آی تی رسان/ موسسه MKM Partners در روز سه‌شنبه اعلام کرد که صنعت تبلیغات آنلاین در تدارک پذیرش تغییراتی در زمینه تنظیمات آی‌فون کاربر به بهانه حفاظت از حریم خصوصی است. کمپانی‌های فیس‌بوک و اسنپ بیش از سایر کمپانی‌های فعال در این حوزه تحت تاثیر تبعات ناشی از چنین اقدامی قرار خواهند گرفت.

برنامه اپل برای ایجاد تغییر این است که کمپانی گزینه‌ای را در رابطه با حریم خصوصی در اختیار کاربران قرار خواهد داد. این گزینه به کاربران امکان می‌دهد تا شناسه تبلیغاتی خود را به اشتراک گذاشته و یک برنامه را در موقعیت زمانی مشخصی باز کنند. بدین‌ترتیب هنگامی‌که کاربران از اپلیکیشن ویژه‌ای مانند فیس‌‌بوک استفاده می‌کنند؛ سیستم کاربر را ملزم خواهد کرد تا ابتدا عملکرد ردیابی را فعال نماید. سپس اپلیکیشن قادر به ردیابی داده‌های کاربر جهت ارائه تبلیغات هدفمند خواهد بود. کمپانی‌های نظیر فیس‌بوک نگران هستند که اطلاع‌رسانی اپل موجب عدم اشتیاق کاربران نسبت به فعال‌سازی قابلیت ردیابی خواهد شد. بنابراین چنین اقدامی توانایی آن‌ها برای ارائه تبلیغات هدفمند که هسته اصلی فعالیتشان محسوب می‌شود را محدود خواهد کرد.

حفظ حریم خصوصی یا کسب درآمد بیش‌تر؟
در حال حاضر شرکت‌های تبلیغاتی آنلاین به منظور عرضه تبلیغات هدفمند و سنجش میزان تاثیرگذاری آن‌ها از کدهای مخصوص شناسایی تبلیغ‌کنندگان (IDFA) استفاده می‌کنند. اما تغییرات آینده اپل بایستی بر توانایی ارائه تبلیغات توسط تبلیغ‌کنندگان تا حد زیادی تاثیرگذار باشد؛ زیرا افراد احتمالا ترجیح می‌دهند تا مشخصه ردیابی را فعال نکنند.

تحلیل‌گران موسسه MKM اعلام کردند که این سازمان به منظور مشخص نمودن خطرات ناشی از تغییرات فوق برای شرکت‌های تبلیغاتی آنلاین چارچوبی مبتنی بر ۷ مولفه مختلف را ایجاد نموده است. این فاکتورها شامل مقیاس، دسترسی به داده‌های شخصی، بررسی دستگاه‌های iOS، سهم درآمد نسبی از نصب تبلیغات برنامه، تبلیغات خارج از پلتفرم، تبلیغات خریداری شده توسط کسب‌وکارهای کوچک و تبلیغات خریداری شده توسط صنایعی هستند که عمدتا بر پرداخت‌های کاربران موبایلی تکیه دارند. این شرکت‌ها به‌طور عمده در زمینه گیمینگ، دوست‌یابی و پخش ویدیو فعالیت می‌کنند.

با این‌حال هنگامی که نوبت به شاخص‌هایی نظیر جاذبه تبلیغاتی، بهره‌وری نسبی تبلیغات، دسترسی به داده‌های شخصی در مقابل سایر پلتفرم‌های زیرمجموعه ، شبکه‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی شده و ناشران می‌رسد؛ انتظار می‌رود که شرکت‌های تبلیغاتی آنلاین در مقایسه با سایر بخش‌های صنعت عملکرد بسیار بهتری از خود ارائه دهند. به گفته تحلیل‌گران با نزدیک شدن به چشم‌انداز درآمدی سال ۲۰۲۱ این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و تغییرات اعمال شده در iOS 14 مشخصا موجب تضعیف سهم فیس‌بوک و اسنپ در زمینه جذب خریداران خواهد شد.

تحلیل‌گران موسسه Bank of America طی گزارشی که در ماه دسامبر سال گذشته منتشر شد؛ خاطرنشان کردند که این تغییرات بیش‌ترین تهدید را متوجه فیس‌بوک و اسنپ خواهند کرد. این تغییرات احتمال کاهش ۳ و ۵ درصدی شرکت‌های فیس‌بوک و اسنپ را ‌به‌دنبال خواهند داشت. همچنین آن‌ها معتقدند که توئیتر در معرض مخاطرات خاصی جهت دانلود اپلیکیشن‌‌های موبایلی قرار دارد. اگرچه این مخاطرات در مقایسه با فیس‌بوک و اسنپ نسبتا ناچیز هستند. Pinterest و گوگل با کمترین میزان ریسک مواجه هستند.

فیس‌بوک در این زمینه چه‌طور فکر می‌کند؟
فیس‌بوک همواره با چنین تغییری مخالفت کرده است. هنگامی‌که کمپانی موضع اخیر خود را اعلام کرد؛ این موضوع نه‌تنها در روزنامه‌ها تبلیغ شد؛ بلکه کمپانی اقدام به راه‌اندازی یک وبسایت و انتشار یک پست وبلاگی کرد و در آن استدلال‌های خود پیرامون این اقدام اپل را مطرح نمود. فیس‌بوک ادعا کرد که این تغییر “تبلیغات شخصی که میلیون‌ها کسب‌وکار کوچک برای شناسایی و دسترسی به مشتریان از آن‌ها استفاده می‌کنند را مورد تهدید قرار خواهد داد.” همچنین فیس‌بوک در پست وبلاگی اخیر خود ادعا کرد که اپل با هدف کسب سودآوری بیش‌تر و نه حفظ حریم خصوصی اقدام به تعیین مقررات جدید نموده است. همچنین این کمپانی با کنترل فروشگاه اپ استور خود و اعمال رفتارهای ضد رقابتی موجب تحمیل هزینه به توسعه‌دهندگان و مشاغل کوچک خواهد شد.

اپل اعلام کرده که عملکرد حریم خصوصی به کاربران آی‌فون اجازه می‌دهد تا در خصوص نحوه ردیابی داده‌ها توسط برنامه‌های مختلف و استفاده از آن‌ها برای تبلیغات نظارت و آگاهی بیش‌تری داشته باشند.