بیگ بنگ/ اینها کهکشان‌های “خوشه هرکول” مجموعه‌ای از جهان‌های جزیره‌ای هستند که فقط ۵۰۰ میلیون سال نوری با ما فاصله دارند. این خوشه که به نام Abell 2151 نیز شناخته می‌شود مملو از کهکشان‌های مارپیچی غنی از گاز و غبار است، اما میزبان کهکشان‌های بیضوی نسبتاً کمی است که فاقد گاز و گرد و غبار و ستاره‌های تازه متولد شده هستند.

در این تصویر ترکیبی و عمیق از روی رنگ‌ها می‌توان به قدمت کهکشان پی‌برد. کهکشان‌هایی با ستارگان جوان‌تر به رنگ آبی دیده می‌شوند و کهکشان‌های با ستارگان کهن‌تر به رنگ زرد دیده می‌شوند. این تصویر واضح تقریباً ۱/۲ درجه از مرکز خوشه هرکول را شامل می‌شود که معادل گستردگی بیش از ۴ میلیون سال نوری در فاصلۀ تخمینیِ این خوشه است. در این نما ستارگانی از کهکشان راه شیری هم در پیش‌زمینه پراکنده شده‌اند. نور پراشی که دیده می‌شود، توسط پره‌های پشتیبانی آینه تلسکوپی که تصویربرداری کرده، ایجاده شده است.

به نظر می‌رسد در دور نمای کیهانی، بسیاری از کهکشان‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند یا با هم ادغام می‌شوند، در حالی که به نظر می‌رسد که بقیه تحریف شده‌اند – شواهد واضحی که نشان می‌دهد کهکشان‌های خوشه‌ای معمولاً با یکدیگر در تعامل هستند. در حقیقت، “خوشه هرکول” ممکن است در نتیجۀ ادغام مداوم خوشه‌های کهکشانی کوچکتر شکل گرفته و تصور می‌شود که شبیه خوشه‌های کهکشانی جوان در جهان بسیار دورتر و اولیه باشد.