خراسان/ چندسال پیش ناسا از فایل محرمانه ای پرده برداشت که حاوی موسیقی فرازمینی و رازهای جدیدی بود.

همه می‌دانیم که کیهان پر از شگفتی و پدیده‌های غیرقابل توضیحی است که دانشمندان سخت به‌دنبال یافتن پاسخی برای آن‌ها هستند. یکی از ترندهای آنلاین چندسال اخیر، ماجرای صدا و متن پیاده‌سازی شده از مکالمات سرنشینان ماموریت آپولو۱۰ بود که ناسا آن را منتشر نکرده بود و پس از مدتی از حالت محرمانه درآمد. در این پرونده به ماجرای این فایل عجیب می‌پردازیم.
 
  جدال بر سر پنهانکاری یا افشا
در سال ۲۰۰۸  فیلمی در فضای مجازی منتشر و بسیار پربیننده شد و خبرش آن چنان همه را شگفت‌زده کرد که آن را ساختگی فرض کردند. در این فیلم ادعا ‌شد که ناسا فایل صوتی حاوی صدایی مرموز و فرازمینی را به‌مدت ۴۰ سال مخفی نگه‌ داشته است. داستان از این قرار است که در سال ۱۹۶۹ میلادی، فضانوردان آپولو۱۰ بعد از فرود روی ماه و در زمان بازگشت به زمین، یعنی درست در لحظه‌ای که ارتباط رادیویی‌شان با زمین قطع می‌شود، صدای ممتدی می‌شنوند. در فایل پیاده‌‌سازی‎شده از مکالمات خدمه که توسط دستگاه ضبط صدا در کپسول فرماندهی ثبت شده‎است، افراد از شنیدن صدای سوتی حرف می‌زنند و آن را «موسیقی فضایی» می‌نامند. در بخشی از مکالمات ضبط‌شده این بحث میانشان درمی‌گیرد که وقتی به زمین رسیدند، حرفی از آن صداها به میان بیاورند یا خیر!
  موسیقی فضایی یا پارازیت رادیویی؟ 
با انتشار این فایل‌، افراد زیادی دولت آمریکا را به‌دلیل این پنهانکاری سرزنش کردند اما ناسا مدعی شد که به‌دلیل ترس از انتشار ادعاهای غیرعلمی به ناچار این فایل را تا سال‌ها به‌صورت محرمانه نگهداری کرده است. سال‌ها بعد «یوجین سرنان» یکی از سه خدمه آپولو اعلام کرد: «ما به هیچ‎وجه تصور نمی‌کردیم که صدای موسیقی فضایی شنیده‌ایم و چندان هم شگفت‌زده نشدیم. آن صدا قطعا حاصل اختلالات رادیویی بوده‎است و اگر تصوری غیر از این داشتیم بعد از پرواز این مسئله را اطلاع می‌دادیم». گفته‌های این فرد درستی فایل صوتی را  زیرسوال می‌برد و با آن‎چه ناسا منتشر کرده‎است، مغایرت دارد. همین اختلاف ‌نظرها، مردم را متقاعد کرد که پشت پرده خبرهای مهم‌تری پنهان شده‌است. برخی دانشمندان معتقدند صدای سوت‌مانند مرموز، ناشی از تداخل امواج رادیویی میان مرکز زمینی و فضاپیما حین برقراری ارتباط فضاپیما با زمین بوده‌است اما این توضیح برای همه قابل قبول نیست زیرا به‌گفته متخصصان،‌ فضانوردان به چنین صداهای پارازیت‌مانندی عادت دارند و نمی بایست  شنیدن آن برای‌شان عجیب می‌بود. هنوز مشخص نیست که آیا فضانوردان در ماموریت‌های بعدی هم این صدا را شنیده‎اند یا نه. با این‌که درباره این رویداد اطلاعاتی هم گردآوری شده‌است اما همچنان توضیح منطقی و قطعی برای آن وجود ندارد.
منابع: cnet، futurism، independent