دیجیزا/ شرکت سونی اخیرا تأیید نموده است که بازی Days Gone از گزینه‌های گرافیکی قوی و نسبتا سطح بالایی در رایانه‌های شخصی برخوردار خواهد بود، اما دو ویژگی مهم این پلتفرم به بازی افزوده نخواهند شد و در دسترس قرار نخواهند گرفت.

بازی مورد انتظار Days Gone با اینکه حقیقتا بازی خوبی بود، اما با این حال این مورد لزوما به این معنا نیست که این عنوان توانست تا به استانداردهای مورد انتظار سران شرکت سونی برسد. امتیازهای خوب در متاکریتیک، اما نه عالی همراه با فروش عالی، اما نه فروش فوق العاده‌ی مورد نظر سونی، برای این شرکت کافی بود تا تصمیم بگیرد که به ساخت دنباله‌ی این عنوان چراغ سبز ندهد و عملا احتمال ساخت یک دنباله را به صفر برساند.

با این همه در حال حاضر، سونی و استودیوی توسعه دهنده‌ی بازی، بند استودیو (Bend Studio) فرصت دیگری به دست آورده‌اند تا برای یکبار دیگر Days Gone را به یک موفقیت در زمینه‌ی فروش برسانند. همانطور که می‌دانید به زودی پورت رایانه‌های شخصی این عنوان منتشر می‌شود و این موقعیت خوبی است تا این عنوان باری دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها جاری نماید. با این حال، ممکن است برخی از بازی‌بازان پلتفرم رایانه‌های شخصی از شنیدن اینکه Days Gone از برخی از ویژگی‌های سطح بالای گرافیکی این پلتفرم حمایت نخواهد کرد و این ویژگی‌ها قرار نیست تا اضافه شوند، ناامید گردند.

اخیرا یک فرم جدید از سوالات متداول بازی‌بازان برای پورت Days Gone به رایانه‌های شخصی در سطح اینترنت بارگذاری شده است که جزئیات و اطلاعات مهمی از تاریخ و روند انتشار و همچنین جزئیات فنی مانند حداقل مشخصات فنی و سیستم توصیه شده برای گرافیک بالاتر این عنوان را شامل می‌شود. برخی از پاسخ‌های جالب توجه ویژه این فرم مرتبط با ویژگی‌های پیشرفته‌ی رایانه‌های شخصی است. متأسفانه، پاسخ این سوالات حاوی نکات ناامید کننده‌ای برای کسانی که خواستار بالاترین گرافیک از این عنوان بودند می‌گردد.

اینطور که به نظر می‌رسد پورت بازی Days Gone بر روی پلتفرم رایانه‌های شخصی نه از قابلیت رهگیری پرتو (ray tracing) برای افکت‌های نور، سایه و بازتاب در بازی و نه از قابلیت Nvidia’s DLSS برای افزایش نرخ فریم ریت این عنوان بهره خواهد برد.

برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی لازم است که اضافه نمایم که هرگز انتظار پشتیبانی از قابلیت رهگیری پرتو و یا DLSS در Days Gone بر روی رایانه‌های شخصی وجود نداشت. ویژگی DLSS توسط پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ نیز پشتیبانی نمی‌شود و از آنجایی که عنوان Days Gone صرفا یک بازی نسل هشتمی و با لید پلتفرم پلی‌استیشن ۴ بوده، پس بنابراین منطقی است که بند استودیو از قابلیت رهگیری پرتو، که برای پلی‌استیشن ۵ است، نیز پشتیبانی نکرده است. با این حال هنوز هم بسیاری از بازی‌بازان پلتفرم رایانه‌های شخصی امیدوار بودند که سونی بتواند تا این ویژگی‌ها را به نسخه‌ی رایانه‌های شخصی این اثر بیاورد، اما متاسفانه این انتظار، که تا حدودی غیر منطقی است، نیز اجرایی نگردید.

البته این همه‌ی ماجرا نیست. در لیست سوالات متداول این استودیو چندین ویژگی خاص که Days Gone از آن‌ها بر روی رایانه‌های شخصی پشتیبانی می‌کند نیز وجود دارد. مهمترین آن‌ها قابلیت پشتیبانی از ۶۰ فریم بر ثانیه است که به خودی خود خبر خوبی است. با این وجود، امکان فریم ریت قفل نشده نیز برای رایانه‌های قدرتمند و پیشرفته‌ای که با هدف فریم ریت‌های بسیار بالاتر به بازی می‌پردازند، فراهم شده است. Days Gone همچنین از مانیتورهای ultra-wide نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا میدان دید را تا ۱۰۰ درجه گسترده‌تر کرده و همچنین شامل تنظیمات گرافیکی دیگری نیز مانند تنظیم بافت و نور و حتی گزینه‌های تغییر HDR نیز می‌گردد.

به عبارت دیگر، سونی تمام دقت و قدرت خود را برای پورت Days Gone به رایانه‌های شخصی انجام داد. این بازی با طیف متنوعی از گزینه‌های متعدد گرافیکی که تجربه‌ی این عنوان را برای اکثریت سیستم‌ها لذت‌بخش خواهد کرد، عرضه خواهد شد. قابلیت‌های پشتیبانی از DLSS و رهگیری پرتو بسیار عالی به نظر می‌رسند، اما حقیقتا این دو ویژگی از خصوصیات سطح بالای رایانه‌های شخصی محسوب می‌گردند و برای اقلیت بازی‌بازان مفید خواهند بود.

با این همه شکی در این نخواهد بود که این قابلیت‌ها نیز با پیشرفت تکنولوژی و افزایش روز افزون امکانات، بالاخره برای اکثریت بازی‌ها و پلتفرم‌ها قابل دسترسی خواهند شد.

در حال حاضر بازی Days Gone بر روی پلتفرم پلی‌استیشن ۴ ‌در دسترس بازی‌بازان قرار دارد و از تاریخ ۱۷ می سال جاری میلادی (دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) برای رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد.

نظر شما همراهان همیشگی ما در این مورد چیست؟ آیا تا به الان این بازی را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را درباره‌ی این عنوان با ما به اشتراک بگذارید.