کلیک/ طی چند دهه گذشته تکنیک های استفاده از میکرو ربات لیزری همیشه مورد بحث محققان بوده است اما هنوز استفاده از آنها برای دانشمندان با محدودیت هایی همراه است.

جراحی هایی که توسط میکرو ربات لیزری انجام می شود کمترین آسیب را به بافت محیطی بدن می گذارند. اما مشکل آنها این است که استفاده از آنها فقط برای قسمت هایی که در دید این ربات ها هستند کاربرد دارد. با اینکه جراحی توسط ربات های منعطفی انجام شده که توانایی دسترسی به نقاط صعب الوصول را دارند، اما باز هم می تواند به بافت اطراف هدف آسیب برساند.

حال یک تیم مهندسی رباتیک از دانشگاه هاروارد با همکاری هم توانسته اند روشی را طراحی کنند که از طریق آن میکرو ربات ها می توانند به دستگاه های منعطف جراحی مانند کولونوسکوپ ها بچسبند.

این تیم دانشگاهی با ارزیابی دستگاه های لیزری به بزرگ بودن دستگاه های کنونی پی برده و متوجه شدند که این دستگاه ها دامنه حرکتی و قدرت آنها به انداره انجام کار های با دقت نیست. آن ها می خواستند تا دستگاهی را طراحی کنند که به اندازه یک نی نوشیدنی باشد و این کار را انجام دادند. نتیجه تحقیق یک دستگاه با استفاده از پیکر بندی سه آینه در قطر ۶ میلی متر و طول ۱۶ میلی متر است. این دستگاه به گونه ای طراحی شده که دامنه حرکتی بیشتری نسبت به سایر دستگاه های مشابه داشته باشد.

بنابراین جراحان می توانند ضایعه ها را در اندازه های مختلف عمل کنند. به علاوه، این لیزر پهنای باند گسترده ای دارد که باعث می شود سریع تر بافت بریده شده و آسیب های احتمالی به حداقل برسد.

درحال حاضر, اتصال این لیزر ها هنوز با خطراتی برای استفاده در دستگاه های اندوسکوپی همراه است. با این حال دانشمندان بر این باورند که این روش کاربرد زیادی میتواند در حوزه های عمل گوش و حلق و بینی در کنار لاپاراسکوپی و گوارشی داشته باشد. در حقیقت این روش میتواند اثرات بسیار مثبتی در شبیه سازی برداشت پولیپ ها و اندام نرم دارد.

سرپرست این تیم دانشگاهی، رابرت وود، دکترای پزشکی در بیانیه ای اعلام کرد:

در این رویکرد چند رشته ای، ما توانستیم توانایی خود را در ساخت سریع یک نمونه میکرو ربات پیچیده که طی دهه گذشته انجام شد بکار ببریم، تا بتوانیم یک راه حل غیر مخل در اختیار پزشکان قرار دهیم که می تواند به آنها امکانات پیشرفته ای را ارائه دهد تا بتوانند جراحی هایی با آسیب کم تر به بافت بدن و یا توانایی بالقوه نجات جان افراد بیشتری حاصل شود.