همه ما در زندگی تحت موقعیت هایی قرار داشته ایم که شرایط انجام دادن یک جنایت، دزدی یا کار غیر اخلاقی برایمان فراهم بوده ولی اکثریت قریب به اتفاق مردم حتی زمانی که می دانند هیچ شاهدی برای کار بدشان وجود ندارد، سعی می کنند به اخلاقیات پایبند بمانند.
 بحث اخلاقیات و نسبی بودن آن و البته این مساله که آیا اخلاقیات اکتسابی است یا ذاتی همواره مورد بحث فلاسفه قرار داشته است. در این بحث قصد داریم فارغ از مباحث نظری به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا از نظر علمی انسان موجودی ذاتا پایبند اخلاق است یا خیر.
در پاسخ باید اذعان داشت همه ما بخش عمده ای از اخلاقیات را از طریق فرهنگ و جامعه و محیط می آموزیم اما در این میان مغز انسان نیز به گونه ای طراحی شده که فرد را مقید به رعایت اصولی می کند در مجموع منجر به بقای جامعه بشری خواهد شد.
طبیعتا همه ما در ذهنمان افکار نامناسب و نگران کننده ای داریم که اصلا مشخص نیست از کجا و چگونه به ذهنمان خطور می کند. افکار خشونت آمیز، تصور رابطه جنسی خشن و نامتعارف، ترسیم نقشه یک سرقت، مرگ اطرافیان و …. 
بسیاری از مردم نگران هستند که چنین افکاری به این معنی است که مشکلی در آن ها وجود دارد اما از منظر روان شناسی این موارد نشان می دهد مغز شما به اخلاقیات پایبند بوده و  به طور طبیعی کار می کند.
از دید پژوهشگران علوم اعصاب، مغز انسان فقط از طریق مشاهده، تجربه و به خاطر سپردن تجربیات مستقیم و غیر مستقیمی که برای ما اتفاق می افتد، با جهان اطراف مواجه نمی شود. مغز انسان قادر به تحلیل شرایط، سناریو سازی و پیش بینی شرایط احتمالی رخ داده بوده و به طور عادی سعی می کند خود را برای این شرایط آماده نگهدارد . در واقع سیستم عصبی انسان بر خلاف سایر موجودات، به حدس و گمان و سناریو سازی، پیش بینی شرایط  و شبیه سازی اقدامات موثر و نتایج به دست آمده می پردازند.
مطالعات مختلف روان شناسان نشان می دهد ضمیر ناخودآگاه انسان به طور مستمر در مورد تصمیمات و اقدامات و همچنین فرضیات محتمل در آینده فکر کرده و به طور غریزی تلاش می کند تا بهترین شانس ممکن را برای موفقیت در هر کاری که انجام می دهیم به ما بدهد.
به خاطر داشته باشید بسیاری از این موارد ساده، غیر جالب که حتی می توانند ناراحت کننده باشند، به سرعت فراموش می شوند. ممکن است ذهن شما پیش از خواب به شرایطی که پس از مرگ عزیزانتان برایتان پیش آمده معطوف شده و این احساسات شما را تا مرز گریستن هم پیش ببرد. بهتر است فراموش نکنید اینها افکار غیر واقعی هستند. به هر روی باید توجه داشت مغز شما در تلاش است تا هر گزینه ممکن را محاسبه کرده و منطقاً برخی از این گزینه‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های خشونت‌آمیز، جنسی یا سایر ویژگی‌های کمتر قابل قبول، از نظر اخلاقی ناخوشایند خواهند بود.
در خاتمه گفتنی است طراحی مغز  انسان به این شکل ایجاد شده و این واقعیت وجودی ماست. در حوزه اخلاقیات، اعتقاد بر این است که چنین افکاری، روشی است که مغز ناخودآگاه برای بررسی اینکه مرزهای اخلاقیات کجا هستند به کار می برد. به این ترتیب می توان باور داشت که برنامه ریزی مغز انسان به گونه ای است که در ضمیر ناخودآگاه خود با مسایل غیر اخلاقی کنار نیامده و آن را رد می کنیم. البته این ویژگی فطری زمانی شکوفا می شود که در کنار تربیت و شکل پذیری از طریق محیط و جامعه تکمیل شود.