانع پذیرش این فناوری می‌شوند و به نظر می‌رسد که حالا هم سامسونگ و هم وسترن دیجیتال سعی دارند با همکاری یکدیگر برای توسعه‌ی نرم‌افزار ZNS تلاش کنند. این دو شرکت تصمیم دارند اکوسیستمی را توسعه دهند که مشارکت‌کنندگان کمتری را در برمی‌گیرد، اما دردسترس بودن به‌موقع نرم‌افزار و سخت‌افزاری را که قابلیت تعامل‌پذیری و پیش‌بینی داشته باشد، تضمین می‌کند.

براساس شرایط تفاهم‌نامه‌‌ی مشترک سامسونگ و وسترن دیجیتال، این دو شرکت برای استانداردسازی و استفاده از فناوری‌های ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها با هم همکاری کرده و مدل‌ها و چارچوب‌های پیشرفته‌ای را برای این فناوری‌ها و بهبود معماری‌های مرکز داده‌ تعریف خواهند کرد.

در همین راستا سامسونگ و وسترن دیجیتال در دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) تیمی فنی تشکیل دادند که وظیفه‌ی مشخص کردن موارد لازم برای این سازوکار را بر عهده دارد.

جین‌من هان، مدیر برنامه‌ریزی منابع سازمانی و سرپرست بخش فروش و بازاریابی سامسونگ الکترونیکس درباره‌ی این همکاری با وسترن دیجیتال گفت: «ما به‌ طور مشترک تلاش می‌کنیم اکوسیستمی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد کنیم که مشتریان تا حد ممکن بتوانند از مزایای این فناوری بسیار مهم بهره ببرند.»

راب سودربری، مدیر برنامه‌ریزی منابع سازمانی وسترن دیجیتال نیز اضافه کرد: «وسترن دیجیتال سال‌ها است که با کمک به هسته لینوکس و جامعه نرم‌افزاری متن‌باز، پایه‌های اکوسیستم ذخیره‌سازی براساس میزان استفاده و دسترسی را ایجاد کرده؛ ما از این مشارکت برای تسهیل به‌کارگیری گسترده‌تر فناوری ZNS برای کاربران و دیگر توسعه‌دهندگان بسیار هیجان‌زده‌ایم.»