فرادید/  تخت‌سنگِ یکپارچه نقره‌ای رنگ و درخشانی که به اصطلاح به آن «مونولیت» گفته می‌شد و چند روز پیش در صحرای یوتا در ایالات متحده پیدا شده بود، به طرز مرموزی ناپدید شده است.
 با پیدا شدنِ این شیء مرموز برخی نظریه‌هایی دادند مبنی بر اینکه بیگانگان این شیء را در این مکان کارگذاشته‌اند. بهرحال داستان آنقدر جالب بود که تعداد زیادی برای مشاهده این شیء راهی صحرای یوتا شدند.

حالا اداره ایالتی مدیریت زمین که کارکنانش چند روز پیش این شیء اسراسرآمیز را اتفاقی پیدا کرده بودند، اعلام کرده که این شیء جمعه شب ناپدید شده است.
 
این اداره در فیس‌بوک خود اعلام کرده است «شخص یا اشخاص ناشناس» احتمالاً جمعه شب این شیء را از محل برداشته‌اند.
«ما گزارش‌های معتبری دریافته کرده‌ایم مبنی بر اینکه آن شیئی که غیرقانونی در صحرای یوتا نصب شده بود، دیگر در این مکان نیست.» «اداره ایالتی مدیریت زمین این شیء را که مال خصوصی محسوب می‌شود، جابه‌جا نکرده است.»

این شیء اسرارآمیز اولین‌بار در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ و در جریان گشت‌زنی مأموران اداره ایالتی مدیریت زمین پیدا شد. پیش‌از‌این، جیسون رایت، استاد اخترفیزیک در دانشگاه دولتی پنسیلوانیا، گفته بود، «با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم که این اثر کار یک هنرمند است نه یک آدم فضایی، انسان‌ها به وضوح توانایی ساختن هر اثر هنری مستطیل‌شکلی را دارند.»
«این قطعه‌سنگ یکپارچه به وضوح چیزی است که انسان‌ها از عهده درست کردنش برمی‌آیند (و درستش می‌کنند!)، و در جایی است که انسان‌ها در آن رفت‌وآمد دارند؛ بنابراین هیچ دلیلی نمی‌بینم که فکر کنم این چیزی غیر از این است.»
بسیاری گفته‌اند که نصیب این شیء در این مکان ادای احترام یکی از طرفداران فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضاییِ استنلی کوبریک است که در آن شیئی به همین شکل در مکانی مشابه قرار داشت.

منبع: CNN