دیجیزا/ بازی Halo Infinite قرار بود یکی از عناوین هنگام عرضه‌ی ایکس‌باکس سری ایکس باشد. با وجود تاخیر صورت گرفته، بازگشت مستر چیف هنوز هم یکی از مورد انتظارترین رویدادهای دنیای بازی است. سری Halo همیشه به عنوان یکی از بهترین بازی‌های شوتر شناخته می‌شده که اخیرا کمی از ابهت و کیفیت سابق خود را از دست داده است. Halo Infinite فرصت خوبی برای مایکروسافت است تا بار دیگر مستر چیف را به شکوه سابق بازگرداند.

این طور که به نظر می‌رسد Halo Infinite قرار است مجموعه را به ریشه‌‌های خود بازگرداند. مایکروسافت تاکنون چند تریلر سینماتیک و یک دموی گیم‌پلی از این بازی منتشر کرده است. گل سرسبد انحصاری‌های مایکروسافت در ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد و به همین سبب قصد داریم تا در این مطلب، تمام اطلاعات در دسترس از بازی Halo Infinite را بررسی کنیم.

معرفی Halo Infinite و موتور Slipspace

Halo Infinite ابتدا در مراسم E3 2018 معرفی شد. در آن رویداد، مایکروسافت تریلر زیبایی را از موتور جدید بازی با نام Slipspace به نمایش گذاشت. این تریلر اگرچه حاوی گیم‌پلی بازی جدید نبود، اما هواداران را برای دنباله‌ی مورد انتظار Halo 5: Guardians هیجان‌زده کرد. در تریلر معرفی Slipspace، توانایی‌های حقیقی این موتور به نمایش در آمدند. Slipspace بهتر از هر موتور قبلی سری Halo، قادر به پردازش محیط‌های وسیع، جهانی بزرگ برای جست‌و‌جو و انواع حیات وحش است.

یک سال بعد و در جریان مراسم E3 2019، مایکروسافت تریلر سینماتیک دیگری را برای بازی منتشر کرد و این بار شاهد لباس جدید مستر چیف بودیم. این تریلر مستر چیف را در حال بیدار شدن برای ماموریت بعدی نشان می‌داد. به گفته‌ی مایکروسافت، این تریلر حاوی سرنخ‌هایی برای ماجراجویی بعدی مستر چیف بود. هواداران چندین ماه را صرف بررسی این تریلر کرده تا بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد داستان جدید Halo کشف کنند.

یکی از نکات جالب در مورد Halo Infinite، استفاده از این بازی به عنوان یک پلتفرم است. ۳۴۳ اینداستریز (۳۴۳ Industries)، توسعه‌دهنده‌ی بازی، اعلام کرده است که برای یک دهه‌ی آینده، Halo Infinite پلتفرم اصلی آن‌ها برای ارائه‌ی محتوای Halo خواهد بود. به نظر می‌رسد که قرار است شاهد یک استراتژی به سبک عناوین MMO باشیم. با این اوصاف Halo Infinite قرار است به یک بازی سرویس‌محور تبدیل شود که تغییر جالبی برای این سری است. البته اطلاعات بیشتری در این مورد در دسترس نیست.

نکته‌ی جالب دیگر، عرضه‌ی بازی به صورت همزمان بر روی رایانه‌های شخصی است. Halo Infinite قرار است اولین انحصاری بزرگ اکس‌باکس سری اکس و سری اس باشد، اما با این حال به استراتژی مایکروسافت پایبند است. این اولین بار از سال ۲۰۰۴ و بازی Halo 2 است که شاهد عرضه‌ی یک Halo جدید بر روی رایانه‌های شخصی خواهیم بود. البته مایکروسافت Halo: The Master Chief Collection، ریمستر عناوین قبلی این مجموعه، را در سال ۲۰۱۹ برروی استیم منتشر کرد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

تاریخ عرضه و تاخیر بازی

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، Halo Infinite به عنوان یکی از عناوین هنگام عرضه‌ی ایکس‌باکس سری ایکس برنامه‌ریزی شده بود. اما مواردی مانند شیوع ویروس کرونا و واکنش منفی به جلوه‌های بصری تریلر اول بازی، باعث شد تا عرضه‌ی این بازی تا سال ۲۰۲۱ به تعویق بیافتد. در حال حاضر تاریخ عرضه‌ی دقیق Halo Infinite مشخص نیست، اما ۳۴۳ اینداستریز فصل پاییز ۲۰۲۱ را برای عرضه‌ی بازی در نظر دارد.

Halo Infinite از زمان معرفی به عنوان بازی نسل بعدی بزرگ مایکروسافت تبلیغ شده است، پس بدون شک شاهد پتانسیل کامل آن بر روی ایکس‌باکس سری ایکس (و تا حد کم‌تری ایکس‌باکس سری اس) خواهیم بود. در حال حاضر بازی برای ایکس‌باکس وان هم برنامه‌ریزی شده است، پس نیازی به خرید کنسول جدید برای لذت بردن از Halo Infinite ندارید. البته اخیراً شایعاتی مبنی بر لغو نسخه‌ی نسل هشتمی بازی به گوش رسیده است.

لغو عرضه‌ی این اثر بر روی ایکس‌‌باکس وان از طرفی به نفع بازی است و ۳۴۳ اینداستریز می‌تواند از قدرت کامل کنسول‌های نسل جدید مایکروسافت استفاده کند. خبر خوب این است که Halo Infinite مانند تمامی عناوین انحصاری مایکروسافت، از روز عرضه بر روی سرویس Xbox Game Pass در دسترس خواهد بود.

گیم‌پلی Halo Infinite

Halo infinite بازگشتی به ریشه‌ها برای سری Halo است. همانند شماره‌ی اول، Halo جدید هم در یک Ringworld جریان دارد. محیط جدید بسیار بزرگ‌تر از بازی اول است، به طوری که شاهد بزرگ‌ترین جهان تاریخ سری Halo هستیم. بازی دارای چرخه‌ی روز و شب و نیز حیات وحش است. در مجموع شاهد جهان بسیار واقعی‌تری نسبت Halo قبلی هستیم. البته ۳۴۳ اینداستریز به هواداران قول یک داستان کلاسیک Halo را داده است.

ظاهراً در Halo Infinite شاهد بازگشت Covenant به عنوان دشمنان اصلی خواهیم بود. در Halo 4 و Halo 5: Guardians، این Prometheanها بودند که بر سر راه مستر چیف قرار می‌گرفتند. البته این Covenant با دشمنان سه‌گانه‌ی اصلی تفاوت دارد و بخشی از گروه The Banished است. The Banished ابتدا در Halo Wars 2 معرفی شد. البته گروه‌های آشنایی مانند Grunt، Elite و Jackals همگی در Covenant جدید حضور خواهند داشت.

به گفته‌ی ۳۴۳، شاهد هوش مصنوعی بسیار پیشرفته‌ای در Halo Infinite خواهیم بود و دشمنان شما از تاکتیک‌های جدید و جالبی استفاده می‌کنند. طبعا مستر چیف هم تاکتیک‌ها و ابزار جدید خود را دارد. برای مثال یک Grappleshot، از ابزار جدید مستر چیف است. Grappleshot یک قلاب است و هم در مبارزات و هم در گشت و گذار، به کمک مستر چیف خواهد آمد.

حالت چندنفره

سری Halo به خاطر بخش چندنفره‌ی خود مشهور است. خوشبختانه در نسخه‌ی جدید هم شاهد چندنفره‌ی آفلاین و Split-Screen خواهیم بود. موتور Slipspace توانایی پردازش چندین حالت مختلف چندنفره را دارد. می‌توانید انتظار بازگشت چندنفره‌ی کلاسیک Halo در Infinite را داشته باشید. البته طبعا مایکروسافت برای بخشیدن جانی تازه به این مجموعه، نیازمند حالت‌ها و المان‌های جدید است.

به نظر می‌رسد که حرکت بزرگ ۳۴۳، رایگان کردن کامل بخش چندنفره باشد. شما با خرید Halo Infinite به بخش داستانی و ویژگی‌های دیگر دسترسی خواهید داشت، اما بخش چندنفره برای همه‌ی بازی‌بازان رایگان است. این حرکت فوق‌العاده‌ای برای افزایش تعداد بازی‌بازان Halo Infinite است. Call of Duty: Warzone هم از استراتژی مشابه‌ای استفاده کرد و به نتایج بسیار موفقی رسید. بخش چندنفره از ویژگی بازی میان پلتفرمی هم پشتیبانی خواهد کرد و فارغ از پلتفرم، می‌توانید با دوستان خود بازی را تجربه کنید.

مانند هر بازی رایگان دیگری، بخش چندنفره‌ی Halo Infinite هم شامل پرداخت درون برنامه‌ای خواهد بود. البته خبری از لوت باکس‌ها نیست. در بازی تنها قادر به خرید آیتم‌های ظاهری خواهید بود و هیچ برتری دیگری نخواهید داشت. هم‌چنین بدون پرداخت پول هم می‌توانید آیتم‌های ظاهری جذابی به دست آورید. چالش‌های مختلفی هم در دسترس بازی‌بازان خواهد بود.

جزئیات داستانی

در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد داستان بازی در دسترس نیست. مایکروسافت اعلام کرده است که داستان Halo Infinite، تمرکز بیشتری بر روی مستر چیف خواهد داشت. در Halo 5: Guardians شاهد حضور شخصیت جدیدی به نام Locke بودیم که بخش زیادی از داستان به او اختصاص داشت. همین امر باعث نارضایتی هواداران زیادی شد. تمرکز بر روی مستر چیف، حرکت مثبت دیگری است و تعهد ۳۴۳ به این شخصیت را نشان می‌دهد.

خود مایکروسافت هم اذعان داشته است که داستان Halo 5 ناامیدکننده بوده است. همچنین ۳۴۳ از Infinite به عنوان ریبوت نرم مجموعه یاد کرده است. Halo Infinite در Zeta Halo، یکی از مکان‌های اساسی جهان Halo جریان دارد. Zeta Halo که با نام Installation 07 هم شناخته می‌شود، مکانی است که نژاد Forerunnerها در آن بر روی انسان‌ها آزمایش‌هایی انجام داده‌اند. هم‌چنین اطلاعاتی در مورد The Banished منتشر شده است. به نظر می‌رسد که این گروه به فرماندگی Escharum، قصد دارد تا یک بار برای همیشه نژاد انسان را از بین ببرد.

جدا شدن اعضای کلیدی

در کنار تاخیر یک‌ساله، شاهد جدا شدن اعضای کلیدی استودیوی ۳۴۳ هم بودیم. اخیرا هم کریس لی (Chris Lee)، کارگردان بازی، از این پروژه کناره‌گیری کرد. لی از سال ۲۰۰۸ در ۳۴۳ حضور داشت و برروی سری Halo کار کرده بود. جدایی لی و مشکلات ناشی از شیوع کرونا، تنها دست‌اندازهای بر سر راه Halo Infinite نبوده‌اند. تیم لانگو (Tim Longo)، کارگردان خلاق بازی و مری اولسن (Mary Olson)، تهیه‌کننده‌ی اجرایی، در سال ۲۰۱۹ از ۳۴۳ جدا شدند.

البته سه استودیوی مجزا در حال کار بر روی Halo Infinite هستند. استودیوی اسکای‌باکس لبز (SkyBox Labs) در حال کار بر روی حالت Forge است. این استودیو پیش از این بر روی Halo 5: Forge for Windows 10 و نسخه‌ی ایکس‌باکس وان ایکس Halo 5 کار کرده بود. استودیوی دیگر هم اسپراسافت (Sperasoft) است که بر روی عناوینی مانند Anthem، Rainbow Six: Seige و Assassin’s Creed Odyssey کار کرده است.

بازی Halo Infinite در پاییز سال ۲۰۲۱ بر روی ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس، سری اس و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.