نتایج اخیر تحقیقات دانشگاه کوئینزلند هیچ ارتباطی بین فلورایداسیون آب و اثرات نامطلوب بر رشد مغز کودکان در جامعه پیدا نکرده است.

 پروفسور لوک دو (Loc Do) از دانشکده دندانپزشکی کوئینزلند و پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: این مطالعه تفاوت بین رشد و عملکرد مغز کودکانی را که در اوایل دوران کودکی آب حاوی فلوراید می نوشیدند را با کودکانی که آب بدون فلوراید مصرف می کردند مورد بررسی و مقایسه قرار داد.

او در ادامه افزود: ما متوجه شدیم که رشد عاطفی و رفتاری و عملکردهایی مانند حافظه و خودکنترلی کسانی که آب دارای فلوراید مصرف می کردند با گروه دیگر برابری می ‌کند. به عبارت دیگر، تفاوتی در رشد و عملکرد کودکان در ارتباط با فلوراید موجود در آب وجود نداشت.

این یافته نشان می دهد : مصرف آب با فلوراید در سطوح مورد استفاده عمومی بی خطر است و این نتایج از ادامه و گسترش برنامه های فلورایداسیون در تصفیه آب پشتیبانی می کند.

پروفسور دو گفت: گروه کوچک اما پر سر و صدایی از مردم گاهی اوقات ادعا می کنند که فلورایداسیون آب می تواند اثرات نامطلوبی بر رشد عصبی به ویژه در کودکان خردسال داشته باشد. این نگرانی می‌ تواند بر حمایت جامعه و سلامت عمومی برای این عمل تأثیر بگذارد، اما تحقیقات ما اطمینان خاطر را به وجود می ‌آورد که افزودن فلوراید به آب آشامیدنی ایمن است و از گسترش آن در جوامع بیشتر پشتیبانی می ‌کند.

به گزارش دیجیزا، پروفسور دو همچنین توضیح می دهد که این نتایج حاوی پیام مهمی است زیرا فلوراید در جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار موثر بوده و استفاده از آن در آب و خمیردندان باعث پیشرفت قابل توجهی در سلامت دندان کودکان می شود چراکه پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی در سراسر جهان به شمار می رود که باعث درد و عفونت شده و می تواند منجر به کشیدن دندان شود.

او در پایان گفت: در این مطالعه رشد عاطفی و رفتاری کودکان شرکت ‌کننده با استفاده از پرسشنامه نقاط قوت و ضعف و همچنین عملکرد اجرایی مغز با استفاده از فهرست رتبه ‌بندی رفتار عملکرد اجرایی اندازه‌ گیری شد.