دیجیزا/ چندین کشور در حال کار روی شهر هوشمند هستند و انتظار می‌رود هزینه‌های آن‌ها تا سال ۲۰۲۵ به ۳۲۷ میلیارد دلار برسد و شاهد ۲۶ نمونه از آن‌ها در جهان باشیم.

شرکت «Frost & Sullivan» در جدیدترین گزارش خود به این موضوع اشاره کرده که وضعیت نامشخص جهان پس از دوران شیوع کرونا باعث شده که شهرها روی زیرساخت‌های مشترک و داده محور برای مراقبت‌های بهداشتی، سرویس‌های امنیت عمومی و موارد دیگر تمرکز کنند.

انتظار می‌رود هوش مصنوعی و راه‌حل‌های داده محور با تقاضای زیادی در آینده مواجه شوند و میزان سرمایه‌گذاری در فناوری‌های هوشمند نیز طی دو سال آینده افزایش پیدا کند. در حال حاضر بسیاری از شهرها روی دستگاه‌های پوشیدنی و اپ‌های ردیابی تماس، پلتفرم‌های داده باز، پهپادهای خودران و تحلیل جمعیت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

انتظار می‌رود در آینده و پس از پایان همه‌گیری کرونا سیستم هوشمند کنترل ترافیک، شبکه برق هوشمند، ماشین‌های خودران، سیستم نورپردازی هوشمند و خدمات دولت الکترونیک مورد توجه کشورها قرار بگیرند.

طبق پیش‌بینی‌ها، شهرهای هوشمند تا سال ۲۰۲۵ فرصت‌های تجاری با ارزش نزدیک به ۲.۴۶ تریلیون دلار ایجاد خواهند کرد و طبق اعلام Frost & Sullivan، حداقل تا سال ۲۰۲۵ شاهد ایجاد ۲۶ شهر هوشمند خواهیم بود. یکی از تحلیلگران این کمپانی اعلام کرده:

«شهرهای هوشمند روی زیرساخت‌های متصل و داده محور تمرکز خواهند کرد که منجر به استفاده بیشتر از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و ۵G خواهد شد. آن‌ها سرویس‌های دیجیتال و زیرساخت‌های تحلیل داده قدرتمند را در اولویت قرار می‌دهند که منجر به افزایش هزینه‌ها در این بخش‌ها می‌شوند.»
در حال حاضر تعریف مشخصی از شهر هوشمند وجود ندارد، اما Frost & Sullivan شهری را هوشمند می‌داند که حداقل در ۵ مورد از ۸ حوزه دارای فعالیت‌های فعال و قابل تایید باشد که شامل این موارد می‌شود: حکمرانی و آموزش هوشمند، سیستم بهداشتی هوشمند، ساختمان‌های هوشمند، حمل و نقل هوشمند، زیرساخت هوشمند، فناوری هوشمند، انرژی هوشمند و شهروندان هوشمند.

با توجه به موارد بالا، هم اکنون هیچ شهر هوشمندی وجود ندارد اما تا سال ۲۰۲۵ با ۲۶ مورد از آن‌ها روبه‌رو خواهیم شد که طبق پیش‌بینی‌ها، ۱۶ مورد از آن‌ها در آمریکای شمالی و اروپا ایجاد می‌شوند و سایر آن‌ها در کشورهای آسیایی و اقیانوسیه قرار خواهند داشت.

طبق این گزارش، ۷۰ درصد هزینه‌های مربوط به شهرهای هوشمند توسط ایالات متحده آمریکا، اروپای غربی و چین پرداخت خواهند شد. در حالی که شیوع ویروس کرونا بودجه دولت‌ها و شهرها را با مشکل مواجه کرده و می‌تواند به صورت کوتاه مدت روی سرمایه‌گذاری در این بخش تاثیر منفی داشته باشد، شهرهای هوشمند یکی از اولویت‌های بلندمدت برای بازیابی اقتصاد خواهند بود.