دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

معدن «یورک‌شایر» با زندگی در مریخ چه ارتباطی دارد؟

معدن «یورک‌شایر» با زندگی در مریخ چه ارتباطی دارد؟

دانشمندان در حال بازسازی سیاره‌ی سرخ در عمق یک مایلی(۱.۶ کیلومتری) زمین هستند تا بررسی کنند که چگونه انسان‌ها در طول ماموریت‌های آینده در این سیاره زنده می‌مانند.

 به نقل از دیلی‌میل، معدن «یورک‌شایر» می‌تواند کلید حیات در مریخ باشد و محققان دانشگاه بیرمنگام در حال استفاده از یکی از عمیق‌ترین معادن بریتانیا هستند تا ببینند برای بقا و رشد در سیارات دیگر چه مواردی مورد نیاز است.

پی بردن به نحوه زندگی و انجام اقدامات پزشکی در مریخ تنها دو مورد از چندین آزمایشی است که در معدن پُتاس بولبی(Boulby) در نزدیکی روستای Staithes انجام می‌شود.

از آنجا که مسافران سیارات دیگر تلاش می‌کنند از زباله‌های فضایی مضر ناشی از شهاب‌سنگ‌ها و تشعشعات خطرناک دور بمانند، پروژه بایوسفر(Bio-SPHERE) حتی می‌تواند راه را برای ساخت خانه‌های زیرزمینی در فضا هموار کند.

دکتر الکساندرا یورداچسکو(Alexandra Iordachescu)، محقق اصلی، این مطالعه می‌گوید: ما از همکاری با تیم علمی فوق‌العاده‌ی آزمایشگاه زیرزمینی بولبی هیجان زده هستیم.

این قابلیت جدید به جمع‌آوری اطلاعاتی کمک می‌کند که می‌تواند ما را در ساخت سیستم‌های پشتیبانی از حیات، دستگاه‌ها و مواد زیستی که می‌توانند در فوریت‌های پزشکی و ترمیم بافت‌ها پس از آسیب در ماموریت‌های اعماق فضا استفاده شوند، یاری کند.

این داده‌ها احتمالا مزایای بی‌شماری برای فعالیت در زمین نیز خواهند داشت. برای مثال ارائه مداخلات زیست‌پزشکی در مناطق دورافتاده یا محیط‌های خطرناک و به طور کلی محیط‌های غیر ایده‌آل.

شبیه‌سازی جدید مریخ در یورک‌شایر در یک شبکه تونلی ۳۰۰۰ متری در میان ذخایر نمکی ۲۵۰ میلیون ساله راه‌اندازی شده است. محیط نمکی و موقعیت زیرسطحی شرایط مشابهی را با شرایط غارهای ماه و مریخ فراهم می‌کند.

دانشمندان در یک ماژول با عرض ۹ فوت(سه متر) مستقر خواهند شد که به طور خاص برای آزمایش فرآیندهای پزشکی مورد استفاده برای درمان آسیب بافت طراحی شده است.

داروهای مبتنی بر پلیمر، هیدروژل‌ها و مایعات مختلف دیگر که می‌توانند برای پانسمان زخم و پیشگیری از آسیب استفاده شوند، در اینجا آزمایش می‌شوند. این پایگاه همچنین برای بررسی اینکه آیا خانه‌های زیرزمینی کلیدی برای فرار از تشعشعات خطرناک اعماق فضا و دمای شدید هستند یا خیر استفاده خواهد شد.

فضانوردان در طول یک سفر شش ماهه به مریخ دستکم ۶۰ درصد بیشتر از حد مجاز تشعشعات کل دوران کاری خود را تجربه می‌کنند. در همین حال، طبق گفته‌ی ناسا، دمای سطح می‌تواند بین ۷۰ درجه فارنهایت(۲۰ درجه سانتیگراد) و منفی ۲۲۵ درجه فارنهایت(منفی ۱۵۳ درجه سانتیگراد) در نوسان باشد. در نتیجه می‌توان از خانه‌های مریخی زیرسطحی برای محافظت بهتر از اولین فضانوردانی که پا به سیاره سرخ خواهند گذاشت، استفاده کرد.

پروفسور شان پالینگ(Sean Paling)، مدیر و دانشمند ارشد آزمایشگاه زیرزمینی بولبی، می‌گوید: چالش‌های پیش روی بشر در کاوش زیستگاه‌های فراتر از زمین به وضوح زیاد و قابل توجه است.

پروژه بایوسفر به پاسخ برخی از سوالات کلیدی لجستیکی در ایجاد شرایط زندگی پایدار در محیط‌های دوردست و زیرزمینی کمک کند و با انجام این کار به طور قابل توجهی به آمادگی‌های اساسی برای سفر طولانی، دشوار و هیجان‌انگیز جمعی ما کمک کند.

این پایگاه زیرزمینی به هیچ عنوان آخرین در نوع خود نیست، زیرا این تیم برنامه‌هایی برای ایجاد شش ماژول دیگر منتشر کرده است. این [ماژول‌ها] می‌توانند برای آزمایش جراحی‌ها و مهندسی بافت علاوه بر بررسی فرآیندهای بهبودی مورد استفاده قرار گیرند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *