میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا واکسن کرونا تزریق کرده‌اند. با این حال هنوز سوالات متعددی در مورد کارایی واکسن‌های مختلف بی‌پاسخ باقی مانده‌اند. یکی از مرسوم‌ترین پرسش‌ها این است که آیا رابطه‌ای بین عوارض مشاهده شده پس از واکسیناسیون و ایمنی حاصل از آن وجود دارد؟
طبق اطلاعاتی که گوگل جمع‌آوری کرده است، تا کنون ۱۳ درصد مردم دنیا در برابر کرونا ویروس جدید واکسینه شده‌اند. پایش ایمنی ایجاد شده توسط همه‌ی واکسن‌هایی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، به صورت مداوم در حال انجام است. سازمان‌های بهداشتی کشورهای مختلف مردم را تشویق می‌کنند تا وضعیت خود را پس از انجام واکسیناسیون به آن‌ها اعلام کنند تا عوارض جانبی واکسن‌ها به طور دقیق مشخص شود
میلیون‌ها نفر از افرادی که واکسینه شده‌اند دچار عوارض جانبی آن شده‌اند. مرسوم‌ترین عوارض گزارش شده عبارت‌اند از درد و تورم و قرمزی در ناحیه‌ی تزریق، سردرد، تب، خستگی، درد عضلانی، لرز و حالت تهوع. با این حال همه نسبت به واکسن واکنش‌های مشابه نداشته‌اند. بسیاری از مردم در اثر تزریق واکسن هیچ علائمی نداشته‌اند.

محققین آمریکایی مطالعه‌ای بر روی کسانی که واکسیناسیون شده‌اند، انجام داده‌اند و ارتباط بین عوارض جانبی واکسن و ایمنی ایجاد شده در مقابل کرونا ویروس جدید را بررسی کرده‌اند. آن‌ها نتیجه گرفته‌اند که نه داشتن و نه نداشتن عوارض جانبی نشان دهنده‌ی سطح ایمنی نیست.
داده‌های به‌دست آمده طی ماه‌های گذشته نشان داده‌اند که واکسن‌های فایزر و مدرنا بیش از ۹۰ درصد کارایی دارند و کمتر از ۱۰ درصد کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، ایمنی جزئی یا تقریباً صفر در برابر کرونا دارند.
روش کار واکسن‌هایی مانند فایزر و مدرنا به این صورت است که به بدن آموزش می‌دهند تا در برابر عوامل  بیماری‌زا از خودش محافظت کند. دانشمندان می‌گویند که این نوع واکسن در کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باعث ایجاد محافظت در برابر ویروس نمی‌شود. آن‌ها احتمال می‌دهند که داروهای سرکوب کننده‌ی سیستم ایمنی بدن و داروهای درمان سرطان نیز باعث کم کردن کارایی واکسن‌های کرونا می‌شوند.

برخی از متخصصین اعتقاد دارند که آزمایش آنتی‌بادی می‌تواند نشان دهد که واکسن کرونا باعث ایجاد ایمنی شده است یا خیر؟ با این حال سازمان غذا و داروی آمریکا این روش را برای ارزیابی میزان ایمنی بدن در برابر کرونا ویروس مورد تایید قرار نداده است. آن‌ها می‌گویند که این آزمایش می‌تواند باعث ایجاد حس اطمینان در افراد جامعه شود و به این ترتیب رعایت دستورالعمل‌ها با مشکل مواجه شود.
در مورد واکسن‌های فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون، دو هفته پس از کامل شدن واکسیناسیون ایمنی بدن در برابر کرونا ویروس افزایش می‌یابد و تا قبل از این دو هفته هنوز امکان ابتلا به ویروس وجود دارد.