دیجیزا/ رانندگی در حالت مستی، به خاطر کاهش قدرت تشخیص و تمرکز فرد خطرات زیادی در پی دارد. حالا نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد رانندگی در حالت تشنگی نیز می‌تواند اثرات مشابهی داشته باشد. یافته‌های محققان حاکی از آن است بخشی از تمرکز افراد در مواقع تشنگی کاهش می‌یابد، از این رو هنگام رانندگی باید به اندازه کافی آب مصرف کرد و از تشنگی پیشگیری نمود.
بر اساس یافته‌های محققان، تمرکز یک فرد تشنه آنقدر کاهش می‌یابد که ممکن است تمامی خطاهای رانندگی از وی سر بزند. در این تحقیق عملکرد ۱۱ مرد بالغ، در سه جلسه مختلف و از طریق شبیه‌ساز رانندگی ارزیابی شده؛ از بین این سه جلسه، جلسه اول نقش آشنایی را داشته و در دو جلسه بعدی یک سفر دو ساعته شبیه‌سازی شده است.
در این دو سفر هم یک بار فرد در حالت نرمال و یک بار در حالت تشنه مورد ارزیابی قرار گرفته است. در طول این سفرهای شبیه‌سازی شده، عملکرد مغز و واکنش‌های شخص حاضر در پشت فرمان همواره از طریق سنسورها و دوربین‌ها تحت نظارت بوده است.


  نتایج بدست آمده به خوبی گویای آن هستند احتمال ارتکاب اشتباهاتی چون تعویض بد خطوط یا دیر ترمز گرفتن در رانندگان تشنه افزایش پیدا می‌کند. جالب اینکه دفعات تکرار این اشتباهات مشابه با رانندگانی است که در حالت مستی رانندگی می‌کنند.
البته ذکر این نکته ضروری است جامعه آماری کوچک و محدود جزو نقاط ضعف این تحقیق بوده و نتایج آن را نمی‌توان کاملا دقیق دانست. عجیب‌تر آنکه از این جامعه آماری محدود یک نفر هم در جریان آزمایشات همواره به خواب رفته است!
در هر حال تشنگی یا هر عاملی که راننده را از شرایط عادی دور کند، می‌تواند بر واکنش‌ها و تصمیم‌گیری‌های وی تاثیر بگذارد. از این رو بهتر است هنگام نشستن پشت فرمان از عوامل برهم‌زننده تمرکز دوری کنیم.

بد نیست اشاره کنیم میزان آب مورد نیاز افراد بنا به فاکتورهایی از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. برای مثال بطور میانگین هر فرد روزانه تقریبا نیم گالن (تقریبا ۲ لیتر) آب مصرف می‌کند، اما در بریتانیا این رقم بیش از (۱.۲۴ لیتر) محاسبه شده است. در ایالات متحده نیز با توجه به تنوع جغرافیایی و آب و هوایی این رقم متغیر است، اما میانگین آب مورد نیاز روزانه هر شهروند این کشور بیش از نیم گالن برآورد می‌شود.

گفتنی است که با توجه به آب و هوای گرم و خشک کشورمان، توجه به تامین آب کافی رانندگان به خصوص در فصل تابستان می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و براساس نتایج این تحقیق، درصدی از حوادث یا شدت تصادفات رانندگی را کاهش دهد.