دیجیزا/مطالعات جدید نشان می‌دهد همه گیری کرونا با بالا بردن سطح افسردگی و اضطراب تأثیر ویران کننده‌ای بر سلامت روان جوانان داشته است.

پژوهشگران دانشگاه سوری (University of Surrey) به منظور بررسی تأثیر همه گیری کرونا بر سلامت روان، سطح افسردگی، اضطراب، تندرستی، مصرف الکل و کیفیت خواب ۲۵۹ فرد جوان را در دوران قبل از کرونا (پاییز ۲۰۱۹) و در میانه قرنطینه (مه/ژوئن ۲۰۲۰) بررسی کردند.

محققان دریافتند پاندمی کووید-۱۹ تأثیر مخربی بر سلامت روان این جوانان گذاشته و نسبت به پاییز سال ۲۰۱۹ به طور قابل توجهی سطح افسردگی را افزایش و میزان تندرستی را کاهش داده است. سطح افسردگی بالینی (Clinical depression) در شرکت کنندگان از ۱۴.۹ درصد در پاییز ۲۰۱۹ به ۳۴.۷ درصد در مه/ژوئن ۲۰۲۰ رسیده و بیش از دو برابر شده بود.

کیفیت کلی خواب در شرکت کنندگان کاهش چشمگیری پیدا نکرده بود، اما رابطه‌ای میان افزایش افسردگی و کاهش کیفیت خواب هنگام قرنطینه مشاهده شد. نکته نگران کننده اینکه محققان متوجه تمایل قابل توجه شرکت کنندگان به خوابیدن در هنگام غروب شدند که در گذشته به افزایش اضطراب و مشکلات روانی جزئی ربط داده شده است.

جالب اینکه با وجود افزایش فروش نوشیدنی‌های الکلی در سطح جهان در دوران قرنطینه، محققان متوجه کاهش چشمگیر مصرف الکل در شرکت کنندگان شدند که می‌توان آن را تا حدی به محدودیت‌های اجتماعی دوران قرنطینه ربط داد. پژوهشگران از این یافته خرسند شده و می‌گویند احتمالاً به این معنی است که جوانان برای مبارزه با پیامدهای منفی دوران قرنطینه به سمت مشروبات الکلی نرفته‌اند.

نتایج این تحقیق باری دیگر بر تأثیرات مخرب همه گیری کرونا بر سلامت روان جوانان تأکید می‌کند. «Simon Evans»، متخصص علوم اعصاب از دانشگاه سوری می‌گوید: «تا سال‌ها شاهد افزایش آمار جوانانی بوده‌ایم که از مشکلات روانی رنج می‌بردند و حالا آگاهی از اینکه کووید-۱۹ وضعیت را به طور قابل توجهی بدتر کرده نگران کننده است. با ادامه دار بودن محدودیت‌های اجتماعی برداشتن گام‌هایی برای حفاظت از سلامت روان آن‌ها حیاتی است.»

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Psychiatry Research منتشر شده است.