دیجیزا/بر اساس نتایج یک تحقیق بین المللی جدید که اخیراً منتشر شده‌اند، حجم اعظم گازهای گلخانه ای شهری که موجب افزایش دمای کره زمین و تغییرات نابهنجار اقلیمی می‌شوند، تنها در ۲۵ شهر دنیا تولید و منتشر می‌شوند.

 تحقیق جدیدی که در آن وضعیت انتشار گازهای گلخانه ای در ۱۶۷ شهر مختلف جهان بررسی شده است، نشان می‌دهد که ۲۵ کلان شهر جهان، به تنهایی مسئول تولید ۵۲ درصد چنین گازهای مضری برای محیط زیست و اقلیم جهانی هستند.

بر اساس این پژوهش، اگرچه کلان شهرهای آسیایی بیشترین گازهای گلخانه ای را منتشر می‌کنند ولی اکثر کلان شهرهای کشورهای پیشرفته نسبت به کشورهای در حال توسعه، سرانه انتشار گاز گلخانه ای بالاتری را دارا هستند.

در سال ۲۰۱۵، تعداد ۱۷۰ کشور جهان، طی نشستی، توافق نامه پاریس را تصویب و امضا کردند که به موجب آن، این کشورها متعهد می‌شدند اقداماتی را انجام دهند که باعث شوند میانگین افزایش دمای کره زمین، بیش از ۱.۵ درجه سانتی گراد نباشد و در این راستا، بسیاری از کشورها و شهرها، اهدافی را برای کاهش گازهای گلخانه ای پیشنهاد کرده و در پیش گرفتند.

اما گزارش اخیر سازمان ملل موسوم به UNEP 2020 نشان می‌دهد، که این موارد، کافی نبوده و بدون انجام اقدامات شدید و سختگیرانه برای کاهش بحران آب و هوایی در کره زمین، افزایش دمای این کره تا انتهای قرن بیست و یکم ممکن است به بیش از ۳ درجه سانتی گراد برسد که در نوع خود، یک فاجعه جهانی خواهد بود.

در مقاله علمی پژوهشی تهیه شده از این تحقیق، پژوهشگران دانشگاه سان یات سن چین و آزمایشگاه کنترل آلودگی محیط زیست فناوری استان گوانگدونگ این کشور، اظهار داشته‌اند: «شهرها با آن که تنها دو درصد از سطح زمین را پوشش می‌دهند، نقش بزرگی در ایجاد بحران‌های اقلیمی و آب و هوایی دارند و اهداف فعلی تعیین شده برای کاهش گازهای گلخانه ای شهری برای دستیابی به دورنمای تعیین شده تا پایان این قرن کافی نیستند».

آن‌ها می‌افزایند: «امروزه بیش از ۵۰ درصد از جمعیت جهانی در شهرها زندگی می‌کنند و همین شهرها، مسئول بیش از ۷۰ درصد انتشار گازهای گلخانه ای در دنیا هستند، لذا مردم و مدیران آن‌ها، مسئولیت بزرگی در مورد کربن زدایی جهانی دارند». به گزارش دیجیزا، یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که انتشار سرانه گازهای گلخانه ای در شهرهای اروپایی، استرالیا و ایالات متحده به طور قابل توجهی بالاتر از شهرهای مناطق در حال توسعه است و بخش‌های انرژی و حمل و نقل، دو منبع اصلی انتشار چنین گازهایی هستند.

همچنین بر اساس این مطالعه، تنها ۳۰ شهر از شهرهای متعهدشده برای کاهش گازهای گلخانه ای، موفق به انجام آن و توفیق نسبی در این خصوص شده‌اند.

به گزارش دیجیزا، این یافته‌ها که راه طولانی بشر برای رسیدن به یک اجماع جهانی جدی و قدرتمند در جهت رسیدن به سیستمی سازگار با محیط زیست را نشان می‌دهند، در نشریه بین المللی Frontiers in Sustainable Cities منتشر شده‌اند.