سخت افزار/ همیشه شرکت‌های تولید کننده یک قطعه سخت افزاری در صورت تولید یک دستگاه، بهترین را برای آن دستگاه قرار خواهند داد. اما متاسفانه برای گوشی‌های سونی این موضوع کمی فرق می‌کند. با وجود تولید سنسور بسیاری از گوشی‌های هوشمند توسط کمپانی سونی، گوشی‌های هوشمند این کمپانی همگی از عملکرد دوربین ضعیفی برخوردار هستند. نمره دوربین سونی Xperia 1 II یکی از مصداق‌های بارز ضعف دوربین گوشی‌های سونی نسبت به دیگر رقبا هستند.

بعد از گذشت نزدیک به یکسال از زمان رونمایی Xperia 1 II، بلاخره شاهد قرار گرفتن نمره دوربین سونی Xperia 1 II توسط DxoMark هستیم. متاسفانه با وجود اینکه انتظار بسیار زیادی از دوربین این دستگاه داشتیم، DxoMark نمره بسیار پایینی به دوربین این دستگاه داده است و جایگاه آن را در بین دستگاه‌های دو سال گذشته قرار داده است.

امتیاز 112 برای دوربین این دستگاه با وجود اینکه یک نمره بسیار خوب است اما با توجه به قیمت 1200 دلاری آن و همچنین زمان رونمایی آن، ایده‌عال نیست و باعث شده است تا بسیاری از خریداران این دستگاه نسبت به خرید خود پشیمان باشند. اگر بخواهیم دوربین را تنها ملاک خرید خود قرار دهیم، گلکسی اس 10 پلاس و وان پلاس 7 پرو درحال حاضر با قیمتی بسیار پایین‌تر از این دستگاه عملکردی مشابه دارند و می‌توانید روی کیفیت این دو دستگاه حساب کنید.

دلیل این امتیاز پایین چیست؟

رنج داینامیکی در بسیاری از تصاویر مناسب نبوده‌اند و همچنین تصاویر گرفته شده در شب نیز کیفیت لازم را برای گرفتن امتیاز نداشته‌اند. همچنین این دستگاه از نظر ثبت تصاویر با دوربین تل فوتو کمی ضعف جزئیات دارد. در بخش ویدیو نیز این دستگاه مشکلات رنج داینامیکی و همچنین فوکوس را تجربه کرده است که همگی این موارد در کنار یکدیگر باعث به وجود آمدن امتیاز 112 شده است.

با این وجود نویز کم تصاویر در نور روز و همچنین رنج داینامیکی مناسب در شرایط نوری مناسب باعث شده است تا امتیاز دوربین این دستگاه بتواند جایگاه سه رقمی خود را حفظ کند. سونی همیشه سعی در ارائه گوشی‌هایی برای افراد خاص بوده است و از این بابت Xperia 1 II نیز با وجود نداشتن بسیاری از قابلیت‌های جذاب مثل Night Mode، دارای مودهای مختلف و همچنین یکی از قوی‌ترین برنامه‌های ثبت تصاویر و ویدیو توسط سونی است.

با این وجود در صورتی که نیاز به خرید تلفن همراه برای ثبت تصویر و همچنین کمی فیلم برداری دارید، خرید گلکسی اس 10 پلاس و وان پلاس 7 پرو انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. قیمت پایین این دو دستگاه در کنار بروزرسانی مرتب سامسونگ و وان پلاس باعث شده است تا این دو دستگاه با وجود گذشت دو سال از زمان رونمایی خود هنوز هم پرچمدارهای قابلی برای بسیاری از افراد باشند.