دیجیزا/ پژوهشگران استرالیایی با ساخت یک پارچه الکترونیکی که قادر به نمایش پیکسلی و همچنین ارتباط الکترونیکی است، گام ارزنده ای در جهت تولید پارچه های هوشمند و نمایشگرهای انعطاف پذیر برداشته اند.
یافته های یک پژوهش جدید و جالب که این هفته در نشریه معتبر Nature منتشر شده اند، به تولید نوعی پارچه الکترونیکی اشاره کرده اند که می  تواند به عنوان یک صفحه نمایش بزرگ و موارد مشابه، در ارتباطات، ناوبری و مراقبت های بهداشتی کاربرد داشته باشد.

به گفته محققان دانشگاه فناوری سیدنی یا UTS که این پارچه ها را تولید کرده اند، منسوجات مورد اشاره، انعطاف پذیر، قابل تنفس و با دوام هستند و آن ها را به یک ماده ایده آل برای استفاده های عملی تبدیل می  کنند.

ایجاد نمایشگرهای بزرگ یکپارچه با سیستم های عملکردی که در هنگام استفاده، انعطاف پذیر و با دوام باشند، همواره امری چالش برانگیز بوده است. مواد معمولی نمایشگر حالت جامد به راحتی با منسوجات سازگار نیستند، چراکه در برابر تغییر شکل طبیعی مقاومت کرده و در صورت شسته شدن، فرسوده شده و از بین می  روند.

اما این طرح جدید محققان استرالیایی برای تولید الیاف رسانا و الیاف لومینسانس یا نوردهنده که در پنبه تنیده شده باشند، می تواند بر این مسائل غلبه کند.

در پژوهش محققان دانشگاه UTS، یک پارچه نمایشگر به طول ۶ متر و عرض ۲۵ سانتی متر تولید شده که با صفحه کلید پارچه ای حساس به لمس و یک منبع تغذیه که انرژی خورشیدی را جمع آوری می  کند، یکپارچه شده است.به گزارش دیجیزا، این محققان کاربری های مختلفی نظیر یک ابزار ناوبری که یک نقشه تعاملی را نشان می دهد یا یک ابزار ارتباطی که می تواند پیام ها را از طریق اتصال بلوتوث به تلفن هوشمند ارسال یا بازیابی کند، برای این پارچه در نظر گرفته اند.

نمایشگر پارچه ای فوق توانسته پس از طی کردن ۱۰۰۰ چرخه خم شدن و همچنین کشش و فشار، عملکرد اکثریت قریب به اتفاق واحدهای نوردهی را حفظ نماید. علاوه بر این، روشنایی واحدهای نورده نیز پس از ۱۰۰ دوره شستشو و خشک شدن ثابت باقی مانده اند.

به اعتقاد مجریان این پژوهش، می توان با ادغام قابلیت های بیشتر، این منسوجات هوشمند را به عنوان نسل بعدی ابزار ارتباطات الکترونیکی معرفی کرد.