دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 15 اینچی لنوو مدل ThinkPad E560 – E

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 15 اینچی لنوو مدل ThinkPad E560 – E

Lenovo ThinkPad E560 – E – 15 inch Laptop

  • ظرفیت حافظه RAM: ۱۶ گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی: یک ترابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی: AMD
  • اندازه صفحه نمایش: ۱۵.۶ اینچ
  • طبقه‌بندی: کاربری صنعتی، کاربری مالتی‌مدیا
  • سری پردازنده:
    Core i7

  • نوع حافظه RAM:
    DDR3

  • دقت صفحه نمایش:
    HD|1366×768

  • صفحه نمایش مات:
    بله

  • صفحه نمایش لمسی:
    خیر

  • سیستم عامل:
    بدون سیستم‌عامل

  • پورت HDMI:
    دارد

نقد و بررسی اجمالیLenovo ThinkPad E560 – E – 15 inch Laptop

شرکت «لنوو» سری لپ‌تاپ‌های محبوب‌ «ThinkPad» ۱۵اینچی خود را به نسل جدید پردازنده‌های اینتل تحت‌عنوان‌ Skylake‌ مجهز کرده و مدل‌ ThinkPad E560‌ را روانه‌ی بازار کرده است. این محصولات خوش‌ساخت به‌دلیل کیفیت خوبی که دارند، جزو محصولات رده کاربری صنعتی لنوو محسوب می‌شوند که البته برای استفاده‌های خانگی، اداری و حرفه‌ای هم مناسب هستند. سری جدید این لپ‌تاپ از لحاظ ساختار کلی بدنه و شکل ظاهری نسبت به نسل قبلی تغییرات چندانی نداشته و از همان پلاستیک مشکی مات همیشگی ساخته شده است. صفحه‌نمایش ۱۵.۶‌اینچی این مدل هم یک نمونه‌ی معمولی با پنل‌ TFT‌ و کیفیت‌ HD‌ است که معمولا در محصولات میان‌رده یا حتی پایین‌رده‌ شاهد آن هستیم. خوش‌بختانه روکش این صفحه‌ مات است که استفاده از آن را در شرایط و محیط‌های مختلف ممکن ساخته است. مهم‌ترین و بارزترین برتری این سری جدید در سخت‌افزار به‌روز آن است. این مدل به یک پردازنده‌‌ی Core i7 6500U‌ از نسل جدید‌ Skylake‌ با فرکانس پایه ۲.۵ گیگاهرتز و ۴ مگابایت حافظه نهان (کش) مجهز است که جزو قوی‌ترین مدل‌ها در بین پردازنده‌های کم‌مصرف سری‌ U‌ به‌شمار می‌رود. استفاده از این پردازنده مرکزی علاوه‌بر توان پردازشی بالا، میزان مصرف انرژی را به‌خوبی کاهش داده که در میزان نگهداری شارژ باتری تاثیر قابل‌توجهی دارد. پردازشگر گرافیکی هم ساخت شرکت‌ AMD‌ از مدل‌ Radeon R7 M370‌ با دو گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی است که برای انجام امور معمول روزمره و برنامه‌های نیمه‌حرفه‌ای و حتی حرفه‌ای مناسب است، البته نباید از آن انتظار اجرای بازی‌های روز با بیشترین کیفیت و نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین را داشته باشید. وجود ۱۶ گیگابایت رم که توسط شرکت گارانتی‌دهنده ارتقا یافته است و مختص این مدل خاص از لپ‌تاپ است و در هیچ کجای دنیا این لپ‌تاپ را با چنین پیکربندی نخواهید یافت. حافظه‌ی داخلی نمونه‌ای یک ترابایتی از نوع هارددیسک بوده که برای ذخیره‌کردن حجم قابل‌توجهی از اطلاعات گنجایش کافی را داشته و برای این دستگاه و نوع کاربری آن مناسب است. امکانات جانبی مانند درایو نوری و پورت‌ها و اتصالات هم در این مدل کامل و کافی بوده و تنها تغییر در این بخش نسبت به نسل قبلی در پورت‌های‌ USB‌ است. به‌ترتیبی که ترکیب یک پورت‌ USB2.0‌ و دو پورت‌ USB3.0 به سه پورت‌ USB3.0‌ تبدیل شده است که تنوع کمتر، اما کارایی بالاتری دارد. شکل ظاهری، ساختار و عملکرد کیبورد و تاچ‌پد هم تغییر خاصی نداشته و لنوو از همان نمونه‌ی همیشگی در سری محصولات‌ ThinkPad‌ خود استفاده کرده است. در‌مجموع این مدل جدید از‌لحاظ کارایی، ساختار، قیمت و امکانات یک لپ‌تاپ ارزشمند محسوب می‌شود.

  • ارزش خرید در برابر قیمت

    ۴

  • عملکرد سخت افزار داخلی و باتری

    ۴

  • کیبورد و تاچ پد

    ۴

  • کیفیت صفحه نمایش و بلندگوها

    ۳

  • امکانات و قابلیت ها

    ۴

  • طراحی و کیفیت ساخت

    ۴

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بالا
  • کیبورد، ترک‌پوینت و ترک‌پد عالی
  • نمایشگر با روکش مات برای جلوگیری از انعکاس محیط
  • سخت‌افزار قدرتمند و شارژدهی زیاد باتری
  • قیمت مناسب و ارزش خرید بالا
  • رم ۸ گیگابایتی که تا ۱۶ گیگابایت قابل ارتقا است
نقاط ضعف

  • کیفیت نمایشگر می‌توانست بهتر باشد
نقد و بررسی تخصصیLenovo ThinkPad E560 – E – 15 inch Laptop

تینک‌پد E560، سری جدید لپ‌تاپ‌های اداری/مهندسی شرکت لنوو است که پس از معرفی پردازنده‌های نسل ششم شرکت اینتل و در سال ۲۰۱۵ میلادی، معرفی شد. E560 نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی E550 است و به جز به‌روزرسانی در قطعات داخلی، تفاوت دیگری با آن ندارد. بازار هدف سری E560 هم مثل مدل‌های گذشته، کاربرانی است که می‌خواهند با کمترین هزینه یک لپ‌تاپ حرفه‌ای کلاس اداری (Business) تهیه کنند. این سری، کیبوردی عالی دارند و کیفیت ساختشان هم، با وجود بدنه‌ی تمام‌پلاستیکی، یک سر و گردن بالاتر از قیمتشان است. اگر علاقه‌مندید که در مورد لنوو تینک‌پد E560 بیشتر بدانید، با بررسی این کالا در دیجیزا همراه شوید.

کیبورد و ابزارهای ورود اطلاعات؛ هنر تینک‌پدها

برای کاربری که به دنبال یک لپ‌تاپ کلاس اداری/مهندسی می‌گردد، در مقایسه با دیگر کاربران کامپیوترهای شخصی، ابزارهای ورود اطلاعات از اهمیت بیشتری برخوردارند. اول از کیبورد شروع می‌کنیم که یکی از بهترین قسمت‌های سری E560 است. کلیدهای خمیده که به‌نوعی به نماد لپ‌تاپ‌های لنوو تبدیل شده‌اند، به صورت جزیره‌ای و جدا از هم روی صفحه‌ی کیبورد قرار گرفته‌اند تا کاربر بتواند با سرعت بالا تایپ کند و خطاهای زیادی هم نداشته باشد. در ردیف بالایی کیبورد، یک سری کلید جدید هم وجود دارند که دسترسی سریع به برخی برنامه‌های اصلی مثل ماشین‌حساب یا مرورگر اینترنت را فراهم می‌کنند. خود کلیدها، فضای زیادی برای حرکت دارند و حس خوبی را هنگام تایپ‌کردن، انتقال می‌دهند. البته کلیدهای چهار جهت اصلی، کوچک و به هم چسبیده‌اند؛ بنابراین ممکن است عادت‌‎کردن به آن‌ها، کمی طول بکشد. در نظر داشته باشید که کیبورد E560 برخلاف مدل‌های گران‌تر سری تینک‌پد، نور پس‌زمینه ندارد؛ ولی در عوض، در برابر نفود مایعات مقاوم است؛ بنابراین بابت لیوان چایی که کنار دستگاهتان می‌گذارید، نگرانی زیادی نخواهید داشت.

نکته‌ی جالب، وجود یک TrackPoint نارنجی در میان کیبورد است؛ این ابزار می‌تواند تمام وظایف یک ماوس را انجام دهد.

نکته‌ی جالب، وجود یک «ترک‌پوینت» (TrackPoint) نارنجی در میان کیبورد است که دیگر به نماد لپ‌تاپ‌های تینک‌پد تبدیل شده است. این ابزار به همراه دو کلید چپ و راست که زیر کلید Space قرار دارند، می‌تواند تمام وظایف یک ماوس را انجام دهد. عملکرد ترک‌پوینت دقیق، سریع و بهینه است و پس از مدتی که از آن استفاده کنید، دیگر به سمت ماوس نخواهید رفت. حتی اگر این ترک‌پوینت برایتان کافی  نباشد، تاچ‌پد بزرگی هم در میان استراحتگاه دست تعبیه شده که لنوو آن را «ترک‌پد» (TrackPad) می‌نامد. ترک‌پد، سطحی بزرگ و حساس داشته و قابلیت دریافت فرمان‌های چندلمسی را هم دارد.

طراحی و کیفیت ساخت؛ نقطه‌ی بهینه بین قیمت و کارایی

لپ‌تاپ‌های رده‌ی کاربری اداری/مهندسی، قرار است زیاد جابه‌جا شوند و احتمالا ضربه‌های زیادی هم در این پروسه دریافت می‌کنند؛ بنابراین برای این کلاس از لپ‌تاپ‌ها، بدنه‌ی مقاوم و باکیفیت، مهم‌تر از باریکی و زیبایی است. سری E560 هم با همین طرز فکر ساخته شده است. این لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی، ۲۷ میلی‌متر ضخامت و بیش از ۲٫۳ کیلوگرم وزن دارند، یعنی جزو لپ‌تاپ‌های سنگین و ضخیم محسوب می‌شوند؛ اما در عوض، کیفیت ساختشان عالی است. با وجود اینکه تمام قسمت‌های بدنه از پلاستیک ساخته شده و هیچ اثری از فلز یا مواداولیه‌ی اعلا مشاهده نمی‌شود، استحکام لپ‌تاپ بسیار خوب است. اگر قسمت‌های مختلف بدنه را فشار دهید، با کمترین میزان فرورفتگی در آن مواجه می‌شوید. لولاها هم، به‌راحتی نمایشگر را در جایش محکم نگه می‌دارند. در حقیقت، کیفیت ساخت E560 به‌قدری خوب است که هنگام کارکردن با آن، احساس می‌کنید یک لپ‌تاپ بالارده و گران‌قیمت را در اختیار دارید. تنها مورد آزاردهنده در مورد بدنه‌ی E560، قاب پشت نمایشگر است که اثرانگشت و چربی دست به‌راحتی روی ‌آن باقی می‌ماند.

تینک‌پد E560، تمام درگاه‌های لپ‌تاپ‌های امروزی را  دارد؛ از خروجی‌های تصویری VGA و HDMI گرفته تا درگاه شبکه‌ی LAN و سه درگاه USB و درایو نوری. شاید از درگاه‌های جدید و لوکس مثل USB Type-C و Thunderbolt خبری نباشد؛ ولی واقعا کمبودی هم احساس نخواهید کرد. در حقیقت لنوو خواسته بدون کم‌‎کردن کارایی E560 به‌عنوان یک لپ‌تاپ اداری، حداقل درگاه‌ها را برای کاهش قیمت نهایی دستگاه در نظر بگیرد. برخلاف E550، تمام درگاه‌های USB در سری E560 از نوع USB 3.0 هستند و دیگر خبری از درگاه USB 2.0 نیست. سیستم Wi-Fi سری E560 هم از استاندارد ac پشتیبانی می‌کند و سرعت بیشتری در مقایسه با سیستم Wi-Fi سری E550 دارد.

کیفیت ساخت E560 به‌قدری خوب است که هنگام کارکردن با آن، احساس می‌کنید یک لپ‌تاپ بالارده و گران‌قیمت را در اختیار دارید.

صفحه‌نمایش و بلندگوها؛ ای کاش بیشتر هزینه می‌شد

تمام مدل‌های سری E560 از نمایشگرهای LCD با فناوری TN و دقت ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل استفاده می‌کنند. نمایشگرهای LCD که از فناوری TN استفاده کنند، کاملا ارزان‌تر از نمایشگرهایی هستند که فناوری IPS دارند؛ ولی در عوض، زوایای دیدشان محدود است. یعنی اگر از زوایای مختلف به نمایشگر نگاه کنید، رنگ‌های تصویر به هم ریخته و کیفیت تصویر پایین می‌آید. از طرف دیگر، این رزولوشن، تراکم پیکسلی ۱۰۰ پیکسل بر اینچ را ارائه می‌کند که برای کسانی که زیاد با متون سروکار دارند یا روی دقت تصویر حساس‌اند، یک ضعف محسوب می‌شود. روشنایی نمایشگر و کنتراست تصویر تینک‌پد E560 هم تعریفی ندارند. در نظر داشته باشید که تقریبا تمام لپ‌تاپ‌هایی که در این بازه‌ی قیمتی قرار دارند، از همین نوع صفحه‌نمایش استفاده می‌کنند. اما شاید بتوان تنها قوت نمایشگر E560 را در وجود روکش مات آن دانست که کمک می‌کند تا انعکاس محیط، مزاحم کاربر نشود.

شاید بتوان تنها قوت نمایشگر E560 را در وجود روکش مات آن دانست که کمک می‌کند تا انعکاس محیط، مزاحم کاربر نشود.

برخلاف اکثر لپ‌تاپ‌های جدید که بلندگوهایشان را روی لبه‌ی جلویی تعبیه می‌کنند، لنوو در سری تینک‌پد E560، از روش سنتی استفاده کرده است؛ در بالای کیبورد یک شبکه‌ی باریک قرار دارد که در دو طرفش، دو بلندگوی استریو دیده می‌شود. این بلندگوها، کیفیت و بلندی صدای خوبی دارند؛ ولی اگر بلندی صدا را روی حداکثرش قرار دهید، با اعواج و به‌هم‌ریختگی مواجه خواهید شد.

سرعت، عملکرد و باتری؛ از کارمند ساده تا مدیرعامل

لنوو E560 هم مثل سایر لپ‌تاپ‌های اداری/مهندسی، در مدل‌های زیاد و با قطعات سخت‌افزاری مختلفی عرضه شده است تا هر نوع کاربری، بتواند بسته به نیازی که از دستگاهش دارد، مدل مناسب خود را تهیه کند. بازه‌ی سخت‌افزاری سری E560 گسترده است و از مدل‌هایی با پردازنده‌های نسل ششم Core i3 تا مدل‌هایی با پردازنده‌های Core i7 و تراشه‌های گرافیکی AMD را دربرمی‌گیرد تا حتی کاربران اداری حرفه‌ای هم که نیازهایشان بیش از نرم‌افزارهای حسابداری و آفیس است، بتوانند یکی از مدل‌های قدرتمند E560 را بخرند. مدل‌هایی که از پردازنده‌های مرکزی Core i3 و Core i5 استفاده می‌کنند و تراشه‌ی گرافیکی مجزا هم ندارند، تنها مناسب کار با نرم‌افزارهای سبک آفیس، مرورگری اینترنت، تماشای ویدیو و ویرایش تصویر هستند. مدل‌هایی که پردازنده‌ی Core i7 دارند، می‌توانند تمام محاسبات سنگین مثل برنامه‌نویسی را به‌راحتی انجام دهند. تراشه‌ی گرافیکی مجزا هم کمک می‌کند تا محاسبات گرافیکی (ویرایش ویدیو، مدل‌سازی سه‌بعدی و…) با سرعت بیشتری انجام شوند؛ بنابراین اگر قرار است از این نوع کارها هم انجام دهید، سراغ مدل‌هایی بروید که از تراشه‌های گرافیکی AMD استفاده می‌کنند.

نکته‌ای که باید درباره‌ی این مدل خاص گفت این است که این دستگاه توسط شرکت گارانتی‌کننده دستکاری شده است و رم ۸ گیگابایتی به ۱۶ گیگابایت ارتقا یافته است و این پیکربندی را نمی‌توانید جایی پیدا کنید و مختص  این شرکت گارانتی است. 

لنوو برای تمام مدل‌های سری E560، باتری‌هایی را با ظرفیت ۴۸ وات‌ساعت در نظر گرفته و ادعا می‌کند که این باتری می‌تواند تا ۹ ساعت E560 را سرپا نگه دارد. البته مشخص نشده که دقیقا این ۹ ساعت در چه شرایطی به دست آمده است. به هر صورت، در شرایط واقعی، این باتری بسته به مدل پردازنده‌ی مرکزی و تراشه‌ی گرافیکی، می‌تواند تا حداکثر ۶ ساعت مرورگری اینترنت را از طریق شبکه‌ی بی‌سیم تضمین کند. این رقم، برای مدل‌هایی که از پردازنده‌های Core i7 و تراشه‌های گرافیکی مجزای AMD استفاده می‌کنند، کمتر از ۶ ساعت خواهد بود.

در شرایط واقعی، این باتری بسته به مدل پردازنده‌ی مرکزی و تراشه‌ی گرافیکی، می‌تواند تا حداکثر ۶ ساعت مرورگری اینترنت را از طریق شبکه‌ی بی‌سیم تضمین کند.

جمع‌بندی؛ نیروی کلیدی

لپ‌تاپ‌های اداری/مهندسی حرفه‌ای، معمولا قیمت بالایی دارند و امکانات زیادی هم ارائه می‌دهند. این لپ‌تاپ‌ها، نمایشگر فوق‌العاده‌ای دارند، بدنه‌ای باریک، سبک، خوش‌ساخت و اعلا داشته و قدرت زیادی را در اختیار کاربرشان می‌گذارند. اما فناوری ساخت کامپوترهای شخصی به‌قدری پیشرفت کرده که برای داشتن یک لپ‌تاپ اداری خوب، نیاز نیست که حساب بانکی خودتان را خالی کنید؛ لنوو هم با ساخت سری تینک‌پد E560 نشان داد که این موضوع اصلا دور از واقعیت نیست. این لپ‌تاپ‌ها، کیفیت ساخت خوبی دارند، درگاه‌هایشان کامل است، کیبورد و ابزارهای ورود اطلاعاتشان درجه‌یک بوده و سخت‌افزار به‌روزی هم دارند. اگر از کیفیت نمایشگر ۱۵ اینچی‌شان بگذریم، لنوو ThinkPad Edge E560 یکی از برترین لپ‌تاپ‌های اداری/مهندسی در این بازه‌ی قیمتی است.

اگر از کیفیت نمایشگر ۱۵ اینچی‌شان بگذریم، لنوو ThinkPad Edge E560 یکی از برترین لپ‌تاپ‌های اداری/مهندسی در این بازه‌ی قیمتی است.

مشخصات کالاLenovo ThinkPad E560 – E – 15 inch Laptop

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد

    ۲۷ × ۲۵۵ × ۳۷۷ میلی‌متر
  • وزن

    ۲.۳ کیلوگرم

پردازنده مرکزی

  • سازنده پردازنده

    Intel

  • سری پردازنده

    Core i7

  • مدل پردازنده

    ۶۵۰۰U
  • محدوده سرعت پردازنده

    ۲.۵ تا ۲.۸ گیگاهرتز

  • فرکانس پردازنده

    ۲.۵GHz up to 3.1 GHz

  • حافظه Cache

    ۴ مگابایت

حافظه RAM

  • ظرفیت حافظه RAM

    ۱۶ گیگابایت

  • نوع حافظه RAM

    DDR3

حافظه داخلی

  • ظرفیت حافظه داخلی

    یک ترابایت

  • نوع حافظه داخلی

    هارد دیسک

  • مشخصات حافظه داخلی

    ۵۴۰۰RPM

پردازنده گرافیکی

  • سازنده پردازنده گرافیکی

    AMD

  • مدل پردازنده گرافیکی

    Radeon R7 M370
  • حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی

    ۲GB

صفحه نمایش

  • اندازه صفحه نمایش

    ۱۵.۶ اینچ

  • نوع صفحه نمایش

    TFT LED-backlit LCD

  • دقت صفحه نمایش

    HD|1366×768

  • صفحه نمایش مات

    بله

  • صفحه نمایش لمسی

    خیر

  • توضیحات صفحه نمایش

    نسبت تصویر ۱۶:۹

امکانات


  • درایو نوری

    DVD-RW

  • توضیحات درایو نوری

    DVD+/-RW

  • وبکم

    دارد

  • توضیحات وبکم

    ۷۲۰p HD
  • مشخصات اسپیکر

    بلندگوهای داخلی استریو دالبی
  • کیبورد با نور پس زمینه

    ندارد

  • مشخصات تاچ پد

    پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی
  • حسگر اثر انگشت

    ندارد


  • کارت خوان

    دارد

  • مودم

    بدون مودم

  • شبکه بی سیم Wi-Fi

    دارد

  • توضیحات شبکه بی سیم Wi-Fi

    ۸۰۲.۱۱ac

  • بلوتوث

    بلوتوث داخلی

  • پورت شبکه Ethernet

    دارد

  • توضیحات پورت شبکه Ethernet

    گیگابیتی
  • پورت VGA

    دارد


  • پورت HDMI

    دارد

  • پورت USB Type-C

    ندارد


  • تعداد پورت USB 3.0

    ۳
  • پورت Thunderbolt

    ندارد

  • پورت Serial

    ندارد

  • پورت USB 4.0

    ندارد

سایر مشخصات

  • طبقه‌بندی

    کاربری صنعتی

    ,

    کاربری مالتی‌مدیا

  • نوع باتری

    ۶ سلولی

  • شارژدهی باتری

    ۶:۰۰ ساعت
  • توضیحات باتری

    باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۴۸ وات‌ساعت

  • سیستم عامل

    بدون سیستم‌عامل

  • توضیحات سیستم عامل

    DOS
  • امکانات دیگر

    دارای رم ۱۶ گیگابایت که توسط شرکت گارانتی دهنده ارتقا یافته است
  • اقلام همراه لپ تاپ

    شارژر و کابل برق


  • دفترچه راهنما

منبع: دیجیزا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *