دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

هر آنچه باید درباره کرم چاله بدانید؛ آیا واقعیت دارد؟

هر آنچه باید درباره کرم چاله بدانید؛ آیا واقعیت دارد؟

اگر شما هم یکی از علاقمندان به علم فیزیک و یا نجوم باشید، حتما اسم کرم چاله به گوشتان خورده! ولی تا چه حد با کرمچاله آشنا هستید؟ از کجا آمده اند؟ آیا باعث انتقال اجسام میشوند؟ اگر انسان به داخ برود چه میشود؟ چه تئوریهایی درباره کرمچاله وجود دارد؟ بشر تا حالا چه استفاده هایی از آن کرده و چه استفاده هایی میتواند بکند؟

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تمامی این سوالها برسیم.

کرم چاله چیست؟ کرم چاله به زبان ساده

قبل از اینکه بحث را پیچیده کنیم و وارد بحث علمی شویم، بیایید به صورت خیلی خلاصه وار به این موضوع بپردازیم که اصلا کرم چاله چیست؟

کرم چاله را میتوان به عنوان یک پل و یا یک تونل در نظر گرفت که در میان فضا و زمان قرار دارد. یا اینکه پیوندی میان فضا و زمان ایجاد میکند که باعث میشود فاصله های بینهایت زیادی که بین کهکشانها وجود دارد از بین برود و یا اینکه خیلی کمتر از چیزی که هست بشود! درواقع میتوان لقب میانبر را هم به آن داد.

بگذارید به یک شکل دیگه هم برای شما تعریف کنم که بهتر متوجه شوید. سرعت سفر یک ماده در داخل این تونل، برابر با سرعت نور است که به هیچ وجه امکان ندارد از آن (سرعت نور) کمتر شود. البته یکسری دانشمندان هم برعکس این را گفتند. یعنی اینکه سرعت در کرم چاله آهسته است!

کرم چاله چیست؟ آیا واقعیت دارد؟ همه چیز درباره این تئوری!

کرم چاله از کجا آمده؟

اولین بار این تئوری توسط دو دانشمند معروف یعنی آقایان “آلبرت انیشتین” و “نیتان روزن” بیان شد. قبل از تئوری این دو نفر، بهتر است که یک نیم نگاهی هم به تئوری “لودویگ فلامم” که در سال ۱۹۱۶ مطرح شد بپردازیم؛ درواقع اولین بار این تئوری توسط همین آقا کشف شد؛ ولی خب درنهایت با اسم انیشتین و روزن شناخته میشود.

کرم چاله چیست؟ آیا واقعیت دارد؟ همه چیز درباره این تئوری!

حالا تئوری فلامم چی بود؟

این فیزیکدان در حال بررسی راه حل هایی بود که بقیه دانشمندان درباره معادلات نظریه نسبیت عام ارائه کرده بودند که ناگهان متوجه شد راه حل دیگری هم میتواند وجود داشته باشد؛ او اسم این راه حلش را سفید چاله کذاشت که اگر بخواهیم خیلی خلاصه معنی کنیم، میتوان اینگونه گفت که سفید چاله همان وارونگی زمانی یک سیاه چاله است!

حالا نوبت به انیشتین و روزن رسید؛ آنها در حال توضیح همین تئوری بودند که برای تعریف آن از پلهایی استفاده کردند که میتوانست فضا و زمان را به هم متصل کند. یعنی همان چیزی که در بالاتر و در قسمت “کرم چاله به زبان ساده” گفتیم. درنهایت این نظریه ها با اسم “پل‌ انیشتین-روزن” و یا همان کرم چاله به ثبت رسید.

کرم چاله چیست؟ آیا واقعیت دارد؟ همه چیز درباره این تئوری!

کرم چاله چطور باعث انتقال اجسام میشود؟

فیلمهای خیلی زیادی وجود دارد که درباره کرم چاله و سفر از داخل آن می باشد. ولی چیزی که در هالیوود میبینید با چیزی که در واقعیت میبینید، زمین تا آسمان فرق میکند. درواقع مشکل هایی که بر سر این سفر وجود دارد، بسیار سخت و پیچیده است.

مثلا اولین مشکل اندازه آن است که طبق تخمین دانشمندان، چیزی بین ۱۰ تا ۳۳ سانتی متر میباشد که البته گفتند امکان دارد در آینده با گسترش هستی، بزرگتر شود که میتواند شانس سفر در این کرم چاله را بیشتر کند.

ما در بالاتر، کرم چاله را به یکسری پل تعریف کردیم. ولی این پلها آنقدر هم که فکر میکنیم امن نیستند؛ درواقع کرم چاله یک پل بی ثبات است. البته نظریه انیشتین-روزن هم به این موضوع اشاره کرده. طبق این نظریه اینگونه آمده که کرم چاله برای یک سفر فضایی کاملا ناامن است.

کرم چاله چیست؟ آیا واقعیت دارد؟ همه چیز درباره این تئوری!

البته به این موضوع هم اشاره کنم که کرم چاله فقط فضا و زمان را به هم وصل نمیکند. بلکه میتواند دو جهان را هم به هم وصل کند و حتی به گفته خیلی از دانشمندان میتواند باعث سفر در زمان هم شود که به زودی درباره این موضوع کامل صحبت میکنیم. البته این نظریه (سفر در زمان با کرم چاله) مخالفانی هم دارند که یکی از مهمترین آنها، “استیون هاوکینگ” است. ولی خب هیچ چیزی غیرممکن نیست!

انسان چی؟ میتونه از کرم چاله عبور کنه؟

درواقع فیزیک از این تئوری حمایت میکنه و اعلام کرده که عبور اجسام از داخل کرم چاله امکانپذیر هست. ولی به شرطی که مشکلاتی که در بالا به آن اشاره کردیم برطرف شود؛

خب قاعدتا یک انسان نمیتواند از یک سوراخ ۳۳ سانتی متری عبور کند و با وجود پلهای بی ثبات انتظار داشته باشد که در زمان و یا یک جهان سفر کند. پس نتیجه میگیرم که چنین چیزی امکان دارد، ولی الان نه!

منبع: تن تاپ


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *