دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

نصب آفتابگیر بر روی تلسکوپ فضایی “جیمز وب” ناسا

نصب آفتابگیر بر روی تلسکوپ فضایی “جیمز وب” ناسا

تسنیم/ تلسکوپ فضایی “جیمز وب” یک تلسکوپ فضایی است که قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود که وضوح و حساسیت بسیار بالاتری را فراهم کرده و گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی را امکان‌پذیر می‌کند.

مهندسین ناسا فعالیت خود بر روی تلسکوپ فضایی جیمز وب را با پشتکار فراوان ادامه می‌دهند و آخرین فعالیت آنها مربوط به نصب آفتابگیر بر روی این تلسکوپ میلیاردی است؛ این آفتابگیر، ساختاری پنج لایه و به شکل الماسی و به اندازه یک زمین تنیس دارد و طوری ساخته شده است تا در اطراف تلسکوپ جمع شده و در محدوده وسیله نقلیه پرتاب آن یعنی موشک آریان ۵ قرار بگیرد.

علم و تکنولوژی , علمی , اخبار هوا و فضا ,

ضد آفتاب یا آفتابگیر یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین اجزای وب است که برای محافظت از تلسکوپ در برابر هرگونه منبع حرارتی که می‌تواند بینایی آن را مختل کند، طراحی شده است؛ از آنجا که وب، یک تلسکوپ مادون قرمز است، آینه‌ها و حسگرهای آن باید در دمای بسیار سرد نگهداری شوند تا سیگنال‌هایی با گرمای ضعیف از اجرام دوردست جهان را کشف کند.

در فضا، یک طرف آفتابگیر، همیشه نور و گرمای پس زمینه خورشید است و مدل‌های حرارتی نشان می‌دهد که حداکثر دمای خارجی‌ترین لایه ۳۸۳ کلوین یا حدود ۲۳۰ درجهفارنهایت است و در همین حال، طرف دیگر آفتابگیر همیشه با فضای عمیق روبرو خواهد بود، در حالی که سردترین لایه دارای دمای حداقل ۳۶ کلوین یا حدود منفی ۳۹۴ درجه فارنهایت است.

اندازه آفتابگیر تلسکوپ تقریباً ۷۰ فوت در ۴۷ فوت (۲۱ متر در ۱۴ متر) است و هنگامی که برای پرتاب در داخل موشک قرار می‌گیرد ، آفتاب‌گیرِ محافظِ تاشده در منطقه‌ای بسیار محدود در بین سایر سازه‌های رصدخانه بسته‌بندی می‌شود تا در فضای محدود داخل موشک با قطر ۱۸ فوت (۵.۴ متر) به راحتی جای بگیرد.

علم و تکنولوژی , علمی , اخبار هوا و فضا ,

علم و تکنولوژی , علمی , اخبار هوا و فضا ,

“جف چیزوم”، مهندس اصلی و طراح آفتابگیر می‌گوید: باز و بسته شدن آفتابگیر بیشتر شبیه بسته‌بندی چتر است، دقیقاً همانطور که یک چترباز برای باز شدن کامل و بازگشت موفقیت‌آمیز به زمین، چتر نجات خود را به طور صحیح بسته‌بندی می‌کند، وب نیز نیاز دارد تا آفتابگیر خود را کاملاً بسته‌بندی و نگهداری کند تا اطمینان حاصل کند که کاملاً باز شده و شکل خود را حفظ می‌کند تا بتواند با موفقیت، تلسکوپ را در دمای عملیاتی مورد نیاز خود قرار بدهد.

تلسکوپ فضایی “جیمز وب” با راه‌اندازی در سال ۲۰۲۱ بزرگترین رصدخانه علوم فضایی جهان خواهد بود؛ وب، اسرار موجود در منظومه شمسی را حل می‌کند، به جهان دور در اطراف ستاره‌های دیگر نگاه کرده و ساختارها و ریشه‌های مرموز جهان و مکان ما را بررسی می‌کند؛ وب یک پروژه بین‌المللی است که توسط ناسا همراه با شرکای خود، ESA (آژانس فضایی اروپا) و آژانس فضایی کانادا در حال انجام است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *