بر اساس نتایج یک پژوهش جدید، مورچه ها با استفاده از گیرنده‌های بویایی خود قادر به تشخیص سرطان از ادرار افراد هستند. البته هنوز تا تبدیل شدن مورچه‌ها به روش‌های مطمئن تشخیص سرطان راه درازی باقی مانده است.
 
بر اساس یک تحقیق جدید که نتایج آن به‌تازگی چاپ شده است، مورچه‌ها می‌توانند برای شناسایی سرطان از ادرار مورد استفاده قرار گیرند! محققین معتقدند که اگرچه استفاده از حس بویایی مورچه‌ها هنوز راه زیادی تا تبدیل شدن به یک روش تشخیص قطعی برای بیماری‌ها دارد، اما نتایج بررسی‌های اخیر امیدوارکننده بوده‌اند.

مورچه ها چگونه قادر به تشخیص سرطان از ادرار هستند؟
مورچه‌ها اساسا فاقد بینی هستند. به همین جهت گیرنده‌های حسی آن‌ها بر روی شاخکشان واقع شده و قادر است در پیدا کردن غذا یا یافتن مورچه دیگری برای جفت‌گیری به آن‌ها کمک کند.


گروهی از دانشمندان با استفاده از همین حسگرهای بویایی توانسته‌اند به دستاوردهای جدیدی در زمینه کشف بیماری توسط مورچه‌ها دست پیدا کنند.‌ آن‌ها با تربیت سی و پنج مورچه سیاه (Formica fusca) و تقویت گیرنده‌های بویایی آن‌ها موفق شدند از این مورچه‌ها برای تشخیص سرطان استفاده کنند! نتیجه این پژوهش در مجله Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences به چاپ رسیده است.

این پژوهشگران با پیوند زدن تکه‌هایی از تومور سینه انسان به تعدادی موش و جمع‌آوری نمونه ادرار آن‌ها توانستند مورچه‌های سیاه را به شناسایی سلول‌های سرطانی وادار کنند. به گزارش واشینگتن پست، بر اساس نتایج آزمایش، در شرایطی که نمونه ادرار موش‌های سرطانی در کنار نمونه ادرار موش‌های سالم قرار گرفت، سی و پنج مورچه تربیت شده زمانی حدودا بیست درصد بیشتر را در کنار ظرف ادرار موش‌های سرطانی گذراندند.

سلول‌های سرطانی همگی دربرگیرنده سلول‌های ناپایدار ارگانیک (VOC) هستند. این سلول‌ها می‌توانند به عنوان یک نشان بیولوژیکی مختص به سلول‌های سرطانی عمل کنند؛ به‌طوری که حیواناتی نظیر سگ و یا مورچه بتوانند آن‌ها را شناسایی کنند.

در این خصوص البته متخصصین معتقدند که مورچه‌ها در تشخیص سرطان، نسبت به سگ‌ها گزینه‌های بهتری به شمار می‌روند؛ چرا که تربیت آن‌ها ساده‌تر بوده و زمان کمتری نیاز دارد.

این مساله به طور خاص در تشخیص سرطان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که هرچه سریع‌تر بتوان سرطان را شناسایی کرد، درمان آن ساده‌تر خواهد بود. در همین راستا، متخصصین مسئول این پژوهش امیدوارند که بتوانند مورچه‌های سرطان‌یاب را به عنوان یک روش تشخیصی مطمئن و کم‌هزینه برای شناسایی این بیماری معرفی کنند.

باپتیست پیکرت، مسئول اصلی تیم پژوهش حاضر، در مقاله چاپ شده، نتایج به دست آمده در این زمینه را امیدوارکننده خواند؛ اما تاکید کرد که هنوز تا تبدیل شدن مورچه‌ها به روشی قابل اتکا برای تشخیص سرطان راه درازی باقی مانده است.