پژوهشگران بين الملل به رهبري محققاني از انگليس در يک تحقيق جديد، تاثيرات چينش اقلام فروشگاهي را بر نحوه خريد مشتريان بررسي کرده و درک کردهاند که قرار دادن ميوه و سبزيجات در ورودي سوپرمارکتها ميتواند به خريد سالم تري توسط آنها منجر شود.
مطالعه جديد و جالبي که توسط گروهي از پژوهشگران بين الملل انجام شده نشان ميدهد که قرار دادن رديفهاي ميوه و سبزيجات در نزديکي ورودي فروشگاهها، ميتواند باعث شود که مشتريان، در مجموع خريدهاي سالم تري را انجام دهند.
بر اساس يافتههاي اين پژوهش که در نشريه معتبر PLOS Medicine منتشر شدهاند، حذف شيريني جات و ساير محصولات ناسالم از صندوقهاي خريد و همچنين انتهاي راهروهاي مجاور هم، نيز ميتواند اين موضوع را تشديد نمايد.
در اين مطالعه که با مشارکت سوپر مارکت هاي زنجيره اي Iceland Foods Ltd در انگلستان انجام شده است، محققاني از دانشگاه ديکين استراليا، دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان و بيمارستان دانشگاهي NHS Trust Foundation بر فروش فروشگاهها و همچنين الگوهاي خريد و رژيم غذايي مشتريان عادي نظارت کردهاند.
آنها دريافتند زماني که متصديان فروشگاه، اقلام غير خوراکي و بطريهاي آب را در صندوقهايي در انتهاي راهروها قرار داده و يک بخش ميوه و سبزيجات قابل توجه را نيز در نزديکي ورودي فروشگاه قرار دهند، فروش شيريني کاهش يافته و درعوض فروش ميوه و سبزيجات افزايش مييابد.
اين موضوع از طريق خريد سالم تري که براي مشتري ها رخ ميدهد، باعث افزايش کيفيت رژيم غذايي آنان ميشود. تحقيق فوق که به شکل قابل توجهي، جامع تر از مطالعات مشابه قبلي بوده است، قادر به اندازه گيري اثرات تغيير چيدمان در سراسر فروشگاه با هدف کاهش مواجهه خريداران با غذاهاي ناسالم، الگوهاي خريد و وفاداري مشتري و همچنين وضعيت رژيم غذايي بيش از يک نفر از اعضاي خانواده بوده است.
به گفته مجريان اين تحقيق، «اين نتايج شواهد جديدي را ارائه دادهاند که نشان ميدهند ممنوعيت دولت انگلستان براي قرار دادن غذاهاي ناسالم در فروشگاههاي خرده فروشي ميتواند براي رژيم غذايي مردم مفيد باشد و در صورت اجراي مقررات جديدي مبني بر قرار دادن ميوهها و سبزيجات در ورودي فروشگاهها ميتواند بهتر هم شود».