دیجیزا/ اپل دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در رویدادی موسوم به One More Thing، رایانه‌های مک‌ مبتنی‌بر آرم را رونمایی کرد. این رویداد به‌طور خاص به پردازنده‌های M1 مربوط بود. کوپرتینویی‌ها اولین پردازنده‌ی اختصاصی مک‌ها را با استفاده از فرایند ساخت پنج‌نانومتری و ۱۶ میلیارد ترنزایستور، پردازنده‌ی گرافیکی ۲٫۶ ترافلاپسی و ادعای قوی‌ترین پردازنده‌ی جهان به‌ازای هر وات‌ساعت روانه‌ی مک‌ها کردند. این آغاز دورانی است که اپل برای تأمین پردازنده‌های خود، دیگر به شرکت‌های شخص ثالث نیازی نداشته باشد.

براساس اطلاعات منتشرشده، پردازنده‌ی اختصاصی اپل در بنچمارک GFXBench 5.0 برتری خود را درمقایسه‌با پردازنده‌های قدیمی و گسسته‌ی GeForce GTX 1050 Ti و Radeon RX 560 به‌خوبی نشان داده است.

مقاله‌ی مرتبط:
اولین نتایج پردازنده‌ی M1؛ قوی‌تر از Core-i9 مک‌بوک ۱۶ اینچی
همان‌طورکه گفته‌شد، پردازنده‌ی M1 براساس فرایند ساخت پنج‌نانومتری مبتنی‌بر آرم و به‌صورت مجتمع (SOC) ساخته شده است و قلب تپنده‌ی آن را چهار هسته‌ی قدرتمند Firestorm و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Icestorm و یک پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) هشت‌هسته‌ای تشکیل داده است. بااین‌حال، بسیاری از بخش‌ها و طراحی پردازنده‌ی گرافیکی، به‌صورت رمزآلودی پنهان باقی مانده است.

تاکنون می‌دانیم که این پردازنده‌ی گرافیکی، هشت هسته دارد که به ۱۲۸ واحد اجرایی (UKs) می‌رسد. اپل فعلا سرعت کلاک آن را منتشر نکرده؛ اما اطلاعاتی از قابلیت‌های آن را به‌اشتراک گذاشته است.

طبق گفته‌ی اپل، M1 می‌تواند هم‌زمان نزدیک به ۲۵،۰۰۰ رشته را کنترل و حداکثر قدرت ۲٫۶ ترافلاپس را تولید کند. منظور اپل احتمالا عملکرد «قالب شناور با دقت تک‌نقطه‌ای» (FP32) است. در مقام مقایسه، پردازنده‌ی رادئون RX 560 قدرت ۲٫۶ ترافلاپس و پردازنده‌ی GTX 1650 قدرت ۲٫۹ ترافلاپس را ارائه می‌دهند.


همان‌طورکه در جدول بالا مشاهده می‌کنید، پردازنده‌ی اپل در اغلب آزمون‌ها از دو پردازنده‌ی دیگر بهتر ظاهر شده است؛ اما معیارهای عمومی و بنچمارک‌ها فقط بخشی از داستان را بیان می‌کنند. افزون‌بر‌آن، GFXBench 5.0 بهترین ابزار برای آزمایش کارت‌های گرافیک به‌حساب نمی‌آید و باتوجه‌به اینکه هدف آن معیارگذاری تلفن‌های هوشمند است، تا وقتی بررسی کاملی از M1 منتشر شود، توصیه می‌شود به این نتایج اتکا نکنید.

براساس اطلاعات منتشرشده، کاربری ناشناس پردازنده‌ی M1 را با API متال (Metal) اپل آزمایش کرده است که یافتن مقایسه‌های غیر محصولات اپل را دشوار می‌کند. در زمان نگارش این مقاله، فردی اجرای پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1650 را با API متال آزمایش نکرده است؛ اما خوشبختانه پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1050Ti این آزمایش‌ها را انجام داده است؛ بنابراین، پردازنده‌ی مبتنی‌بر معماری پاسکال انویدیا به‌عنوان پردازنده‌ی پایه برسی می‌شود. 

در پیروزی آشکار، اپل M1 با اختلاف کم از پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1050 Ti پیشی می‌گیرد و قوی‌تر ظاهر می‌شود. در این بنچمارک، پردازنده‌ی گرافیکی Radeon RX 560 نیز بختی درمقابل M1 نداشت. این در حالی است که این دو کارت گرافیک گسسته گیمینگ طبق استانداردهای امروزی بسیار قدیمی هستند؛ اما این موضوع را نباید فراموش کرد که گرافیک یکپارچه M1 از هر دو کارت گرافیک دسکتاپ ۷۵ وات‌ساعتی بهتر عمل کرده است؛ درحالی‌که در محدوده‌ی TDP (توان مصرفی) بسیار کمتری قرار دارد.

اغلب افراد مک‌ها را برای گیمینگ نمی‌خرند؛ اما اگر تبلیغات و اطلاعات منتشرشده‌ی پردازنده‌ی جدید M1 درست باشد، توسعه‌دهندگان و کاربران می‌توانند نیم‌نگاهی به مک‌ها برای ساخت و اجرای بازی‌ها بیندازند. ناگفته نماند پردازنده‌ی M1 در سه محصول جدید اپل، از جمله مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۱۲۹۹ دلاری و مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی ۹۹۹ دلاری و مک مینی ۶۹۹ دلاری شانزدهم نوامبر (بیست‌وششم آبان) عرضه خواهند شد.