دیجیزا/مطالعات جدید «CDC» آمریکا نشان می‌دهد افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، می‌توانند تقریبا نیمی از اعضای خانواده خود را به این ویروس همه گیر آلوده کنند. افراد بزرگسال بیشتر از کودکان در انتشار بیماری نقش دارند. معمولا طی هفت روز پس از تشخیص بیماری اولین عضو خانواده، بقیه اعضا نشانه‌هایی از بیماری را از خود نشان می‌دهند.
«مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده» موسوم به «CDC» در مورد وضعیت انتقال بیماری کرونا در خانواده‌ها بررسی‌هایی را انجام داده است. تحقیقات قبلی نشان می‌داد که بزرگسالان در انتشار ویروس کرونا نقش موثرتری نسبت به کودکان دارند.
مرکز CDC  از فروردین‌ماه امسال به بررسی وضعیت انتقال بیماری کرونا در خانواده پرداخته و به نتایج جالبی نیز دست پیدا کرده است. در مطالعه انجام شده اخیر، به بیماران و اعضای خانواده آنها از راه دور آموزش‌هایی داده شد تا بتوانند علایم بیماری را در خود و خانواده‌شان شناسایی کرده و حتی بتوانند از بینی و بزاق دهان بیمار و نزدیکان وی در منزل طی ۱۴ روز نمونه برداری کنند.
با بررسی تست‌های انجام شده روی ۱۹۱ نفر از اعضای خانواده ۱۰۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا، مشخص شد که روز اول هیچ کدام از اعضای خانواده علائمی از بیماری کرونا نداشتند.

در ادامه وضعیت تغییر کرد و پاسخ تست کرونا ۱۰۲ نفر از مجموع ۱۹۱ نفر اعضای خانواده در تماس با بیمار مبتلا به کرونا، مثبت شده است و میزان عفونت ثانویه آنها ۵۳ درصد بوده است.
میزان عفونت ثانویه برای بیماران بالای ۱۸ سال، ۵۷ درصد و برای بیماران زیر ۱۸ سال در حدود ۴۳ درصد گزارش شد. در کل تعداد کودکان در مقایسه با بزرگسالان بسیار کمتر بود. ۲۰ کودک و ۸۲ بزرگسال از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شده بودند.
از نظر وضعیت حضور بیمار در خانه نیز همه موارد مورد بررسی قرار گرفت. به صورت میانگین، در اکثر خانواده‌ها، هر کسی اتاق جداگانه‌ای برای خودش داشت. ۶۹ درصد بیماران گزارش کرده بودند که روز قبل تست کرونا، چهار ساعت یا بیشتر را در یک اتاق با یک یا چند نفر از اعضای خانواده سپری کرده بودند و ۴۰ درصد نیز روز بعد از شروع بیماری با اعضای خانواده در یک اتاق بوده‌اند.
محققان معتقدند با قرنطینه کردن فرد مبتلا به بیماری و حتی جدا کردن سرویس بهداشتی وی از بقیه اعضا، استفاده از ماسک و رعایت مسایل بهداشتی می‌توان از ابتلای سایر اعضای خانواده جلوگیری کرد.