آی تی رسان/ به‌طور معمول هنگامی‌که نمایشگر لپ‌تاپ دچار خردشدگی یا آسیب می‌شود؛ این پدیده عمدتا از در اثر سقوط از ارتفاع یا استفاده نادرست از دستگاه روی می‌دهد. در موارد بسیار نادر این نمایشگر به تنهایی دچار نقص می‌شود؛ اما برای مک‌بوک‌های اپل مجهز به پردازنده M1 قضیه تا حدی متفاوت است.

چندین مورد گزارش مخابره شده توسط مالکان مک‌بوک‌های مجهز به تراشه M1 نشان می‌دهند که نمایشگر لپ‌تاپ‌های آن‌ها به شکل غیرمنتظره‌ای دچار ترک‌خوردگی می‌شود. یان پروبرت؛ یکی از مخاطبان وبسایت ۹to5Mac اعلام می‌کند:

“من مالک یک دستگاه مک‌بوک پرو با پردازنده M1 هستم. من این دستگاه را در ماه مارس ۲۰۲۱ خریداری کردم. صبح روز گذشته پس از باز کردن لپ‌تاپ متوجه وجود ترک‌هایی روی نمایشگر آن شدم. من با اپل تماس گرفتم و به منظور ارائه سفارش تعمیر به آن‌ها ناچار به پرداخت بیعانه ۵۷۰ پوندی شدم. من به آن‌ها اعلام کردم که مرتکب هیچ‌گونه عملی که موجب آسیب‌دیدگی نمایشگر لپ‌تاپ شود؛ نشده‌ام. با این‌حال آن‌ها در پاسخ اعلام کردند که تکنسین‌های اپل در خصوص عامل ایجاد خسارت تصمیم‌گیری خواهند کرد. چنان‌چه آن‌ها من را به‌عنوان مقصر معرفی نمایند؛ در این‌صورت دچار زیان مالی خواهم شد.”

در ادامه گزارشات دیگری از انجمن پشتیبانی اپل و وبسایت Reddit نشان داد که تعداد بیش‌تری از کاربران نیز مشکل مشابهی را تجربه نموده‌اند. بر اساس کامنت‌های منتشر شده برخی افراد ادعا کردند که گیر افتادن آلودگی یا زباله در قسمت تحتانی نمایشگر احتمالا موجب بروز شکستگی در آن هنگام قرارگیری در وضعیت بسته شده است.

این موضوع یکی از دلایلی است که اپل بر اساس آن به کاربران توصیه می‌کند تا برای مک‌بوک‌های خود از کاور وبکم استفاده نکنند؛ چرا که این پدیده هنگام قرارگیری لپ‌تاپ در وضعیت بسته موجب آسیب‌دیدگی نمایشگر خواهد شد. یکی دیگر از کاربران ادعا کرده که فریم مک‌بوک‌ها احتمالا به اندازه‌ای ضعیف است که قادر به حفاظت از نمایشگر در برابر گشتاور ناشی از بسته شدن لپ‌تاپ نیست. با این‌حال برخی کاربران موفق به تعویض مک‌بوک‌های خود به‌صورت رایگان شدند؛ در حالی‌که برخی دیگر ناچارا مبالغی را پرداخت کردند.

هنوز مشخص نیست که مشکل مورد اشاره تا چه اندازه فراگیر است. با این‌حال چنان‌چه مالک مک‌بوک با تراشه M1 هستید؛ در این‌صورت توصیه می‌شود تا با دقت از آن مراقبت کنید.