کیس کامپیوتر دیپ کول مدل TRISTELLAR SW

DeepCool TRISTELLAR SW Computer Case

  • برند :
    دیپ کول
  • دسته‌بندی :
    کیس کامپیوتر

  • پنجره شیشه‌ای: دارد
  • کنترلر سرعت فن: ندارد

نقد و بررسی اجمالی
DeepCool TRISTELLAR SW Computer Case

کیس کامپیوتر «TRISTELLAR SW» محصولی از برند «دیپ کول» (DeepCool) است. این کیس با ظاهر عجیبی طراحی شده و قیافه‌ی آن به محصولات مفهومی (Concept) شباهت دارد. سازنده TRISTELLAR SW سعی کرده از منظر دیگری به دنیای کیس کامپیوتر نگاه کند و محصولی از هر جهت متفاوت را خلق کند. این کیس در ماهیت با کیس‌های عادی یکی است و هدف نهایی آن، نظم دادن و کنار هم گذاشتن قطعات کامپیوتری است؛ اما این کار را در سه بخش مجزا انجام می‌دهد. سه تکه‌ی اصلی در TRISTELLAR SW وجود دارد که یکی از آنها برای کارت گرافیک کنار گذاشته شده و دو تکه‌ی دیگر، فضای نصب مادربرد و منبع تغذیه هستند. بدنه‌ی کیس به صورت کامل از آلومینیوم ساخته شده و این موضوع در خنک ماندن TRISTELLAR SW نقش مهمی ایفا می‌کند. برای تکه‌ی کارت گرافیک، از صفحه‌های شیشه‌ای به عنوان دیواره استفاده شده و می‌توان با استفاده از شفاف بودن آن، زیبایی‌های کامپیوتر را به تصویر کشید. سازنده با استفاده از کابل‌کشی ظریف، ارتباط میان سه تکه را برقرار کرده و به این ترتیب، این تکه‌ها را به هم ارتباط داده‌است. تهویه‌ یکی از نقاط قوت کیس TRISTELLAR SW است و برای هر یک از تکه‌ها، محل مشخصی برای نصب فن در نظر گرفته شده‌است. اینکه کارت گرافیک و پردازنده‌ی مرکزی (CPU) در کنار هم نیستند و گرمای تولیدشده توسط یکی از آنها روی دیگری تاثیر منفی نمی‌گذارد، از خوبی‌های قابل ذکر این کیس است. این کیس، برداشت جدیدی از کامپیوتر شخصی را به شما ارائه خواهد کرد.

  • کیفیت ساخت
  • زیبایی ظاهری
  • امکان نصب قطعات
  • امکانات اورکلاک
  • سیستم خنک‌کننده
نقاط قوت

  • طراحی زیبا و جذاب
  • سیستم تهویه‌ی عالی
نقاط ضعف

  • محدودیت استفاده از مادربرد Mini-ITX

نقد و بررسی تخصصی

کیس کامپیوتر TRISTELLAR SW محصولی از برند دیپ کول است. این کیس، مثال روشنی از جوشان بودن چشمه‌ی خلاقیت نسل بشر است و نشان می‌دهد که برای نوآوری کردن، همیشه زمان هست. این کیس با ساختاری عجیب و سه‌تکه تولید شده، تکه‌های آن به صورت یک ستاره‌ی سه‌پر کنار هم قرار گرفته‌ و TRISTELLAR SW نام دارد. سازنده تصمیم داشته با این روش، کلیشه‌ی تولید کیس کامپیوتر مکعبی را بر هم بزند و با اختصاص دادن هر یک از سه بخش به یکی از قطعات اصلی، گام مهمی در جهت طراحی کیس‌های نوآورانه برداشته‌است.     

طراحی ساختارشکنانه

 چیزی که کیس TRISTELLAR SW را خاص می‌کند، ظاهر جذاب و هنجارشکن آن است. سازنده‌ی کیس، سعی کرده تا با استفاده از جذابیت ظاهری خیره‌کننده، مشتری را در نگاه اول میخکوب کند و اجازه ندهد به چیز دیگری به غیر از این محصول فکر کند. این کیس، سه تکه‌ی مجزا دارد که با ساختاری V شکل به یکدیگر می‌رسند و هر کدام از این تکه‌ها، قطعات خاصی را درون خود جای می‌دهند. قسمت جلویی هر سه تکه با استفاده از توری فلزی تزئین شده و پشت این توری‌ها، حفره‌هایی مثلثی برای خنک‌سازی کیس قرار دارند. استفاده از آلومینیوم در بدنه‌ی TRISTELLAR SW نویدبخش خنکی و پایداری کیس در حین کار است. در قسمت کناری یکی از بخش‌ها، پنجره‌ی شیشه‌ای تعبیه شده تا امکان به نمایش گذاشتن کارت گرافیک و نورپردازی پیچیده وجود داشته‌ باشد. اینکه کیس TRISTELLAR SW هم ظاهر زیبایی دارد و هم می‌تواند از قطعات جدید دنیای کامپیوتر پشتیبانی کند، باعث خواهد شد تا گیمرها به آن روی خوش نشان دهند.

ظاهر میخکوب کننده!

سازنده‌ی کیس، سعی کرده تا با استفاده از جذابیت ظاهری خیره‌کننده، مشتری را در نگاه اول میخکوب کند و اجازه ندهد به چیز دیگری فکر کند.

بخش کارت گرافیک

از سه تکه‌ای که به آن اشاره کردیم، تکه‌ی بالایی که به صورت کاملا عمودی قرار گرفته، مخصوص نصب کارت گرافیک است. در این محفظه می‌توانید یک کارت گرافیک کامل با حداکثر طول 320 میلی‌متر را نصب کنید. می‌توان با خیال راحت اعلام کرد که تقریبا 90 درصد از کارت‌های گرافیکی بازار می‌توانند در این فضای اختصاصی نصب شوند. اما بهتر است خودتان این موضوع را چک کنید و ببینید که بزرگترین عدد موجود در جدول مشخصات کارت گرافیکی فعلی یا مدنظرتان از 320 میلی‌متر کمتر هست یا خیر. در صورتی که این عدد کمتر از 320 بود، می‌توانید با خیال راحت نسبت به انتخاب کیس TRISTELLAR SW اقدام کنید. حالا ممکن است این سوال برایتان مطرح شده باشد که مگر کارت گرافیک نباید روی مادربرد نصب شود؟ در چنین فضای کوچکی که برای نصب کارت گرافیک در نظر گرفته شده، چطور می‌توان ارتباط بین مادربرد و کارت گرافیک را برقرار کرد؟ این نگرانی کاملا بجا است و در این مورد به شما حق می‌دهیم. جواب این است که مهندسان دیپ کول پیش از شما به این موضوع فکر کرده‌اند و توانسته‌اند برای آن راه حلی پیدا کنند. در قسمت نصب کارت گرافیک در کیس TRISTELLAR SW یک کانکتور PCIe وجود دارد که با استفاده از کابل به سمت تکه‌ای که قرار است میزبان مادربرد باشد می‌رود. این ساختار، شباهت زیادی به کابل‌های Riser کارت گرافیک دارد و با استفاده از پیشرفت تکنولوژی حالا می‌توان کارت گرافیک را جایی دور از مادربرد نصب کرد. دیپ‌ کول به فکر نفس کشیدن کارت گرافیک و پایین نگه داشتن دمای محل قرارگیری آن هم بوده و جایگاهی را برای نصب یک فن کیس 90 میلی‌متری در این تکه پیش‌بینی کرده‌است. علاوه بر محل نصب کارت گرافیک، سه عدد سینی درایو 2.5 اینچی برای نصب درایو اس اس دی (SSD) هم در این تکه وجود دارد. اتصال SATA برای این کار پیش‌بینی شده و دیپ‌کول می‌خواسته با این کار، باور عمیق خود به استفاده‌ی بهینه از فضا را به نمایش بگذارد. پنجره‌های شیشه‌ای که در قسمت‌ قبلی به آن اشاره کردیم، در همین بخش وجود دارند و کناره و بالای این تکه، شاهد استفاده از پنجره‌های شیشه‌ای هستیم.

بخش مادربرد

اگر از جلو به کیس TRISTELLAR SW نگاه کنیم، تکه‌ی سمت راستی پایین کیس به عنوان محفظه‌ی مادربرد خواهد بود. شاید این تکه،‌ مهم‌ترین ضعف کیس باشد و این پتانسیل را دارد که تصمیم شما برای خرید چنین کیس خوبی را منتفی کند. حقیقت این است که این تکه مشکل خاصی ندارد و آن چیزی که ما به عنوان نکته‌ی منفی کیس در نظر داریم، پشتیبانی صرف کیس از مادربردهای Mini-ITX است. در واقع تنها مادربردی که در کیس TRISTELLAR SW قابل نصب است، مادربردهای دارای فرم فاکتور کوچک Mini-ITX است. باید توجه داشته باشید که مادربردهای این سایز، به هیچ وجه مادربرد بدی نیستند؛ مساله بر سر این است که معمولا چنین مادربردی توسط یک گیمر انتخاب نمی‌شود و این قشر معمولا سراغ مادربردهای سایز ATX یا XL-ATX می‌روند. در حال حاضر تعداد مادربردهایی که برمبنای استاندارد Mini-ITX تولید می‌شوند در مقایسه با دو سایز دیگر بسیار کمتر است؛ به همین دلیل اگر بر انتخاب این کیس اصرار دارید و می‌خواهید به هر قیمتی که شده، یکی از این کیس‌ها را برای خودتان کنید، ممکن است در پیدا کردن و انتخاب مادربرد کمی دچار زحمت ‌شوید. از طرفی باید به این نکته هم توجه داشته باشید که با توجه به کوچکی فضای مادربرد، ارتفاع زیادی برای نصب خنک‌کننده‌ی پردازنده باقی نمی‌ماند و حداکثر ارتفاع اعلام شده برای نصب کولر تا 85 میلی‌متر اعلام شده‌است. دیپ کول پیشنهاد می‌کند که روی این کیس از خنک‌کننده‌ی آبی استفاده کنید و به همین منظور، فضای نصب یک رادیاتور 120 میلی‌متری را هم کنار سینی مادربرد در نظر گرفته‌است. فضای در نظر گرفته شده برای رادیاتور را می‌توان به یک فن هم‌سایز آن اختصاص داد و با این کار، روش ساده‌تری را برای تهویه‌ی درون کیس اتخاذ کرد.

محدودیت مادربردی

مهم‌ترین ضعف کیس این است که تنها مادربردهای Mini-ITX در آن قابل نصب هستند.

بخش منبع تغذیه

بخش سوم کیس که در کنار تکه‌ی مادربرد قرار دارد و نقش پایه‌های کیس TRISTELLAR SW را بر عهده گرفته‌، بخش منبع تغذیه است. البته بهتر است بگوییم این بخش به صورت اشتراکی در اختیار منبع تغذیه و هارد / اس اس دی قرار گرفته‌است و سازنده با تقسیم فضای این تکه بین دو قطعه، پازل کیس TRISTELLAR SW را تکمیل کرده‌است. شما می‌توانید پاورهای استاندارد با حداکثر طول 160 میلی‌متر را در این تکه نصب کنید و از بابت پیدا کردن پاور سازگار با کیس هم مشکلی جلوی پای‌تان نخواهد بود؛ چرا که اکثر قریب به اتفاق پاورهای موجود در بازار در همین ابعاد تولید می‌شوند. قفسه‌ی نصب هارددیسک به سه بخش تقسیم شده‌است و می‌توان دو سینی 3.5 اینچی و یک سینی 2.5 اینچی را در آن مشاهده کرد. این سینی‌ها برای نصب انواع هارد و اس اس دی مورد نیاز برای یک گیمر کافی هستند و اتصال آنها هم با استفاده از کابل‌های SATA که در محل قابل دیدن هستند، برقرار می‌شود. در هر سه‌ی این تکه‌ها، بخش جلویی به صورت سوراخ‌دار کار شده و فضایی برای نصب فن در آنها در نظر گرفته شده تا خنک‌سازی کیس به شکل قابل قبولی انجام شود. شرکت دیپ کول هم سایر تولیدکنندگان کیس تصمیم گرفته تا درایو نوری را بازنشسته کند و در این کیس آینده‌نگرانه، فضایی را برای درایو نوری در نظر نگرفته‌است. در عوض، پنل جلویی خود را به 2 پورت USB 3.0 و جک‌های صوتی تجهیز کرده‌است.

انتخاب پاور با دست باز

می‌توانید پاورهای استاندارد با حداکثر طول 160 میلی‌متر را در این تکه نصب کنید و از بابت پیدا کردن پاور سازگار با کیس هم مشکلی جلوی پای‌تان نخواهد بود

جمع‌بندی

تولید کیس‌هایی مثل TRISTELLAR SW نشان‌دهنده‌ی حیات و سرزندگی بازار کامپیوترهای PC است و استفاده کنندگان از PC را در استفاده از چنین کامپیوترهایی مصمم‌تر می‌کند. شیوه‌ی خاص دیپ‌ کول در مدیریت فضای کیس TRISTELLAR SW آدمی را به تحسین وادار می‌کند و او را به این فکر می‌اندازد که اگر می‌شد به این شکل به مفهوم کامپیوتر دسکتاپ نگاه کرد، چرا اکثر تولیدکنندگان کیس بر همان سنت‌های قدیمی وفادار مانده‌اند؟ سیاست خنک‌سازی جداگانه‌ی بخش‌های مهم کیس و جلوگیری از سرایت گرمای قطعات قدرتمند به دیگر قطعات که یکی از نتایج طراحی سه تکه‌ای است، از ویژگی‌های خوب کیس است و باید به تفکر پشت آن آفرین گفت. تنها نکته‌ای که در این باقی می‌‎ماند، همان چیزی است که در بخش مربوط به مادربرد هم مطرح شد. این مادربرد در پشتیبانی از مادربردهای حرفه‌ای کمی ضعف دارد و تنها مادربردهای خاصی در آن نصب می‌شوند. اگر تصمیم خودتان را برای خرید یک کیس جذاب و خاص گرفته‌اید و می‌توانید با محدودیت انتخاب مادربرد کنار بیایید، در انتخاب این محصول جذاب لحظه‌ای درنگ جایز نیست!

مشخصات فنی DeepCool TRISTELLAR SW Computer Case

مشخصات کلی

  • ابعاد

    388 × 395 × 435 میلی‌متر
  • وزن

    10.5 کیلوگرم
  • سازگاری با مادربرد

    Mini-ITX

  • جنس قسمت بیرونی

    استیل ضدزنگ

  • جنس قسمت داخلی

    استیل ضدزنگ

پنل جلویی

  • در پنل جلویی

    ندارد

  • سینی درایو 3.5 اینچی

    دو عدد

  • سینی درایو 2.5 اینچی

    سه عدد

  • نمایشگر

    ندارد

  • کنترلر سرعت فن

    ندارد

  • پورت USB 3.0

    دو عدد

  • پورت USB 2.0

    ندارد

  • ورودی میکروفون

    دارد

  • خروجی هدفون

    دارد

فضای داخلی

  • همراه با پاور

    خیر

  • پاور قابل نصب

    ATX PS2

  • طول کارت گرافیک

    320 میلی‌متر

پنل پشتی

  • جایگاه اسلات توسعه

    3 عدد
  • پشتیبانی از SLI

    دو مسیره
    ,

    سه مسیره
    ,

    چهار مسیره

  • پشتیبانی از Crossfire

    دو مسیره
    ,

    سه مسیره
    ,

    چهار مسیره

سایر مشخصات

  • پنجره شیشه‌ای

    دارد

  • حسگر دما

    دارد

  • دستگیره حمل

    ندارد

  • مشخصات تکمیلی

    یک عدد فن 90 میلی‌متری در کابین کارت گرافیک


  • یک عدد جایگاه فن 120 میلی‌متری در کابین مادربرد

منبع: دیجیزا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *