زمانی که بیش از یک سال پیش فورد از نسل جدید رپتور رونمایی کرد، می‌دانستیم که نسخهٔ قوی‌تری از این پیکاپ هم در راه است و حالا سرانجام رپتور R با پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ معرفی شده است. همان‌طور که انتظار می‌رفت، این خودرو پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ موستانگ شلبی GT500 را قرض گرفته است اما این موتور در اینجا برای استفاده‌های آفرودی اصلاحاتی را تجربه کرده و خروجی آن به ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۶۸ نیوتن متر گشتاور کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پدال، این پیشرانه به‌منظور بهبود بازهٔ ارائهٔ قدرت برای استفاده‌های آفرودی به پولی سوپرشارژ جدیدی مجهز شده و به همین دلیل کاهش حداکثر قدرت آن ضروری بوده است. با این کار، تحویل گشتاور در دورهای پایینی و میانی افزایش یافته است تا عملکرد بیشتری را در سرعت‌های معمول برای چنین خودرویی فراهم کند. در همین حال، فورد به فکر افزایش دوام پیشرانهٔ رپتور R هم بوده است و به همین دلیل آن را به منیفولدهای اگزوز فولادی ضدزنگ، فیلتر و خنک‌کنندهٔ منحصربه‌فرد روغن و کارتل روغن عمیق‌تر که برای کارایی بهتر در شیب‌ها طراحی شده مجهز کرده است.

به لطف ورودی‌های هوای عریض‌تر و فیلتر هوایی با راندمان بالاتر، حجم ورودی هوا هم ۶۶ درصد افزایش پیدا کرده است. میل‌گاردان رپتور R بزرگ‌تر شده است تا بتواند قدرت بیشتر پیشرانه را تحمل کند درحالی‌که برای گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک هم کالیبراسیون خاصی در نظر گرفته شده که به‌طور خاص برای آفرود طراحی شده است. فراتر از پیشرانه اما فورد سیستم تعلیق رپتور R را هم به‌طورجدی ارتقاء داده است. این خودرو در عقب به تعلیق پنج اتصالی با بازو‌های بسیار کشیده مجهز شده است تا موقعیت محور را روی مسیرهای ناهموار بهتر حفظ کنند درحالی‌که فنرهای ۲۴ اینچی هم برای پایداری بهتر بهینه شده‌اند.

با انجام این ارتقاءهای مختلف، حالا تراول تعلیق جلو به ۳۳۰ میلی‌متر و عقب به ۳۵۸ میلی‌متر رسیده است درحالی‌که لاستیک‌های ۳۷ اینچی هم فاصله از زمین را به ۳۳۳ میلی‌متر رسانده‌اند. همچنین کمک‌فنرهای خودرو هم با استفاده از سنسورهایی برای نظارت بر شرایط مسیر، به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند. به لطف این ویژگی، راننده می‌تواند حالت جدیدی بنام باجا را انتخاب کند که نرخ فنرهای جلو را تا ۵ درصد افزایش می‌دهد تا کیفیت سواری بهتر شود. علاوه بر این حالت، رپتور R از حالات دیگری مثل ساکت، معمولی و اسپرت هم برخوردار است که با استفاده از سوپاپ‌های فعال در سیستم اگزوز می‌تواند صدا را کم یا زیاد کند.

برای اینکه از بیرون هم مشخص شود که با رپتور قوی‌تر و وحشی‌تری طرف هستیم، فورد برخی ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فرد را هم برای رپتور R تدارک دیده است. به‌عنوان‌مثال، برآمدگی روی کاپوت حالا ۲۵ میلی‌متر بلندتر از رپتور استاندارد شده و به تریم نارنجی‌رنگی مجهز شده است درحالی‌که نشان نارنجی‌رنگ R هم در قسمت‌های مختلفی مثل جلوپنجره و درب پشتی به چشم می‌خورد. یک پکیج گرافیکی ویژه هم برای گلگیرهای عقب قابل سفارش است که از زمین ترک‌خوردهٔ صحرا الهام گرفته است. به گفتهٔ طراح اصلی رپتور R، این ماشین در ظاهر شبیه یک شکارچی بیابانی طراحی شده است.

رپتور R در داخل نیز از صندلی‌های استاندارد ریکارو با روکش مشکی‌رنگ چرمی و آلکانترا بهره می‌برد و تریم فیبر کربنی واقعی را هم می‌توان روی درها و داشبورد مشاهده کرد. این خودرو به نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۲ اینچی با نرم‌افزار SYNC 4 مجهز است که از اندروید اتو، اپل کارپلی و به‌روزرسانی از راه دور برخوردار است. فورد همچنین پیکاپ آفرودی خود را به مجموعه‌ای از سیستم‌های کمکی هم مجهز کرده است. به‌عنوان‌مثال، سیستم Trail Turn شعاع چرخش را کاهش می‌دهد و سیستم تریل کنترل هم مثل کروز کنترل آفرودی عمل می‌کند. این خودرو از قابلیت رانندگی با یک پدال هم بهره می‌برد که هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز سرعت را به‌طور خودکار کاهش می‌دهد.

اما بهره‌مند از تمام این ویژگی‌های جذاب هرگز ارزان نخواهد بود زیرا قیمت رپتور R از رقم خیره‌کنندهٔ ۱۰۹,۱۴۵ دلار آغاز می‌شود. البته هرچند این رقم از قیمت پایهٔ ۸۰ هزار دلاری رم TRX به میزان قابل‌توجهی گران‌تر است اما رپتور R به‌صورت استاندارد از تمام آپشن‌های سفارشی رپتور پایه برخوردار است و برای مطابقت با این سطح از تجهیزات در رم TRX به هزینه‌ای ۲۰ هزار دلاری برای سفارش آپشن‌های مختلف نیاز خواهد بود. رپتور R هم‌اکنون برای خرید قابل سفارش است و اواخر امسال به نمایندگی‌های فروش خواهد آمد.