سخت افزار/ مطلب پیش رو در وب‌سایت سخت افزار درج شده و بازنشر آن توسط دیجیزا به معناب تایید بخشی یا تمامی آن نیست.

کل کل طرفداران پلی استیشن و ایکس باکس سابقه‌ای به اندازه تاریخ این دو کنسول دارد و همچنان نیز از یاد نرفته‌ است. این افراد از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را برای موضوع کل کل خود استفاده کرده‌اند (از بازی‌های انحصاری گرفته تا ارگونومی دسته‌ها و ….). اما تا به حال پیش نیامده بود که کسی هوش خود کاربران را زیر سوال ببرد! شرکت رویال پاندا، اخیراً مطالعه ای را بر روی ۱۰۰۱ گیمر انجام داده و اطلاعات آنها را در چندین سیستم عامل و چندین بازی ویدیویی ردیابی کرده است. جالب اینجاست که نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که کاربران PlayStation باهوش تر از Xbox هستند.

شرکت رویال پاندا با همکاری متخصصان دانشگاه ونکوور یک مسابقه چهار بخشی تهیه کرد که هوش کلامی، استدلال منطقی، توانایی ریاضی و استدلال بصری کاربران را اندازه گیری می‌کند. قبل از شرکت در این آزمون‌ها، سرپرستان از پاسخ دهندگان خواستند تا یک پرسشنامه مخصوص را برای تعیین تنظیمات بازی، رایانه و موبایل پر کنند.

مقیاس: کنسول‌ها
در بین کنسول‌ها، کاربران پلی استیشن ۴ با میانگین ضریب هوشی ۱۱۰.۷ باهوش‌ترین بودند. در کمال تعجب میانگین ضریب هوشی کاربران ایکس باکس وان و سوییچ به ترتیب ۱۰۳.۸ و ۱۰۱.۳ بوده است. با این حال جای تعجب نیست که از بین همه‌ی پلتفرم‌ها، گیمرهای رایانه شخصی با ضریب هوشی متوسط ​​۱۱۲.۳ در رتبه اول قرار بگیرند. کاربران تلفن همراه با ۹۹.۴.۴ کمترین میزان ضریب هوشی را داشتند.
 
مقیاس: بازی‌ها
در مورد تنظیمات بازی، به نظر می‌رسد که بازیکنان ژانر شوتر اول شخص نظامی از بهترین ضریب هوشی برخوردار هستند. Rainbow Six Siege و Call of Duty Modern Warfare در رتبه پنج ضریب هوشی برتر (اول و چهارم) حضور دارند.

Rainbow Six Siege – ضریب هوشی ۱۲۰.۳
Among Us – ضریب هوشی ۱۱۸.۹
Minecraft – ضریب هوشی ۱۱۶.۳
Call of Duty Modern Warfare – ضریب هوشی ۱۱۱.۲
فیفا – ۱۰۶.۵ ضریب هوشی
Fall Guys – ضریب هوشی ۱۰۵.۸
Animal Crossing – ضریب هوشی ۱۰۴/۸
Fortnite – ۱۰۳.۶ ضریب هوشی
The Sims – ۱۰۳.۶ ضریب هوشی
Mario Kart – ضریب هوشی ۹۹.۹
Grand Theft Auto Online – ضریب هوشی ۹۹.۶
Assassin’s Creed – ضریب هوشی ۹۹.۶
Rocket League – ضریب هوشی ۹۹.۳
Candy Crush Saga – ضریب هوشی ۹۶.۴
Angry Birds – ضریب هوشی ۹۵.۸

در همین دسته بندی، بازی‌های موبایل Candy Crush و Angry Birds به ترتیب با کسب ضریب هوشی ۹۶.۴ و ۹۵.۸ در پایین ترین رتبه‌ها قرار گرفتند. بازی‌های کنسول / رایانه‌های شخصی GTA Online ، Assassin’s Creed و Rocket League کمی بالاتر قرار گرفتند اما همچنان پایین ترین امتیازات این لیست را دریافت کردند (به ترتیب ۹۹.۶ ، ۹۹.۶ و ۹۹.۳).

مقیاس: سیستم عامل‌ها
در دسته بندی سطح IQ بازیکنان دسکتاپ و موبایل، کاربران Mac (108.2) کمی هوشمندتر از کاربران Windows (106.3) بودند، اما دارندگان آیفون (۱۰۲.۱) هشت امتیاز کمتر از دارندگان گوشی‌های اندروید (۱۱۰.۳) داشتند.

مقیاس: جنسیت‌
در پایان و در جنجالی ترین نظرسنجی این شرکت مشخص شد که گیمرهای زن از مردها باهوش‌ترند. میانگین نمره ضریب هوشی زنان ۱۰۸.۴ بوده، در حالی که مردان در رتبه ۱۰۲.۳ قرار دارند.

نظر شما درباره این تحقیقات چیست؟ آیا نظری غیر از نتیجه این نظر سنجی دارید؟ آیا واقعا کاربران PlayStation باهوش تر از Xbox هستند؟