نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است مصرف ماهی های چرب  که منجر به افزایش سطح اسیدهای چرب امگا-۳ در خون می شوند،  می تواند خطر مرگ زودرس را کاهش دهد. این میزان  معادل اضافه کردن ۴.۷ سال به زندگی است.
اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل اثرات مفیدشان بر سلامتی معروف هستند، بنابراین انجمن قلب آمریکا خوردن ماهی های روغنی مانند قزل آلا، سالمون، ساردین و …  را دو بار در هفته توصیه می کند.
برای این مطالعه، محققان از تست شاخص امگا ۳ برای اندازه‌گیری محتوای EPA و DHA در گلبول‌های قرمز خون  استفاده کردند که راهی عالی برای پیش‌بینی خطر مرگ به هر علتی است.  آنها داده های حاصل از مطالعه گروهی از داوطلبان که ساکنان ماساچوست در ایالات متحده بود. شرایط سلامتی و تغذیه این افراد در طول ۱۱ سال ردیابی کرده ، تجزیه و تحلیل شد.
دکتر آلیکس سالا ویلا، یکی از نویسندگان این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: وجود سطوح بالاتر این اسیدها در خون، در نتیجه گنجاندن منظم ماهی های چرب در رژیم غذایی، امید به زندگی را تقریباً پنج سال افزایش می دهد.به گزارش دیجیزا،سیگاری بودن ۴.۷ سال از زندگی شما کم می کند، همان مقداری که در صورت داشتن سطوح بالای اسیدهای امگا ۳ در خون افزایش می یابد. این مطالعه سطوح اسیدهای چرب گلبول قرمز خون را با عوامل خطر استاندارد بیماری قلبی عروقی در پیش ‌بینی مرگ زودرس مقایسه کرد.

برخی از عوامل خطر شناخته شده عبارتند از: سن، کلسترول ، فشار خون بالا و سیگار کشیدن. در این میان نتایج نشان می دهد که چهار نوع اسید چرب از جمله امگا ۳ پیش بینی کننده بهتری برای خطر مرگ و میر هستند.دو مورد از این پیش ‌بینی ‌کننده‌ ها متعلق به اسید های چرب اشباع هستند که اغلب با خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی مرتبط است ، اما این عوامل در مطالعه فوق الذکر با طول عمر بیشتر مرتبط بودند.
 داشتن یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا-۳ باعث بهبود محتوای ایکوزاپنتانوئیک اسید  EPA  و دوکوزاهگزانوئیک اسید  DHA  در گلبول های قرمز   می شود که منجر به افزایش طول عمر انسان به میزان تقریبی ۵ سال خواهد شد.
دکتر سالا ویلا در این رابطه گفت: این موضوع چیزی است که اخیراً شاهد آن بوده‌ایم، همه اسیدهای چرب اشباع شده لزوماً بد نیستند. مقدار صحیح اسیدهای چرب رژیم غذایی ممکن است به طور قابل توجهی به سلامت فرد کمک کند.