صدا و سیما/ ما به صورت مرتب اخباری در مورد طرح‌های مفهومی و ایده‌های ناقص و بچگانه می‌خوانیم. بسیاری از این ایده‌ها و طرح‌ها هرگز به تولید انبوه نمی‌رسند و موفق نمی‌شوند.
 دلایل موفق نشدن این ایده‌ها هم چند مورد است:
– خود طرح‌ها تفننی هستند و کاربرد عملی در زندگی ما نمی‌توانند داشته باشند.
– طرح‌ها کاربردی به نظر می‌رسند، اما نه در زندگی کنونی ما، بلکه احتمالا در زندگی آیندگان ما.
– ایده‌ها ناب هستند، اما برای عملی کردن آن‌ها نیاز به فناوری‌های پیشرفته‌تری است و با فناوری کنونی نمی‌شود این ابزار و وسایل را ساخت.
– قیمت تمام‌شده این گجت‌ها زیاد است و کاربر انتهایی فعلا نمی‌تواند با این قیمت آن‌ها را تهیه کند.
 
با این حساب باید روی خوشی به این ایده‌ها و ابتکار‌ها نشان بدهیم؟
پاسخ قطعا آری است! بدون این تلاش‌ها و ورزش‌های ذهنی، ما هرگز چیز‌هایی را که اکنون به صورت روتین داریم، نمی‌داشتیم. این طرح‌ها مفهومی نوعی آمادگی ذهنی در نزد ما و مخترعات دیگر ایجاد می‌کنند، تا هر گاه که شرایط مهیا شد، بتوانند محصول نهایی را تولید کنند.
 
۱- پخش صفحه در خودرو:
این روز‌ها ما پخش‌کننده‌های دیجیتال را داریم و البته خیلی‌ها در کشور‌هایی که سرعت اینترنت یاری می‌کند ترجیح می‌دهند در خودرو‌ها به صورت جاری از اینترنت، موسیقی پخش کنند و بشنوند.
اما لزوم داشتن یک سیستم پخش موسیقی خودرو از دهه‌ها قبل وجود داشت و شکل ابتدایی آن به صورت پخش صفحه بود.

 در آن زمان مشکل تکنیکی عمده، برخورد سوزن به سطح صفحه در هنگام عبور خودرو از پستی و بلندی جاده و در نتیجه خراشیده شدن صفحه و مختل شدن پخش موسیقی بود.
 
۲- زیردریایی در قرن نوزدهم
این عکس، شکل یک زیردریایی قرن نوزدهمی را نشان می‌دهد. چیز جالب جاگذاری توربین‌های پیشران در وسط زیردریایی است.

 ۳- شبیه یک موبایل قدیمی می‌ماند، اما چیزی که می‌بینید یک ذره‌بین برای خواندن متن‌های خیلی ریز است.

 
۴- در دهه‌های پیش خبری از اسکایپ و سایر سرویس‌های چت ویدئویی نبود، اما تلاش می‌شد با همان ابزار‌های نخستین، راهی برای انتقال ویدئو پیدا شود.

 
۵- در دهه‌های پیش روزنامه‌ها تحت تأثیر رادیو قرار گرفته بودند و در جستجوی راهی برای رقابت بودند. این عکس نمایانگر آرزوی آن‌ها برای رسیدن بی‌درنگ به دست خواننده‌ها بود.

چیزی که این روز‌ها به صورتی دیگر در قالب اینترنت و فکس نمود پیدا کرده است.
 
۶- جی پی اس نبود، اما نیاز برای همراه داشتن یک نقشه به صورت آسان وجود داشت. به همین خاطر نقشه‌های کوچکی آماده شده بود که در چیزی شبیه یک ساعت قرار داده می‌شدند و می‌شد آن‌ها را به آرامی به موازات طی مسیر، جابجا کرد و مسیر را دید.

 
۷- خبری از گیم‌های پیشرفته امروزی نبود، اما آرزوی گیم‌های تعاملی در این تصویر به خوبی نمودار است.