دیجیزا/سامانه‌ی پرتاب فضایی ناسا آخرین آزمایش زمینی چهار موتور قدرتمند خود را هم انجام داد تا برای پیشبرد مأموریت و در نهایت قرار گرفتن بر سکوی پرتاب آماده شود.

ناسا موتورهای موشک «سامانه‌ی پرتاب فضایی» (Space Launch System) یا SLS را شنبه ساعت ۱۷:۲۷ منطقه‌ی زمانی شرقی (یکشنبه ساعت ۰۱:۵۷ به وقت تهران) در یک جایگاه آزمایشی مرکز فضایی استنیس میسیسیپی مشتعل کرد، اما این موتورها زودتر از آنچه آژانس برنامه‌ریزی کرده بود، خاموش شدند.

این آزمایش «آتش داغ» (Hot Fire)، آخرین آزمایش از هشت آزمایشی بود که ناسا آن را «اجرای سبز» (Green Run) می‌نامد. این مجموعه آزمایش‌های زمینی با هدف اطمینان از صحت کارکرد سازه و مهندسی این موشک که قدرتمندترین وسیله پرتابی است که آژانس فضایی تاکنون ساخته است، انجام شد.

قرار بود SLS موتورهای خود را حدود ۸ دقیقه روشن نگه دارد، که برابر با مدت زمانی است که موتورها برای حرکت موشک در مأموریت‌های مداری باید مشتعل باشند. اما هنوز مشخص نیست که چرا موتورها پس از گذشت بیش از ۱ دقیقه خاموش شدند. ناسا در توییتی نوشت: «این آزمایش برای جمع‌آوری داده‌ها مفید بود و تیم‌های مأموریت، داده‌های آن را برای بررسی خاموش شدن زود هنگام موتور ارزیابی می‌کنند.»

صدای کنترل‌کننده‌های پرواز در هنگام آزمایش شنیده می‌شد که به «MCF» یک قطعه‌ی اصلی که انگار مربوط به موتور شماره‌ی ۴ در بوستر SLS است، اشاره می‌کردند. «جان هانی‌کات» (John Honeycutt) مدیر برنامه‌ی سامانه‌ی پرتاب فضایی (SLS) هم در نشست خبری اعلام کرد که در حدود ثانیه‌ی ۶۰، دوربین‌ها یک نور آنی را در پوشش محافظ حرارتی ثبت کرده‌اند، اگرچه علت و اهمیت آن هنوز مشخص نشده است.

به گفته‌ی او مقامات ناسا از داده‌های جمع‌آوری شده در این آزمایش برای شناسایی موضوع استفاده می‌کنند. او افزود: «آنچه ما آموختیم این بود که شیر تنظیم فشار را به شکل مناسب مدل‌سازی نکرده بودیم.»

او تأکید کرد که مقامات ناسا امیدوار بودند این آزمایش موتور سامانه‌ی پرتاب فضایی حداقل برای ۲۵۰ ثانیه فعال باشد. به گفته‌ی ناسا، مهندسان در طول آزمایش آتش داغ، «تمام سیستم‌های مرحله‌ی اصلی موشک را روشن می‌کنند، بیش از ۷۰۰ هزار گالن سوخت کرایوژنیک یا فوق سرد را در مخازن ذخیره می‌کنند و هر چهار موتور را به طور هم‌زمان روشن می‌کنند.»

نمایی نزدیک از یک موتور سامانه‌ی پرتاب فضایی ناسا

مشخص نیست که آیا آزمایش دیگری پیش از حمل موشک به فلوریدا لازم است یا خیر؛ انتظار می‌رود فلوریدا محل پرتاب نخستین سفر فضایی این موشک باشد. «ریک گیلبرچ» مدیر مرکز فضایی استنیس خاطرنشان کرد که در صورت آماده بودن موشک، این مرکز برای آماده‌سازی سوخت لازم یک آزمایش دیگر، حداقل چهار تا پنج روز زمان نیاز دارد. وی گفت که او و تیمش از آزمایش اخیر دلسرد نشده و به آنچه در سال جاری به‌خصوص در طی بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به‌دست آورده‌اند، افتخار می‌کنند.

مهم‌ترین مأموریت‌های فضایی سال ۲۰۲۱
همچنین «جیم برایدنستاین» (Jim Bridenstine) مدیر ناسا گفت: «این یک شکست نیست، یک آزمایش است. ما امروز به روشی آزمایش کردیم و فهمیدیم باید از کجا بیاموزیم. ما تنظیماتی را انجام خواهیم داد و به ماه بازمی‌گردیم.»

او افزود: «امروز یک روز موفقیت‌آمیز بود. هرچند همه‌ی چیزی که می‌خواستیم را به دست نیاوردیم اما از آن می‌آموزیم و تنظیماتی را انجام خواهیم داد. اما دوباره تأکید می‌کنم که این یک آزمایش است و انجام آزمایش به همین دلیل است.»


نمایی از چهار موتور سامانه‌ی پرتاب فضایی ناسا

شاید روزی دیگر
سامانه‌ی پرتاب فضایی ناسا پیش از این هم به دلیل تأخیرها و هزینه‌های زیاد با انتقاداتی روبه‌رو شده است و پایان زودهنگام آزمایش آتش داغ، می‌تواند بار دیگر پرتاب اصلی آن را به تعویق بیندازد. مدیر ناسا گفت: «ما داده‌های زیادی به‌دست آورده‌ایم که می‌توانیم آن‌ها را مرتب کنیم و تعیین کنیم که آیا پرتاب در سال ۲۰۲۱ ممکن است یا خیر.»

این موشک بخش مهمی از برنامه‌ی کاوش ماه «آرتمیس» است که قرار است طی آن، نخستین زن و مرد بعدی روی ماه فرود بیایند و تا پایان دهه‌ی جاری میلادی حضور پایدار انسانی در ماه ایجاد شود. ناسا همچنین امیدوار است که از SLS برای دستیابی به مریخ و دیگر مقصدهای اعماق فضا استفاده کند.

منبع: CNN, Space