دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

ناسا ۵ گروه جدید را برای اکتشافات آینده ماه انتخاب کرد

ناسا ۵ گروه جدید را برای اکتشافات آینده ماه انتخاب کرد

ناسا از انتخاب پنج گروه پژوهشی جدید خبر داده که قرار است به اکتشافات آینده ماه و تحلیل نمونه‌های به دست آمده کمک کنند.
 به نقل از ناسا، ناسا پنج گروه پژوهشی جدید را برای همکاری در پژوهش‌های علمی قمری و تجزیه و تحلیل نمونه‌های ماه انتخاب کرده است تا به عنوان بخشی از پروژه «موسسه مجازی پژوهشی اکتشاف منظومه شمسی»(SSERVI) خود، از اکتشافات آینده ماه حمایت کند.

«لوری گلیز»(Lori Glaze)، مدیر بخش علوم سیاره‌ای در «اداره ماموریت علمی»(SMD) ناسا گفت: این گروه‌های جدید در این دوره جدید اکتشاف ماه با گروه‌های کنونی پروژه SSERVI همکاری خواهند کرد تا رهبری ناسا را در علم ماه حفظ کنند.

پروژه SSERVI، هر یک از گروه‌های جدید را به مدت پنج سال با پرداخت بودجه حدود ۱.۵ میلیون دلار در سال پشتیبانی می‌کند که به طور مشترک توسط اداره مأموریت علمی و «اداره مأموریت توسعه سیستم‌های اکتشافی»(ESDMD) ناسا تامین می‌شود. تمرکز این فراخوان، روی علم ماه و تجزیه و تحلیل نمونه است تا اکتشافات انسانی و رباتیک آینده ماه را با برنامه‌های «آرتمیس»(Artemis) و «خدمات باربری تجاری ماه»(CLPS) فعال کند. این کار با همکاری آمریکا و شرکای بین‌المللی انجام خواهد شد. این پنج گروه به هشت گروه پروژه SSERVI که در سال ۲۰۱۹ انتخاب شدند، خواهند پیوست.

«جیکوب بلیچر»(Jacob Bleacher)، دانشمند ارشد اکتشاف در اداره مأموریت توسعه سیستم‌های اکتشافی ناسا گفت: اکتشاف و علم اساسا در هم تنیده شده‌اند و SSERVI به تقویت این همکاری ادامه می‌دهد. این گروه‌های جدید، تخصص زیادی را ارائه می‌دهند که به ما کمک می‌کند تا محیط ماه را بهتر درک کنیم و برای اکتشاف انسانی و رباتیک ماه آماده شویم تا بتوانیم بازدهی علمی برنامه آرتمیس را به حداکثر برسانیم.

گروه‌های جدید SSERVI که از طریق بررسی همتایان آنها و از میان ۱۴ پیشنهاد رقابتی انتخاب شده‌اند، به شرح زیر هستند.

  1. «ساختار ماه، ترکیب و فرآیندهای اکتشاف»(LunaSCOPE)، به سرپرستی «الکساندر ایوانز»(Alexander Evans) از «دانشگاه براون»(Brown University) در پراویدنس، رودآیلند. این گروه پژوهشی، تکامل، سرنوشت و پیامدهای اقیانوس ماگمای قمری و همچنین منشاء، فراوانی، توزیع و ترکیب ایزوتوپی مواد فرار را بررسی خواهد کرد.
  2. «مرکز منشاء و تکامل قمری»(CLOE)، به سرپرستی «بیل بوتکه»(Bill Bottke) از بخش علوم و اکتشافات منظومه شمسی «مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی»(Southwest Research Institute) در بولدر، کلرادو. این گروه پژوهشی، پرسش‌های مهم را پیرامون درک منشاء منظومه شمسی و شرایط شکل‌گیری زمین و ماه بررسی خواهد کرد.
  3. «فعالیت‌های پژوهشی حامی علم و اکتشاف ماه»(RASSLE)، به سرپرستی «دانا هرلی»(Dana Hurley) از آزمایشگاه فیزیک کاربردی «دانشگاه جان هاپکینز»(JHU) در لورل، مریلند. این گروه پژوهشی، شالوده علمی اکتشافات آینده ماه را در زمینه‌های تکامل مواد فرار در مناطق قطبی قمری، گاه‌شماری منظومه شمسی و پردازش نمونه‌های برودتی ایجاد خواهد کرد.
  4. «مرکز پژوهش اکتشافات محیطی و فرار ماه»(CLEVER)، به سرپرستی «توماس اورلاندو»(Thomas Orlando) از «موسسه فناوری جورجیا»(Georgia Tech) در آتلانتا. این گروه پژوهشی، محیط ماه و مواد فرار مورد نیاز برای اکتشاف پایدار انسانی در ماه را مشخص خواهد کرد.
  5. «مرکز تجزیه و تحلیل نمونه پیشرفته مواد به دست آمده از ماه و فراتر از آن»(CASA Moon)، به سرپرستی «چارلز شیرر»(Charles Shearer) از «دانشگاه نیومکزیکو»(UNM) در البوکرکی. این گروه پژوهشی، منشاء، تکامل و گاه‌شماری پوسته ماه باستانی را از طریق تجزیه و تحلیل نمونه‌های ماه رمزگشایی خواهد کرد.

«گرگ اشمیت»(Greg Schmidt)، مدیر پروژه SSERVI در «مرکز تحقیقات ایمز»(Ames Research Center) ناسا گفت: من برای استقبال از گروه‌های جدید SSERVI بسیار هیجان‌زده هستم. تجربیات گسترده آنها در طیف وسیعی از علوم قمری، به علم بزرگی که اکنون در حال جمع‌آوری آن هستیم می‌افزاید و به آرتمیس و دوره جدیدی از ماموریت‌های فرود روی ماه کمک زیادی می‌کند. در عین حال، ما به سوی آینده‌ای پایدار در ماه و نهایتا مریخ پیش می‌رویم.

علاقه‌مندان برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد پروژه SSERVI می‌توانند به وب‌سایت https://sservi.nasa.gov/ مراجعه کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *