دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

نخستین پرواز آزمایشی هوابرد هیبریدی عمودپرواز “مانتا”

نخستین پرواز آزمایشی هوابرد هیبریدی عمودپرواز “مانتا”

دیجیزا/نمونه اولیه هواپیمای هیبریدی عمودپرواز شرکت “مانتا” در مقیاس یک سوم برای انجام پروازهای آزمایشی خود آماده است.

 به نقل از نیو اطلس، شرکت سوئیسی “مانتا”(Manta) در حال کار بر روی یک هواپیمای هیبریدی منعطف است که قابلیت برخاست و فرود عمودی(VTOL) یا عملیات برخاست و فرود کوتاه(STOL) را دارد. در حال حاضر یک مدل در مقیاس یک سوم از این طراحی ساخته شده است و این شرکت در حال آماده سازی برای اولین پروازهای آزمایشی آن است.

هواپیماهای”ANN۱” و “ANN۲” نسخه‌های یک نفره و دو نفره این هواپیما هستند که دارای بدنه کامپوزیت کربن با یک دم کوچک به شکل V و یک بال کوچکتر در جلو است.

نیروی محرکه رو به جلو به وسیله چهار موتور الکتریکی واقع در زیر لبه جلویی بال اصلی تأمین می‌شود. این موتورها همچنین برای برخاست و فرود عمودی می‌توانند به صورت قائم قرار بگیرند.

ایجاد تعادل در این هواپیما با چهار موتور دیگر واقع در دم و دماغه این هواپیما انجام می‌شود که مجموع موتورهای آن را به ۸ عدد می‌رساند.

این هواپیما در نهایت خواهد توانست به صورت عمودی از روی جایگاه استاندارد پرواز بالگرد موسوم به “هلی‌پد” بلند شود و فرود بیاید. اما اگر کمی فضای بیشتری در اختیار داشته باشد، می‌تواند یک برخاست و فرود افقی با طی مسافتی بسیار کوتاه نیز داشته باشد.

“مانتا” می‌گوید که سطح بال‌های بزرگ این هواپیما به آن توانایی مدیریت برخاست معمولی(افقی) در مسافتی به اندازه کمتر از سه برابر صفحه یک “هلی‌پد” را می‌دهد. نشست و برخاست معمولی امکان حمل بارهای سنگین‌تر را فراهم می‌کند و همچنین اگر این نوع برخاست و فرود انجام شود، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌شود.

سیستم پیشرانه این هواپیما کاملاً الکتریکی است، اما “مانتا” قصد دارد برای مأموریت‌های با بُرد بیشتر، علاوه بر باتری از یک ژنراتور گازی/بنزینی نیز بهره ببرد.

این هواپیما می‌تواند به سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و دامنه هدف آن پیمایش بیش از ۶۰۰ کیلومتر در هر پرواز است. با پر کردن مخزن سوخت آن می‌توان باتری را در حین پرواز سریع‌تر شارژ کرد.

مدل یک نفره “ANN۱” به عنوان یک هواپیمای اسپرت و چابک طراحی شده است، در حالی که “ANN۲” می‌تواند یک مسافر را پشت سر خلبان حمل کند. بعید است که از این هواپیما با توجه به ظرفیت محدود آن بتوان به عنوان تاکسی هوایی استفاده کرد. “مانتا” آن را بیشتر به عنوان یک هواپیمای کاربردی برای استفاده در عملیات‌های نجات توسط پلیس یا اورژانس در نظر گرفته است.

شرکت “مانتا” نمونه اولیه این هواپیما را با کامپوزیت کربن در مقیاس یک سوم ساخته که طول آن تقریباً سه متر(۱۰ فوت) است. اکنون ما مشتاقانه منتظر دیدن آن در هوا و دنبال کردن توسعه آن هستیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *