دیجیزا/ سرهم بندی و مونتاژ ماموریت سیارکی ناسا موسوم به “لوسی” که قرار است سال آینده میلادی به فضا پرتاب شود، آغاز شد.

شروع مونتاژ فضاپیمای “لوسی”(Lucy)، ناسا را یک قدم به نزدیک شدن و شناخت سنگ های فضایی عجیب نزدیک کرده است.
“لوسی” سفری بلند پروازانه را از میان کمربند سیارکی تا همسایگی سیاره مشتری انجام خواهد داد و در مجموع هشت سنگ مختلف فضایی را در طول تقریبا یک دهه مطالعه خواهد کرد. اما قبل از اینکه این فضاپیما بتواند سفر خود را که در حال حاضر برای پرتاب در اکتبر ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است، آغاز کند، باید سرهم بندی شده و به یک فضاپیما تبدیل شود و اکنون امکان ادغام ابزارها با بدنه اصلی فراهم شده است.

“هال لویسون” دانشمند سیاره شناس در موسسه تحقیقات ساوث وست در کلرادو و محقق اصلی ماموریت “لوسی” در بیانیه ای گفت: هر مرحله از این ماموریت هیجان انگیزتر از مرحله قبل است. اگر چه که “لوسی” هنوز چندین سال و چند میلیارد مایل راه دارد تا ما را به هدف واقعی خود برساند که کاوش سیارک هایی _تروجان های مشتری- است که قبلاً هرگز دیده نشده اند، دیدن اینکه این فضاپیما سرهم بندی می شود، باورنکردنی است.

“تروجان‌های مشتری” (Jupiter trojans) که بیشتر “سیارک تروجان” یا تنها “تروجان” نامیده می‌شوند، گروه بزرگی از سیارک‌ها هستند که در همان مدار گردش سیاره مشتری به دور خورشید قرار دارند و از این نظر با این سیاره هم‌مدار هستند. 

نخستین تروجان مشتری که کشف شد، “آشیل ۵۸۸” بود که در سال ۱۹۰۶ ” ماکس ولف” اخترشناس آلمانی  آن را پیدا کرد.  روی‌هم‌رفته تا ژانویه سال ۲۰۱۵، شمار تروجان‌های یافته‌شده مشتری ۶۱۷۸ تروجان بوده ‌است. برابر کنوانسیون مربوطه، هر یک از تروجان‌ها به نام یکی از چهره‌های اسطوره‌ای جنگ تروآ نام‌گذاری می‌شود؛ جایی که نام “تروجان” را هم از آن بر گرفته‌اند. اخترشناسان بر این باورند که شمار سراسری تروجان‌های مشتری با قطر بزرگتر از ۱ کیلومتر نزدیک به ۱ میلیون است؛ نزدیک به همان تعداد سیارک‌های بزرگتر از ۱ کیلومتر در کمربند سیارک‌ها و همانند سیارک‌های کمربند اصلی، تروجان‌های مشتری هم خانواده تشکیل می‌دهند.

تروجان‌های مشتری بدنی تیره نزدیک به قرمز و طیفی بی‌محتوا دارند. هیچ‌گونه گواه روشنی از حضور آب یا هر ترکیب ویژه دیگری در سطح آنها به دست نیامده ‌است، اما گمان می‌رود که آنها دارای پوششی از “تولین” باشند که پلیمرهای آلی هستند که در اثر تابش خورشیدی تشکیل شده اند. گمان می‌رود تروجان‌های مشتری که در مدار این سیاره گرفتار آمده‌اند، در طول مراحل نخستین شکل‌گیری منظومه شمسی یا کمی پس از آن، در طول مهاجرت سیاره‌های غول پیکر در مدار کنونی خود گرفتار آمده‌اند.

در حالی که ناسا پیش از این تعداد زیادی مأموریت سیارکی ساخته است، اما تاکنون هرگز تروجان های مشتری که در دو خوشه بزرگ، یکی پشت مشتری و دیگری جلوتر از آن به دور خورشید می چرخند، دیدن نکرده است. 

به گفته ناسا، “لوسی” همچنین کمربند اصلی سیارکی را که در طول مسیر خود از آن عبور خواهد کرد، بررسی می کند.

دانشمندان امیدوارند که این مأموریت به آنها نگاه دقیق و از نزدیکی به انواع اصلی سنگ های فضایی موجود در خوشه های تروآی مشتری که همه آنها احتمالاً آب در زیر سطح خود پنهان دارند، بدهد و از آنجا که تروجان ها تقریباً همزمان با منظومه شمسی تشکیل شده اند، به عنوان فسیل عمل می کنند که می توانند به دانشمندان کمک کنند تا از نحوه شکل گرفتن منظومه شمسی شناخت بیشتری پیدا کنند.

اما اول از همه “لوسی” باید اینجا روی زمین آماده شود. ناسا در تاریخ ۲۸ اوت اعلام کرد که مهندسان با عبور از یک نقطه عطف استاندارد ناسا که “Key biryar Point-D” یا “KDP-D” نامیده می شود، چراغ سبز را برای سرهم بندی و آزمایش این فضاپیما و ابزارهای آن دریافت کرده اند.

با وجود به شیوع بیماری همه گیر کرونا، این فضاپیما از ابتدای ماه اکتبر در مسیر دریافت ابزارهای خود قرار خواهد گرفت.

ناسا می گوید این فضاپیما تا ماه ژوئیه آماده خواهد شد و برای پرتاب به فلوریدا رهسپار می شود. پنجره زمانی پرتاب لوسی در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ باز می شود و این فضاپیما اولین دیدار خود با یک سیارک را در آوریل ۲۰۲۵ انجام خواهد داشت.

“دنیا داگلاس-بردشاو” مدیر پروژه “لوسی” در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در مریلند گفت: این تیم واقعاً باورنکردنی بوده است. ساخت یک فضاپیما هرگز آسان نیست، اما دیدن استقامت تیم در تمام چالش هایی که با آن روبرو شده اند، الهام بخش است.