دیجیزا/ تیمی از محققان آمریکایی نتایج آزمایش اسکلت خارجی” ری‌استور”( ReStore) در راه رفتن افرادی که تحت توانبخشی پس از سکته مغزی قرار دارند، منتشر کردند.

محققان “بنیاد کِسلر”(Kessler Foundation) استفاده از دستگاه مذکور را در حین استفاده از تردمیل و پیاده روی ایمن و مطمئن دانستند.

اسکلت خارجی “ری‌استور” اولین لباس رباتیک نرم است که توسط شرکت “ری واک رباتیکس”(ReWalk Robotics) توسعه داده شده و از سوی سازمان غذا و دارو آمریکا نیز تایید شده است و از آن برای افرادی که دچار سکته مغزی شده و در حرکت مشکل دارند و دوره توانبخشی را می‌گذارنند، استفاده می‌شود. این دستگاه برای افراد مبتلا به همی‌پارزی که دوره توانبخشی سکته مغزی تحت مراقبت از فیزیوتراپیست را می‌گذارنند نیز مناسب تشخیص داده شده است. پارزی به معنی فلج ناقص(ضعف) در عضلات به خصوص اندام‌ها است. پارزی می‌تواند عمومی یا محدود باشد مثلاً فلج یک اندام یا نیمه بدن(همی پارزی) به عبارتی دیگر ضعف یک طرف بدن یا قسمتی از آن مثلاً سمت راست بدن. فلج کامل یک نیمه بدن را همی پارزی گویند. همی پارزی باعث ضعف مچ پا می‌شود، توانایی فرد برای راه رفتن و قدم برداشتن روی زمین را محدود می‌کند و مانع حرکت افراد رو به جلو می‌شود.

ری‌استور، برای تقویت ناحیه مچ پا و انحنای مچ پا طراحی شده است و به افراد الگوی راه رفتن عادی را آموزش می‌دهد. موتورهایی که روی کمربند نصب شده‌اند نیرو را از طریق کابل‌ها به نقاط اتصال روی کفی کفش و ماهیچه ساق پای بیمار منتقل می‌کنند. حسگرهای بسته شده به کفش بیمار، داده‌ها را به یک کنترل کننده تلفن هوشمند که توسط یک درمانگر آموزش دیده برای تنظیم سطح کمک و نظارت و ضبط معیارهای اصلی آموزش راه رفتن استفاده می‌شود، منتقل می‌کند.

در این آزمایش ۴۴ نفر از شرکت کنندگان مبتلا به همی پارزی پس از سکته مغزی که می‌توانستند بدون کمک تنها ۵ فوت(۱.۵ متر) راه بروند، مورد بررسی قرار گرفتند. محققان این افراد را در پنج جلسه ۲۰ دقیقه‌ای مورد بررسی قرار دادند و و از افراد خواستند تا تحت نظارت فیزیوتراپ‌ها بر روی تردمیل بروند و گام بردارند.

برای ارزیابی پتانسیل درمانی ری‌استور در توانبخشی، محققان همچنین اثرات دستگاه بر روی حداکثر سرعت راه رفتن افراد را اندازه گیری کردند. برای اهداف ایمنی، برخی از شرکت کنندگان مجاز به استفاده از اُرتِز(فرانسوی: Orthèse) یا عصا در طول جلسات راه رفتن بودند. اُرتِز به مجموع وسایلی گفته می‌شود که جهت اصلاح وضعیت اندام یا عضو یا کمک به عملکرد عضو استفاده می‌شود.

محققان پس از انجام آزمایش، ایمن بودن این دستگاه را تایید و اظهار کردند، می‌توان از آن برای دوره توانبخشی افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند استفاده نمود.

دکتر “نولان” دانشمند ارشد تحقیقات در مرکز تحقیقات مهندسی تحرک و توانبخشی در بنیاد کسلر گفت: ما دریافتیم که ری‌استور کمک مهمی به بهبودی انحراف و خمیدگی مچ پا می‌کند و الگوی راه رفتن افراد را بهتر می‌کند.

شرکت کنندگان این مطالعه با استفاده از دستگاه مذکور توانستند با سرعت بیشتری نسبت به قبل گام بردارند. در بیش از یک سوم شرکت کنندگان افزایش قابل ملاحظه‌ای در سرعت راه رفتن آنها بدون کمک مشاهده شد.

یافته‌های این مطالعه در مجله “NeuroEngineering and Rehabilitation” منتشر شد.