دیجیزا/ پایگاه خبری “اسپیس” منتخبی از اخبار فضایی مهم روزهای اخیر را منتشر کرده است.

 به نقل از اسپیس، در هفته‌ای که گذشت اخبار مهم و پربازدیدی در حوزه فضا منتشر شدند که به طور خلاصه به مرور آنها می‌پردازیم.

درگذشت “مایکل کالینز” فضانورد “آپولو ۱۱”

فضانورد آپولو ۱۱ مایکل کالینز روز چهارشنبه(۲۸ آوریل) در سن ۹۰ سالگی درگذشت. این فضانورد در ماموریت‌های جمنای و آپولو ناسا به عنوان خلبان ماژول فرماندهی حضور داشت.”استیو جورچیک” مدیر ناسا در یک بیانیه رسمی در مورد درگذشت “کالینز” گفت: امروز ملت، “مایکل کالینز” یک پیشگام واقعی و مدافع مادام العمر خود را برای کاوش در فضا از دست داد. برخی او را به عنوان خلبان ماژول فرماندهی “آپولو ۱۱” تنهاترین مرد تاریخ می‌نامیدند. در حالی که همکارانش برای اولین بار روی کره ماه قدم می‌زدند، وی به ملت ما کمک کرد تا به یک نقطه عطف تعیین کننده برسد.

رهبر جدید ناسا

“بیل نلسون” فضانورد سابق و سناتور آمریکایی به عنوان مدیر جدید ناسا برگزیده شد. نلسون که به عنوان یک متخصص محموله در شش پرواز با شاتل فضایی کلمبیا در سال ۱۹۸۶ خدمت می‌کرد، روز پنجشنبه(۲۹ آوریل) به اتفاق آرا از سوی مجلس سنا به این مقام منصوب شد. نلسون از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ سناتور ایالت فلوریدا در سنای ایالات متحده آمریکا بود.

چهارمین پرواز نبوغ

جمعه بالگرد مریخی نبوغ برای چهارمین بار در سیاره سرخ پرواز کرد اما این پرواز “نبوغ” کمی متفاوت بود چرا که این بالگرد طی این پرواز مسافت بیشتری را طی کرد و سرعت بیشتری را نیز نسبت به پروازهای قبلی ثبت کرد. آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که نبوغ، چهارمین پرواز خود را نیز با موفقیت انجام داده است.”نبوغ” در چهارمین پرواز خود تا ارتفاع معمول خود یعنی ۱۶ فوت(پنج متر) از سطح مریخ ارتفاع گرفت و سپس ۴۳۶ فوت(۱۱۳ متر) به سمت جنوب پرواز کرد و سپس بازگشت. بالگرد مریخی نبوغ در طول سفر ۸۷۲ فوت(۲۶۶ متری) خود ۱۱۷ ثانیه در هوا بود.

شعله‌های یک ستاره

“پروکسیما قنطورس”، یک ستاره کوتوله سرخ است در فاصله ۴.۲۵ سال نوری از زمین قرار دارد. مجاورت این سیستم با زمین سبب شده تا منجمان به بررسی او علاقه مند شوند اما کشف اخیری که محققان درباره آن انجام داده‌اند جالب است چرا که آنها دریافتند که این ستاره یک شعله عظیم را منتشر کرده است که این کار باعث شده است ستاره فقط در عرض چند ثانیه در نور فرابنفش ۱۴ هزار برابر درخشان شود.

قیمت صندلی‌های نیوشپرد چقدر خواهد بود؟

بلواوریجین فروش صندلی‌های فضاپیمای زیر مداری تجاری خود را طی آینده‌ای نزدیک آغاز خواهد کرد که جزئیات بیشتر این موضوع در تاریخ ۵ مه ۲۰۲۱ منتشر می‌شود. بلو اوریجین هنوز اعلام نکرده است که هزینه صندلی در فضاپیمای نیوشپرد چقدر خواهد بود اما رقیب او شرکت “ویرجین گلکتیک”(Virgin Galactic) پیشتر اعلام کرده بود که قیمت هر صندلی ۲۵۰ هزار دلار است.

اعتراض شرکت‌های فضایی به قرارداد ناسا

چندی پیش ناسا اسپیس‌ایکس را برای ساخت فضاپیمایی که انسان‌ها را در برنامه‌ی آرتمیس ناسا به ماه می‌رساند انتخاب کرد. ارزش این قرارداد ۲.۹ میلیارد دلار است. ناسا دو رقیب اسپیس‌ایکس(SpaceX) یعنی شرکت بلو اوریجین(Blue Origin) و داینتیکس(Dynetics) را رد کرد و به اسپیس‌ایکس رسید. اخیرا شرکت بلواوریجین این تصمیم را زیر سوال برده است. شرکت موشکی جف بزوس(Jeff Bezos) در اعتراضی به اداره دیوان محاسبات آمریکا ادعا کرد که ناسا به اشتباه با رقیبش قرارداد بسته است. سخنگوی بلو اوریجین به انگجت گفت: ناسا برنامه‌ی نادرستی برای سفر به ماه پیش گرفت و لحظه‌ی آخر دست به کارشکنی زد. به گفته‌ی خود ناسا این تصمیمی با “خطربالا” بود. تصمیم ناسا موقعیت‌ها برای رقابت را از بین برد و نه تنها باعث تاخیر برنامه‌ی بازگشت به ماه شد بلکه آن را به خطر انداخت.

اتحادیه نجوم خواستار محافظت از آسمان شد

اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) خواستار حفاظت از آسمان در برابر ماهوارهایی مانند پروژه استارلینک ایلان ماسک شده است. آنها خواسته خود را به کمیته استفاده صلح آمیز از فضای بیرونی سازمان ملل متحد(UN COPUOS) ارائه دادند.

بخش اصلی ایستگاه فضایی چین پرتاب شد

چین در تلاش برای رقابت با ایستگاه فضایی بین‌المللی با موفقیت اولین بخش اصلی ایستگاه فضایی خود را در مدار نزدیک زمین پرتاب کرد. این ماژول ۲۲ تنی بدون سرنشین که “Tianhe” یا “هارمونی آسمان‌ها” نام دارد، در آینده محل اقامت سه خدمه ایستگاه فضایی چین خواهد بود. رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که چین قصد دارد ایستگاه فضایی چینی خود را که به عنوان تیانگونگ(کاخ بهشتی/آسمانی) شناخته می‌شود، پس از پرتاب چندین ماژول دیگر تا پایان سال ۲۰۲۲ تکمیل کند. Tianhe از مرکز پرتاب فضایی ون‌چانگ، چین و سوار بر موشک لانگ مارچ ۵ بی(بزرگترین موشک حامل چین) صبح روز پنجشنبه پرتاب شد.

مشارکت روسیه با ایالات متحده به زودی پایان خواهد یافت

مقامات روسی اخیراً گفته‌اند که به زودی مشارکت آنها با ایالات متحده در ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) پایان خواهد یافت. یوری بوریسف، معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به وخیم شدن وضعیت ایستگاه فضایی بین‌المللی گفته است که ممکن است روسیه در سال ۲۰۲۵ از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود. مقامات آژانس فضایی کشور روسیه همچنین اعلام کرده‌اند که کار بر روی یک ایستگاه فضایی ملی را آغاز کرده‌اند که جانشین ایستگاه‌های سالیوت و میر آنها خواهد بود. ایالات متحده و روسیه ۲۳ سال در ایستگاه فضایی بین‌المللی با هم همکاری کرده‌اند.

پرواز بزرگترین هواپیمای جهان

دو سال پس از انجام پرواز اولیه، بزرگترین هواپیمای جهان برای یک پرواز دیگر به آسمان رفته است. هواپیمای شرکت “استراتولانچ” پنجشنبه دومین پرواز آزمایشی و یک سری مانور در حین پرواز بر فراز پایگاه هوایی و فضایی موهاوی انجام داد و همه چیز طبق برنامه پیش رفت. Roc در طول پرواز آزمایشی روز پنجشنبه به حداکثر ارتفاع ۱۴ هزار فوت(۴۲۶۷ متر) و حداکثر سرعت ۱۹۹ مایل در ساعت(۳۲۰ کیلومتر در ساعت) رسید. این هواپیما به مدت ۳ ساعت و ۱۴ دقیقه در ارتفاع ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *