دیجیزا/ یک متخصص چشم، نوریت اپتیک را اختلال ناگهانی در بینایی عنوان کرد و گفت: نقایص میدان دید و از دست دادن قدرت تشخیص رنگ از علایم این بیماری است که می‌تواند باعث اختلال در درک رنگ‌ها شود.
دکتر کاوه ابری اقدم عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: نوریت اپتیک نوعی از التهاب است که عصب بینایی را درگیر می‌کند و عصب بینایی مجموعه‌ای از الیاف عصبی است که اطلاعات بینایی را از چشم به مغز منتقل می‌کند.

وی یادآور شد: این اختلال معمولاً بر روی یک چشم تأثیر می‌گذارد ولی گاهی بویژه در اطفال ممکن است هر دو چشم را نیز درگیر کند.
مسوول جلسه چالش های تشخیصی و درمانی نوریت اپتیک تیپیک و غیرتیپیک در چهارمین همایش بهاره چشم پزشکی ۱۴۰۰ به علایم اختلال نوریت اپتیک اشاره کرد و گفت: یکی از علایم درد است و اکثر افراد مبتلا، درد چشم دارند که ممکن است با حرکت دادن چشم تشدید شود.

ابری اقدم به کاهش حدت بینایی چشم به عنوان دومین علامت اختلال نوریت اپتیک اشاره کرد و ادامه داد: بیشتر افراد مبتلا به این اختلال درجات متفاوتی از کاهش موقت در بینایی یک چشم را تجربه می‌کنند. کاهش بینایی معمولاً طی چند ساعت یا چند روز ایجاد شده و طی چند هفته بهبود می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: نقایص میدان دید و از دست دادن قدرت تشخیص رنگ از دیگر علایم اختلال نوریت اپتیک است که می‌تواند باعث اختلال در درک رنگ‌ها شود. به عنوان مثال ممکن است رنگ‌ها کم رنگ تر از حالت طبیعی درک شوند.
ابری اقدم فلوشیپ نوروافتالمولوژی و استرابیسم CV افزود: فرم تیپیک نوریت اپتیک اغلب با کاهش دید نسبتاً ناگهانی به خصوص در افراد جوان بروز می‌کند که در معاینه چشم پزشکی تظاهرات بارز کمی دارند و ممکن است با مالتیپل اسکلروزیس در ارتباط باشد.

وی همچنین گفت: فرم آتیپیک شامل مواردی است که تظاهرات متفاوتی نسبت به فرم معمول بیماری دارد مثل نبود درد، عدم پاسخ به کورتون یا عود سریع پس از قطع کورتون و تظاهراتی مثل خونریزی سر عصب در معاینه.
‎این پزشک متخصص تاکید کرد: نوریت اپتیک در برخی موارد با بیماری مولتیپل اسکلروزیس همراه است. این بیماری باعث التهاب و آسیب اعصاب مغزی شده و نوریت اپتیک می‌تواند اولین نشانه آن باشد، و یا بعداً در طی روند ابتلاء به مالتیپل اسکلروزیس رخ دهد. علاوه بر مالتیپل اسکلروزیس، نوریت اپتیک می‌تواند با برخی عفونت‌ها یا بیماری‌های خود ایمنی نیز ارتباط داشته باشد.

‎ابری اقدم ادامه داد: برای تشخیص علاوه بر معاینات کامل چشم پزشکی از روش‌هایی مثل MRI، آزمایش خون، توموگرافی انسجام نوری و پاسخ ویژوال تحریک شده استفاده می‌شود.
‎وی گفت: درمان این عارضه اغلب با داروهای استروئیدی (کورتون) ممکن است باعث افزایش سرعت بهبود بیماری و به تعویق انداختن زمان ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس تا ۲ سال شود. درمان موارد اتیپیک نوریت اپتیک شامل استفاده از داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی یا درمان بیماری زمینه‌ای است.

به گزارش انجمن چشم پزشکی ایران،، نوریت اپتیک به طور معمول افراد جوان را مبتلا می‌کند و در زنان شایع‌تر است. درگیری به صورت افت دید تحت حاد بروز می کند که در بیشتر افراد با درد اطراف چشم به ویژه هنگام حرکت چشم همراه است. در دوسوم موارد عصب بینایی قبل از ورود به چشم درگیر می‌شود و نمای سر عصب بینایی در این موارد طبیعی است. دید مرکزی اغلب مختل می‌شود و نقص نسبی آوران مردمک (RAPD) و اختلال دید رنگی وجود دارد.