دیجیزا/ناسا ساعتی پیش قرار گرفتن موفق بالگرد مریخ‌پیمای «نبوغ» (Ingenuity) روی سطح سیاره‌ی سرخ را تأیید کرد تا این مسافر کوچک برای پرواز تاریخ‌ساز خود در جو رقیق مریخ آماده باشد.

نبوغ در حقیقت بخشی از برنامه‌ی «مریخ ۲۰۲۰» (Mars 2020) است و ۱۸ فوریه (۱ اسفند) به همراه مریخ‌نورد پشتکار روی سیاره‌ی سرخ فرود آمده بود. پس از اطمینان از کارکرد صحیح سیستم‌های پشتکار، این بالگرد مریخ‌پیما در فرآیندی ۶ مرحله‌ای و طی یک هفته از شکم مریخ‌نورد بیرون آمد و روی سطح قرار گرفت.

نخست قفل اتصال بالگرد به مریخ‌نورد باز شد. سپس یک دستگاه با انجام واکنش و تولید مواد شیمیایی کابل اتصال را برش داد تا نبوغ را از حالت افقی خارج کند. در ادامه‌ی این روند، بالگرد طی دو مرحله هر چهار پایه‌ی خود را به طور کامل باز کرد و هم‌زمان به طور کامل در وضعیت افقی قرار گرفت.

پس از آن بالگرد از آخرین فرصت برای شارژ ۱۰۰ درصدی باتری‌های خود استفاده کرد و در نهایت از ارتفاع ۱۰ سانتی‌متری روی سطح مریخ رها شد تا تیم کنترل مأموریت سه مرحله را تأیید کند. اکنون هر چهار پایه به‌درستی روی سطح مریخ قرار گرفته‌اند، مریخ‌نورد به اندازه‌ی کافی (حدود ۵ متر) از بالگرد دور شده و ارتباط رادیویی به‌خوبی میان بالگرد نبوغ و مریخ‌نورد پشتکار برقرار است.

اکنون «نبوغ» بشر باید به‌تنهایی خود را روی سطح مریخ زنده نگه دارد. با جدا شدن کامل از مریخ‌نورد پشتکار، بالگرد مریخ‌پیمای نبوغ باید با تکیه بر باتری‌ها و سلول‌های خورشیدی خود در سرمای شدید شب‌های مریخ که دما تا حدود منفی ۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد هم می‌رسد، دوام بیاورد.

برای این کار با استفاده از باتری‌ها در شب‌های مریخ، بخاری‌های درونی خود را روشن می‌کند تا دمای درونی خود را حدود ۷ درجه‌ی سانتی‌گراد نگه دارد. اگرچه از ابتدا نمی‌تواند دمای درونی خود را در این سطح مطلوب حفظ کند، زیرا باعث مصرف شدید انرژی ارزشمند باتری‌ها می‌شود. در عوض پس از رها شدن، ترموستات خود را برای منفی ۱۵ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم می‌کند. سپس باید با تنظیم مجدد دمای درونی به تنهایی نخستین شب را سپری کند.

تیم بالگرد مریخ‌پیمای نبوغ با اضطراب منتظر رسیدن خبر گذراندن موفق شب نخست در مریخ است. این تیم طی روزهای آینده دما و عملکرد شارژ باتری را بررسی می‌کند و اگر همه چیز خوب پیش برود، مرحله‌ی بعدی که باز کردن قفل تیغه‌های روتور و آزمایش همه‌ی موتورها و حسگرهاست، آغاز می‌شود.

منابع: NASA, JPL