چین قصد دارد با استفاده از فرآیند های چاپ سه بعدی و هوش مصنوعی (AI) یک سد ۱۸۰ متری را تنها در دو سال بسازد.
گزارش ها نشان می دهد که کشور چین به لطف هوش مصنوعی، ربات های سازنده و فناوری چاپ سه بعدی، یک سد عظیم نیروگاه آبی را در مدت تنها دو سال خواهد ساخت. سد یانگ کو (Yangqu) لایه به لایه در فلات تبت ساخته خواهد شد و این روند اخیرا در مقاله ای تشریح شده است.
بنا به گفته گارشناسان چینی، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این سد با استفاده از فرآیند پرینت سه بعدی به بلندترین سازه جهان در نوع خود تبدیل شده و رکورد قبلی را که متعلق به یک ساختمان اداری ۶ متری دو طبقه در دبی بود، خواهد شکست.

دانشمندان در این مقاله جدید می گویند که سد تکمیل شده یانگ کو سالانه ۵ میلیارد کیلووات ساعت برق در اختیار چین قرار می دهد. به گفته محققان، این فرآیند توسط یک سیستم هوش مصنوعی مرکزی انجام خواهد شد که یک خط مونتاژ خودکار پیچیده، از جمله ناوگانی از وسایل نقلیه بدون سرنشین را مدیریت خواهد کرد.
در این پروژه از کامیون های بدون سرنشین برای حمل مصالح ساختمانی استفاده خواهد شد، در حالی که بولدوزرهای بدون راننده و سنگفرش نیز در ساخت و ساز کمک خواهند کرد. غلتک های مجهز به حسگر به فشرده کردن هر لایه سد کمک می کنند. برای هر لایه از سدی که گذاشته می‌ شود، حسگرها توسط هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل شده تا از برنامه ‌ریزی فرآیند ساخت مطمئن شوند.

به گفته محققان، استفاده از هوش مصنوعی خطای انسانی را در این پروژه از بین می برد چراکه روند ساخت و ساز روان تر شده و خطرات آسیب های انسانی را که در هر سایت ساختمانی وجود دارد، از بین می برد. از شواهد اینگونه استنباط می شود که در این پروژه، مقامات چینی ظاهراً یک فرآیند ساخت و ساز عظیم را به سیستم هوش مصنوعی واگذار می کنند. دانشمندان می گویند که این پروژه می تواند طرحی برای پروژه های ساختمانی دیگر از جمله جاده سازی در آینده ارائه دهد.
 بر اساس گزارش ‌ها، سد یانگ ‌کو می‌ تواند پروژه ‌ای شاخص باشد که ساخت و ساز ایمن و کارآمد پروژه‌ های زیرساختی عظیم را با استفاده از سیستم های هوشمند و بدون نیاز به نیروی کار امکان‌ پذیر می ‌سازد چراکه چین با کمبود نیروی کار ناشی از کاهش نرخ زاد و ولد مواجه است.

شرح کامل این پروژه و جزییات آن در آخرین شماره مجله دانشگاهی Tsinghua منتشر شده است.