دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

مشخصات و قیمت خرید گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy J5 (2015) SM-J500F/DS دو سیم کارت

مشخصات و قیمت خرید گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy J5 (2015) SM-J500F/DS دو سیم کارت

Samsung Galaxy J5 (2015) SM-J500F/DS Dual SIM Mobile Phone

  • برند :
    سامسونگ
  • دسته‌بندی :
    گوشی موبایل

  • حافظه داخلی: ۸ گیگابایت
  • شبکه های ارتباطی: ۲G، ۳G، ۴G
  • سیستم عامل: Android
  • مقدار RAM: ۱.۵ گیگابایت
  • رزولوشن عکس: ۱۳ مگاپیکسل
  • نسخه سیستم عامل: Lollipop 5.1
  • فناوری: Super AMOLED
  • اندازه: ۵.۰
هشدار سامانه همتا: حتما در زمان تحویل دستگاه، به کمک کد فعال‌سازی چاپ شده روی جعبه یا کارت گارانتی، دستگاه را از طریق #۷۷۷۷*، برای سیم‌کارت خود فعال‌سازی کنید. آموزش تصویری در آدرس اینترنتی hmti.ir/05

نقد و بررسی اجمالی
Samsung Galaxy J5 (2015) SM-J500F/DS Dual SIM Mobile Phone

گوشی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ هر روز با نام‌ و پیشوند‌های جدید معرفی شده؛ اما همچنان با همان سبک قدیمی، طراحی و روانه‌ی بازار می‌شوند. بعد از عرضه‌ی سری A که تمرکز سامسونگ به جنس بدنه و طراحی معطوف بود، حالا نوبت به سری J رسیده است. سامسونگ در این سری، تمرکزش را روی سرعت اتصال به اینترنت، دوربین سلفی و قابلیت‌های بازی در گوشی گذاشته است. از سری J تاکنون تقریبا سه گوشی با یک شکل و شمایل عرضه شده‌اند. گوشی «سامسونگ گلکسیJ5 » را می‌توان یکی از بهترین گوشی‌های این سری دانست. سامسونگ این گوشی را به دوربین سلفی با سنسور ۵ مگاپیکسلی همرا با فلشی از نوع LED مجهز کرده است؛ همچنین این گوشی از شبکه‌ی ۴G و دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند. سامسونگ برای تجربه‌ی بهتر بازی در گلکسیJ5، تراشه‌ی ۶۴ بیتی اسنپ‌دراگون ۴۱۰ را در نظر گرفته است که ۴ هسته‌ی پردازنده‌ با معماری کورتکس A53 با قدرت پردازش ۱.۲ گیگاهرتز دارد؛ همچنین نمایشگر ۵.۰ اینچی گلکسیJ5، با تراکم ۲۹۴ پیکسل بر هر اینچ و رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل می‌تواند در لذت‌‌بردن از بازی نقش بسزایی داشته باشد. این نمایشگر از نوع اولد است و از فناوری سوپر امولد بهره می‌برد. گلکسی J5 از جنس پلاستیک ساخته شده و۱۴۶ گرم وزن دارد؛ البته قاب پشت گوشی هم بازشدنی است. از دیگر مشخصات ظاهری این گوشی می‌توان به ضخامت ۷.۹ میلی‌متری، طول ۱۴۲ میلی‌متری و عرض ۷۲ میلی‌متری مناسبش با درنظرگرفتن نمایشگر ۵.۰ اینچی‌ آن اشاره کرد. علاوه‌بر پردازنده‌ی اصلی ۴ هسته‌ای، پردازنده‌ی گرافیکی «آدرنو ۳۰۶»، ۱.۵ گیگابایت رم و ۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای J5 در نظر گرفته شده است؛ البته می‌توانید از کارت حافظه‌ی جانبی تا حجم ۱۲۸ گیگابایت هم در این گوشی استفاده کنید. گلکسی J5 به دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی همراه با فلش LED مجهز شده است. این دوربین می‌تواند ویدیو‌هایی را با رزولوشن FullHD و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. در گلکسیJ5، از اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی۵.۱ به‌عنوان سیستم‌عامل و رابط کاربری تاچ‌ویز استفاده شده است. همچنین امکان استفاده از Wi-Fi، بلوتوث و رادیو هم در این گوشی وجود دارد. سامسونگ، گلکسی J5 را به باتری لیتیوم‌یونی ۲۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز کرده تا خیال کاربران برای بازی در این گوشی راحت باشد.

  • کیفیت ساخت
  • ارزش خرید به نسبت قیمت
  • نوآوری
  • امکانات و قابلیت ها
  • سهولت استفاده
  • طراحی و ظاهر
نقاط قوت

  • پشتیبانی از شبکه ۴G
  • مجهز شدن دوربین سلفی به فلش
  • نمایشگر ۵.۰ اینچی
  • باتری با ماندگاری مناسب
نقاط ضعف

  • سخت‌افزار نه چندان قدرتمند
  • عدم وجود حس‌گر سنجش نور محیط

نقد و بررسی تخصصی

گوشی‌های میان‌رده یکی پس از دیگری معرفی می‌شوند. چندی است که شرکت‌های تولید گوشی سعی دارند برای کاربری‌های مختلف، چند گوشی‌ خود را که امکاناتی تقریبا مشابه دارند، در قالب سری‌هایی با نام‌گذاری‌های مختلف ارایه کنند. از نکات مثبت این نوع ارایه، خارج‌کردن خریداران از سردرگمی است و تصمیم‌گیری‌شان را برای خرید گوشی ساده‌تر می‌کند. شرکت سامسونگ در تلاش است با استفاده از نام‌گذاری‌های مختلف برای سری گوشی‌های مختلفش، آن‌ها را برای کاربری‌های گوناگون متمایز کند. گوشی‌های سری J سامسونگ، جدید‌ترین گوشی‌های این شرکت هستند. طبق ادعای سامسونگ، در این سری تمرکز روی سرعت اتصال به اینترنت، قدرت در بازی‌های آنلاین  و بهبود کیفیت دوربین سلفی است. از این سری تابه‌حال، سه گوشی به بازار عرضه شده‌اند. یکی از این گوشی‌ها، که میان‌رده‌ای تمام‌عیار با بهبود جزیی در بخش‌های کاربرپسند به‌حساب می‌آید، «سامسونگ گلکسی جی۵» (Samsung Galaxy J5) نام دارد.

طراحی و ساخت

تمام اجزای تشکیل‌دهنده‌ی بدنه‌ی اصلی سامسونگ J5 پلاستیکی هستند. حتی نوار نقره‌ای‌رنگ و براق دور قاب گوشی که جلوه‌ای مثل فلز دارد، هم پلاستیکی است. این نوار جلوه‌ی متفاوتی  به گوشی داده است. مثل گوشی «سامسونگ گلکسی E5»، برش‌هایی روی لبه‌های بالایی و پایینی این نوار وجود دارند. ایجاد برش روی لبه‌ی پایینی را می‌توان برای استفاده ساده‌تر از پورت microUSB و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا توجیه‌پذیر دانست؛ اما برای برش لبه‌ی بالایی توجیه خوبی وجود ندارد. شاید این برش هم برای تقارن با لبه‌ی پایینی روی آن ایجاد شده باشد.

قاب پشتی گوشی که قابلیت بازشدن هم دارد، از پلاستیکی نسبتا براق ساخته ‌شده یا حداقل در رنگ طلایی که مورد نقد و بررسی قرار گرفت؛ براق بودنش جلب‌توجه می‌کرد. برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، صاف و صیقلی بودن این پلاستیک امکان سرخوردن گوشی را از دست افزایش نمی‌دهد؛ در واقع این پلاستیک به‌گونه‌ای پرداخت‌ شده تا حالت چسبندگی به پوست کف دست داشته باشد و خیال کاربر را از سرنخوردن ساده‌ی گوشی راحت کند.

لبه‌ی بالایی گوشی خالی است. لبه‌ی سمت چپ، کلید‌های کنترل صدا را روی خود جا داده،کلید روشن/خاموش هم ‌روی لبه‌ی سمت راست قرار دارد. لبه‌ی پایینی گوشی نسبتا شلوغ به نظر می‌رسد؛ جایی که پورت microUSB، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و میکروفون اصلی گوشی روی آن قرار دارند. قاب جلوی گوشی ظاهر جدیدی ندارد. نمایشگر ۵.۰ اینچی J5، تقریبا ۷۰ درصد روی این گوشی را پوشانده است. مثل اکثر گوشی‌های سامسونگ، بالای این نمایشگر، شاهد اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی و حسگر مجاورت  هستیم؛ اما  در J5، فلشی هم برای دوربین سلفی در نظر گرفته ‌شده که در بالای نمایشگر قرار گرفته است. زیر نمایشگر هم کلید فیزیکی خانه به همراه دو کلید لمسی بازگشت و مدیریت برنامه‌ها با همان چیدمان قدیمی سامسونگ قرار دارند. برند تجاری سامسونگ روی قاب پشتی گوشی توجه را به خود جلب می‌کند. بالای این برند، دوربین اصلی، اسپیکر اصلی و فلش LED کنار هم قرار گرفته‌اند. روی قاب پشتی J5، مورد قابل‌شرح دیگری به چشم نمی‌خورد.

سامسونگ در طراحی این گوشی از همان سبک قدیمی خود استفاده کرده است. ظاهر تکراری قاب جلویی گوشی، محل قرارگیری کلید‌های لمسی و کلید خانه، همچنین شکل‌وشمایل قاب پشتی به‌علاوه‌ی محل قرارگیری دوربین و فلش و البته اسپیکر گوشی همان طراحی سنتی سامسونگ را در ذهن تداعی می‌کنند که دقیقا به همان سبک‌وسیاقی است که در گلکسی‌های پیش از J5 هم، شاهدش بودیم. این طراحی‌های تکراری در طول این سال‌ها، می‌تواند برای خریداران کمی آزاردهنده باشد.

صفحه نمایش

سخت‌افزار، سیستم‌عامل و کارآیی

 

یکی از نقاط‌قوت J5 استفاده از سیستم‌عامل اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی ۵.۱.۱ است. در کنار این سیستم‌عامل، رابط کاربری «تاچ‌ویز» (TouchWiz) امکانات خوبی را با خود به J5 آورده است. در این نسخه از رابط کاربری، قسمت ‌جدیدی با نام «مدیریت هوشمند»(Smart Manager) اضافه شده که شامل بخشی برای امنیت دستگاه، بخشی برای مشاهده‌ی میزان استفاده و عملیات مدیریتی روی رم گوشی برای حافظه‌ی داخلی و همچنین بخشی برای کنترل مصرف باتری است. به لطف رم ۱.۵ گیگابایتی J5 این رابط کاربری تاچ‌ویز روان و سبک به نظر می‌رسد و کارکردن با آن مثل سری «کور سامسونگ» (Samsung Core) عذاب‌آور نیست.

تراشه‌ی گمنام این گوشی که از معماری ARMv7 بهره می‌برد، پردازنده‌ای ۴ هسته‌ای با معماری کورتکس A53 و قدرت پردازش ۱.۲ گیگاهرتز برای پردازش‌های اصلی دارد. همچنین پردازنده‌ی ۴۵۰ مگاهرتزی آدرنو ۳۰۶ برای پردازش‌های گرافیکی و ۱.۵ گیگابایت رم روی این تراشه قرار دارند. در آزمون AnTuTu نمره‌ی نه‌چندان پذیرفتنی ۲۱۳۷۱ دستاورد گوشی بود. در آزمون گرافیکی هم از ۶۰ فریم ورودی با رزولوشن fullHD در بهترین حالت، فقط ۱۵ فریم پردازش و اجرا شد. این تعداد فریم برای J5 که با محوریت بازی ساخته شده، ناامید‌کننده است. همچنین برای این گوشی ۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی در نظر گرفته شده که از این ۸ گیگابایت فقط ۴ گیگابایت در اختیار کاربر است. امکان استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی تا حجم ۱۲۸ گیگابایت هم برای کاربران گوشی فراهم‌ شده تا بابت این حافظه‌ی کم، نگرانی‌ وجود نداشته باشد.

 

این مدل گوشی گلکسی J5 (مدل SM-J500F) از دو سیم‌کارت و شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان استفاده از Wi-Fi، بلوتوث و رادیو هم برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین این گوشی برای مکان‌یابی دقیق از A-GPS و GLONASS بهره می‌برد.

باتری این گوشی از نوع لیتیوم-یون، با ظرفیت ۲۶۰۰ میلی‌آمپر ساعت و قابلیت تعویض انتخاب شده تا بتواند تا دو روز و نیم کاربری عادی گوشی، پاسخگوی کاربران باشد. نکته‌ی امیدوارکننده‌ی دیگر، پشتیبانی این گوشی از دو سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی جانبی به‌صورت هم‌زمان است. برخلاف گوشی‌های سری A، سامسونگ در سری J این قابلیت محبوب را دوباره به میان‌رده‌هایش بازگردانده است. روی‌هم‌رفته تجربه‌ی کاربری با سیستم‌عامل و رابط کاربری J5 مطلوب بوده و روانی کار با این گوشی برخلاف بسیاری از میان‌رده‌های دیگر سامسونگ لذت‌بخش است. استفاده از افکت‌های مناسب، احساس‌ تکراری‌بودن گوشی را از بین برده و افزودن بخش‌های کاربردی، قابلیت‌های مفیدی را به این نسخه از تاچ‌ویز افزوده است.

دوربین

دوربینی با سنسور ۱۳ مگاپیکسل به‌عنوان دوربین اصلی J5 ایفای نقش می‌کند. کیفیت تصاویر این دوربین نسبت مستقیمی با نور محیط عکاسی دارد. در محیطی با نور مناسب، عملکرد دوربین این گوشی فوق‌العاده است؛ اما در محیط‌های با نور نامناسب و گاه کم، تصاویر ثبت‌شده علاوه بر بافت نویز آزاردهنده، روشنایی مطلوبی هم ندارند. تصاویر ثبت‌شده به کمک دوربین اصلی J5 رنگ‌هایی نزدیک به طبیعت دارند، حد و مرز رنگ‌ها در آن‌ها رعایت شده است؛ همچنین کنتراست رنگ‌های سفید و سیاه قابل‌قبول به نظر می‌رسد.

رابط کاربری دوربین هم علاوه بر سادگی، امکانات مناسب و تنظیمات وسیعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با ورود به برنامه‌ی دوربین، آیکون‌هایی برای کنترل حالت فلش، استفاده از افکت‌های رنگی مختلف و عکاسی با تایمر  به‌صورت دم‌دستی در نظر گرفته شده‌اند؛ البته امکاناتی نظیر تغییر سایز تصویر، تغییر کیفیت ویدیو و فعال‌سازی خط‌کش در منویی جداگانه در دسترس هستند. امکان تغییر نوع کارکرد کلیدهای کنترل صدا هنگام عکاسی هم وجود دارد. اسلوب‌های مختلف عکاسی که شامل حالت اتوماتیک، حالت پیشرفته، پاناروما، عکاسی متوالی، عکاسی ورزشی و چند گزینه‌ی دیگر می‌شوند، در منوی دیگری، قابل‌تغییر هستند.

این دوربین ویدیوهایی را با نهایت رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریو ضبط می‌کند. این ویدیو‌ها کیفیت و سرعتی پذیرفتنی دارند. امکان تهیه‌ی ویدیو با کیفیت پایین‌تر هم وجود دارد.

گوشی J5 از معدود گوشی‌های سامسونگ به شمار می‌رود که دوربین سلفی‌اش به فلش مجهز شده است. این فلش که از نوع LED است، برای سلفی‌دوستان مفید به نظر می‌رسد. با توجه به ماهیت فلش که باید هر زمان که به آن نیاز است فعال شود، فلش J5 از حالت اتوماتیک بی‌بهره است. فلش جلوی این گوشی عملکردی شبیه به چراغ‌قوه با دو حالت خاموش یا روشن دارد. در حالت روشن به‌قدری پرنور است که حتما چشمان شما را آزار خواهد داد. کیفیت تصاویر این دوربین مطلوب است و رابط کاربری این دوربین، به رابط کاربری دوربین اصلی اما با امکانات کمتر شباهت دارد.

جمع‌بندی

سری J سامسونگ با تمرکز روی قدرت بازی و دوربین سلفی به بازار عرضه شدند. سامسونگ سعی کرده برای گوشی گلکسی J5، قابلیت‌های متعددی را در نظر بگیرد و آن‌طور که کاربرانش انتظار دارند این گوشی‌ را طراحی و تولید کند؛ اما این گوشی علاوه بر نقاط‌قوت، ضعف‌های درخورتوجهی هم دارد که برای این بازه‌ی قیمت، کمی نامعقول به نظر می‌رسند.

دوربین اصلی و سلفی باکیفیت، نمایشگر امولد با رزولوشن HD، اندروید لالی‌پاپ در مقابل فقدان حسگر نور محیط، استفاده از تراشه‌ای بی‌نام‌ونشان و طراحی سنتی سامسونگ نمی‌توانند هر کاربری را برای خرید این گوشی متقاعد کنند؛ اما درنظرگرفتن خوش‌دستی این گوشی، مقدار ۱.۵ گیگابایت رم و استفاده از فلش برای دوربین سلفی می‌توانند مواردی باشند که J5 سامسونگ را کمی بالاتر از هم‌رده‌هایش مثل «دیزایر ۸۱۶جی» (HTC Desire 816G) و «سونی اکسپریا سی ۳» (Sony Xperia C3)  نشان می‌دهند.

مشخصات فنی Samsung Galaxy J5 (2015) SM-J500F/DS Dual SIM Mobile Phone

مشخصات کلی

  • ابعاد

    ۷.۹ × ۷۱.۸ × ۱۴۲.۱ میلی‌متر
  • توضیحات سیم کارت

    سایز میکرو (۱۲ × ۱۵ میلی‌متر)

  • وزن

    ۱۴۶ گرم
  • ساختار بدنه

    پلاستیک
  • تعداد سیم کارت

    دو سیم کارت

پردازنده

  • تراشه

    Qualcomm Snapdragon 410 Chipset
  • پردازنده‌ی مرکزی

    Quad-core Cortex-A53 CPU
  • نوع پردازنده

    ۶۴ بیت

  • فرکانس پردازنده‌ی مرکزی

    ۱.۲ گیگاهرتز
  • پردازنده‌ی گرافیکی

    Adreno 306

حافظه

  • حافظه داخلی

    ۸ گیگابایت

  • مقدار RAM

    ۱.۵ گیگابایت

  • پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

    microSD

  • حداکثر ظرفیت کارت حافظه

    ۱۲۸ گیگابایت

صفحه نمایش

  • صفحه نمایش رنگی

    بله

  • صفحه نمایش لمسی

    بله

  • فناوری

    Super AMOLED

  • بازه‌ی اندازه صفحه نمایش

    ۵.۰ تا ۵.۵ اینچ

  • اندازه

    ۵.۰ اینچ

  • رزولوشن

    ۱۲۸۰ × ۷۲۰ | HD
  • تراکم پیکسلی

    ۲۹۴ پیکسل بر هر اینچ
  • محافظت

    ندارد

  • تعداد رنگ

    ۱۶ میلیون رنگ

  • سایر قابلیت‌ها

    قابلیت دریافت تا ۲ لمس همزمان

ارتباطات

  • شبکه های ارتباطی

    ۲G
    ,

    ۳G
    ,

    ۴G

  • شبکه ۲G

    GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
  • شبکه ۳G

    HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100


  • HSPA با سرعت دانلود ۲۱.۱ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۵.۷۶ مگابیت بر ثانیه
  • شبکه ۴G

    LTE band 1|2100, 3|1800, 5|850, 8|900, 20|800, 40|2300


  • LTE از نوع Cat4 با سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه
  • فن‌آوری‌های ارتباطی

    GPRS
    ,

    EDGE
    ,

    Wi-Fi
    ,

    بلوتوث
    ,

    رادیو
    ,

    OTG

  • رادیو

    رادیو FM به همراه RDS با قابلیت ضبط رادیو
  • Wi-Fi

    Wi-Fi 802.11 b/g/n


  • Wi-Fi Direct, Hotspot
  • فن‌آوری مکان‌یابی

    A-GPS
    ,

    GLONASS

  • بلوتوث

    نسخه‌ ۴.۱


  • A2DP
  • درگاه ارتباطی

    microUSB v2.0

دوربین

  • دوربین

    بله

  • رزولوشن عکس

    ۱۳ مگاپیکسل

  • فناوری فوکوس

    AutoFocus

  • فلش

    LED

  • قابلیت‌های دوربین

    قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)


  • قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus)

  • قابلیت تشخیص چهره (Face Detection)
  • فیلمبرداری

    رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (۱۰۸۰p@30FPS)
  • دوربین سلفی

    دارای سنسور با رزولوشن ۵ مگاپیکسل


  • دارای فلش از نوع LED

صدا

  • بلندگو

    دارد

  • خروجی صدا

    جک ۳.۵ میلی‌متری

امکانات نرم افزاری

  • سیستم عامل
    Android
  • نسخه سیستم عامل

    Lollipop 5.1

  • پشتیبانی از زبان فارسی

    بله

  • منوی فارسی

    دارد

  • قابلیت‌های نرم‌افزاری

    MMS
    ,

    ایمیل
    ,

    مرورگر HTML5
    ,

    قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس
    ,

    قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF
    ,

    برنامه ویرایش عکس
    ,

    سرویس‌های گوگل شامل Google Search, Google Maps, Gmail و YouTube
    ,

    قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی

  • موسیقی

    MP3
    ,

    eAAC
    ,

    WMA
    ,

    WAV
    ,

    Flac

  • ویدیو

    MP4
    ,

    WMV
    ,

    H.264

  • ضبط صدا

    بله

سایر مشخصات

  • حس‌گرها

    شتاب‌سنج (Accelerometer)
    ,

    مجاورت (Proximity)

  • باتری قابل تعویض

    بله

  • مشخصات باتری

    باتری از نوع لیتیوم-یون با ظرفیت ۲۶۰۰ میلی‌آمپر ساعت
  • میزان شارژ آماده به کار

    ۳۴۲ ساعت
  • میزان شارژ مکالمه

    ۱۸ ساعت
  • سایر قابلیت‌ها

    پشتیبانی از شبکه‌ی بی‌سیم ANT+
  • اقلام همراه گوشی

    دفترچه‌ راهنما
    ,

    کابل USB
    ,

    شارژر
    ,

    هندزفری

منبع: دیجیزا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *