فیسبوک در چند سال اخیر وضعیت خوبی تجربه نکرده است. اگرچه شبکات اجتماعی این پلتفرم همواره با وضعیت رشد همراه هستند، اما نگرش کاربران به متا بسیار منفی شده است. بر اساس اخبار دریافتی، اخیرا نشت اطلاعات پلتفرم‌ متا باعث بازخواست شدن مارک زاکربرگ شده است.

نشت اطلاعات پلتفرم‌ متا باعث ایجاد مشکلات جدیدی برای این شبکه اجتماعی خواهد شد
بر اساس گزارش اخیر، مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا که شرکت مادر فیسبوک و یک پلتفرم رسانه اجتماعی آمریکایی است، توسط دادستان کل، کارل ای راسین در واشنگتن دستگیر شده است. راسین، زاکربرگ را به دخالت مستقیم در تصمیم گیری‌هایی که منجر به نشت اطلاعات مربوط به کمبریج آنالیتیکا شده است، متهم می‌کند. راسین در بیانیه‌ای ادعا کرده است که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فیس‌بوک از حریم خصوصی و داده‌های کاربران محافظت نکرده است. علاوه بر این، او همچنین ادعا می‌کند که زاکربرگ در نشت داده‌ها دخالت شخصی داشته است.

در شکایت جدید، راسین ادعا می‌کند که فیس بوک به اشخاص ثالث مانند شرکت مشاوره سیاسی کمبریج آنالیتیکا اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون آمریکایی را می‌دهد. در حال حاضر، متا از هرگونه اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرده است. همچنین راسین در یک بیانیه مطبوعاتی با اعلام شکایت جدید، اطلاعات بیشتری را منتشر نموده است.

این نقض امنیتی بی‌سابقه، ده‌ها میلیون اطلاعات شخصی کاربران آمریکایی را فاش کرده و بر اساس گفته راسین، سیاست‌های زاکربرگ تلاش چند ساله‌ای را برای گمراه کردن کاربران در مورد میزان رفتار نادرست فیس‌بوک امکان‌پذیر ساخته است. وی این پیام را منتشر کرده است تا رهبران شرکت‌ها، از جمله مدیران عامل، در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند. همچنین این دادستان عالی گفته است کهاز پرونده زاکربرگ پا پس نمی‌کشد.

این دعوای حقوق جدید، پس از رد اولیه تلاش راسین برای افزودن مارک زاکربرگ به عنوان متهم به یک دعوی قضایی قبلی است. به گفته مسئول دفتر راسین، این اولین باری است که زاکربرگ بخشی از شکایت دادستان عالی خواهد بود. قاضی با رد تلاش راسین برای اضافه کردن زاکربرگ به عنوان متهم، ادعا می‌کند که این اقدام تقریبا با قصد و نیت بدی به نظر می‌رسد.

با این حال، شکایتی علیه فیس بوک وجود دارد که ادعا می‌کند  این پلتفرم اجتماعی، قانون حمایت از مصرف کننده دی سی را نقض کرده است. این شکایت ادعا می‌کند که فیس بوک کاربران را گمراه کره و از اطلاعات آن‌ها به خوبی محافظت نمی‌کند. البته، این شکایت بر آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا نیز متمرکز است. علاوه بر این، گزارش‌هایی وجود دارد که Cambridge Analytica، بدون رضایت کاربران، به اطلاعات میلیون‌ها نفر از آن‌ها دسترسی کامل داشته است.

این رفتار محاظف کارانه، دادستان عالی را دلسرد نکرد. زیرا ادعا می‌کند که برای جمع آوری شواهد مربوطه به زمان بیشتری نیاز دارد. هدف او این است که ثابت کند مدیر عامل متا در نقض قوانین حمایت از مصرف کنندگتن دخالت شخصی داشته است.

به گفته GizChina و بر اساس گزارش CNBC، وی گفته است که افشای کند شواهد فیس بوک، مدت زمانی را که دفتر او نیاز داشت تا به این نتیجه برسد که اطلاعات مورد نیاز برای نام مستقیم زاکربرگ را در اختیار دارد، طولانی کرد. راسین در آن زمان به CNBC گفت که در حال بررسی طرح شکایت جداگانه علیه زاکربرگ بوده است، زیرا تصور می‌کنیم که بر اساس شواهد، مارک زاکربرگ به طور مستقیم بخشی از عوامل موثر در مورد حفظ نادرست حریم خصوصی کاربران بوده است.

نظر شما در مورد نشت اطلاعات پلتفرم‌ متا چیست؟!