دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 15 اینچی ایسوس مدل N550JX

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 15 اینچی ایسوس مدل N550JX

ASUS N550JX – F – 15 inch Laptop

  • ظرفیت حافظه RAM: ۸ گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی: یک ترابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی: NVIDIA
  • اندازه صفحه نمایش: ۱۵.۶ اینچ
  • طبقه‌بندی: کاربری مالتی‌مدیا
  • سری پردازنده:
    Core i7

  • نوع حافظه RAM:
    DDR3

  • دقت صفحه نمایش:
    Full HD| 1920 x1080

  • صفحه نمایش مات:
    بله

  • صفحه نمایش لمسی:
    خیر

  • سیستم عامل:
    بدون سیستم‌عامل

  • پورت HDMI:
    دارد

نقد و بررسی اجمالیASUS N550JX – F – 15 inch Laptop

لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیای سری N را می‌توان نمادی از توانایی شرکت «ایسوس» در طراحی و ساخت لپ‌تاپ دانست. ایسوس در این سری لپ‌تاپ‌ها از سخت‌افزارهای قدرتمند و اجزای باکیفیتی استفاده کرده که تجربه‌ی کاربری خوبی را به خریداران منتقل می‌کند. ایسوس در مدل «N550JX» از پردازنده‌ی مرکزی قدرتمند Core i7 4720HQ اینتل با فرکانس ۲.۶۰ گیگاهرتز استفاده کرده است که به‌واسطه‌ی قابلیت Turbo Boost، در مواقع نیاز فرکانس خروجی به صورت خودکار تا ۳.۶۰ گیگاهرتز افزایش می‌یابد. استفاده از پردازشگر گرافیکی NVIDIA GeForce GTX 950M با ۴ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی، ۸ گیگابایت رم از نوع DDR3 و یک ترابایت حافظه‌ی داخلی HDD با دور چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه، لپ‌تاپ N550JX را برای انجام بازی‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای گرافیکی و محاسباتی آماده کرده است. صفحه‌نمایش Full HD با پنل IPS، دقت تصویر ۱۹۲۰ x 1080 پیکسل و روکش مات، یک نمونه‌ی مطلوب برای انواع کاربری‌هاست. صدای خروجی این لپ‌تاپ با قدرت و وضوح بالای خود، یک اتاق نسبتا بزرگ را پوشش می‌دهد. واضح است که این اجزا و سخت‌افزارهای قدرتمند مصرف انرژی بالایی دارند؛ به همین دلیل، ایسوس از باتری ۴ سلولی لیتیوم-پلیمر در این محصول استفاده کرده است که تا ۴ ساعت شارژ نگه می‌دارد. بدنه‌ی فلزی برس‌خورده‌ی طرح‌دار و کیبورد جزیره‌ای با کلیدهای نقره‌ای‌رنگ مجهز به نور پس‌زمینه، ظاهر این لپ‌تاپ را شیک و جذاب کرده است؛ البته استفاده از این جنس بدنه باعث شده وزن دستگاه زیاد شود و به ۲.۷ کیلوگرم برسد. در مجموع اگر به دنبال خرید یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیای قدرتمند و خوش‌ساخت هستید، این محصول می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

  • ارزش خرید در برابر قیمت

    ۴

  • عملکرد سخت افزار داخلی و باتری

    ۴

  • کیبورد و تاچ پد

    ۵

  • کیفیت صفحه نمایش و بلندگوها

    ۵

  • امکانات و قابلیت ها

    ۴

  • طراحی و کیفیت ساخت

    ۵

نقاط قوت

  • صفحه‌نمایش با پنل IPS و دقت Full HD 1080p و روکش مات
  • سیستم صوتی قدرتمند و باکیفیت
  • کیبورد مجهز به نور پس‌زمینه قابل تنظیم
  • بدنه فلزی با کیفیت ساخت عالی
  • عملکرد سخت‌افزاری بالا
نقاط ضعف

  • سنگین‌تر از اکثر لپ‌تاپ‌های ۱۵.۶ اینچی
نقد و بررسی تخصصیASUS N550JX – F – 15 inch Laptop

اوایل بهار ۲۰۱۴ و همزمان با معرفی کارت‌های گرافیک سری ۹۰۰M توسط کمپانی NVIDIA، کمپانی ایسوس نسل جدید لپ‌تاپ‌های مالتی مدیای فوق‌العاده محبوب N550 را معرفی نمود. این لپ‌تاپ‌ها به جز یک سری تغییرات داخلی، تفاوت خاصی با مدل‌های گذشته ندارند. حال با ورود این لپ‌تاپ به بازار ایران، فرصتی یافتیم تا مهمان این ابر لپ‌تاپ دوست‌داشتنی در دیجیزا باشیم. پس برای آشنایی بیشتر با ASUS N550، خواننده بخش نقد و بررسی باشید.

طراحی و ساخت

همانند سایر لپ‌تاپ‌های رده‌بالای بازار، بدنه N550 از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه ساخته شده است. به جز زیر لپ‌تاپ که پلاستیکیست، بقیه قسمت‌های دستگاه کاملا از فلز ساخته شده و یا حداقل دارای یک روکش فلزیست. قاب پشت صفحه‌نمایش روکشی نوک‌مدادی از جنس آلومینیوم برس خورده، داشته که متاسفانه استعداد خوبی در جذب اثرانگشت دارد. اما تمامی این فلزات استفاده شده در بدنه باعث شده‌اند تا وزن دستگاه نزدیک به ۲.۷ کیلوگرم شود و در مقایسه با لپ‌تاپ‌های ۱۵.۶ اینچی دیگر، N550 یک لپ‌تاپ سنگین‌وزن محسوب می‌گردد. 
کیفیت ساخت و مقاومت دستگاه عالیست و به راحتی می‌تواند ضربات و فشارهای ایجاد شده طی مصارف و جابجایی‌های روزمره را تحمل کند. همه چیز بسیار خوب ساخته شده و در تست‌های انجام شده، هیچ‌گونه اثری از فرورفتگی یا خمش مشاهده نکردیم.

صفحه نمایش

این مدل‌ از سری N550 از دیگر مدل های هم نام خود یک رده بالاتر بوده و از صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی با تکنولوژی IPS و دقت Full HD بهره می‌برد. دقت تصاویر و کیفیت رنگ‌های تولید شده توسط این صفحات فوق العادست و هر کاربری را مجذوب خود خواهد کرد. به علاوه، به لطف تکنولوژی IPS استفاده شده در N550، زوایای دید نیز عالیست و تنها در زوایای بسیار زیاد است که شاهد کاهش روشنایی و کیفیت تصویر خواهید بود.

اما جدا از این مشخصات مشترک، دو نوع صفحه‌نمایش را می‌توان بر روی مدل‌های مختلف سری N550 مشاهده نمود. دسته اول، مدل‌هایی که از صفحات نمایش براق و لمسی استفاده کرده و دسته دوم مدل‌هایی که صفحات آن‌ها غیر لمسیست و در عوض دارای یک روکش مات می‌باشد. این مدل هم از نوع غیرلمسی با روکش مات است.

اما اینکه کدامیک از این دو مدل را تهیه کنید، کاملا به نیاز شما باز می‌گردد. برای مصارف روزمره و عادی، مدل‌هایی که دارای روکش مات هستند، به دلیل اینکه نور محیط را بازتاب نمی‌کنند، مناسب‌ترند. اما اگر می‌خواهید از تمامی امکانات جدید سیستم‌عامل ویندوز ۸ استفاده کنید، بهره‌گیری از یک صفحه‌نمایش لمسی، بسیار مفید خواهد بود. به علاوه، اضافه کردن یک روکش مات بر روی صفحه‌نمایش، باعث می‌شود تا روشنایی و کیفیت رنگ‌های تولید شده به طرز محسوسی کاهش یابد و این امر ممکن است برای گرافیستان و طراحان، یک امتیاز منفی محسوب گردد.
در بالای صفحه‌نمایش یک وب باکیفیت HD قرار دارد که در شرایط نوری مختلف (به جز تاریکی مطلق!) می‌توان تماس ویدیویی بسیار باکیفیتی با آن برقرار نمود.

بلندگوها

 

 

سری N550 جزو اولین لپ‌تاپ‌هایی هستند که از ۴ بلندگو بهره می‌برند. این چهار بلندگو در پایین لبه جلویی تعبیه شده‌اند و با همکاری کمپانی Bang & Olufsen ساخته شده‌اند. در ضمن سیستم صوتی این لپ‌تاپ به تقویت‌کننده صوتی ICEpower نیز مجهز شده است. بلندی صدای این چهار بلندگو فوق العادست و به راحتی می‌تواند حتی یک اتاق بزرگ را پوشش دهد. به دلیل مکان خوبی که برای خروج صدای بلندگوهای این محصول درنظر گرفته شده، صدا علاوه بر خود کاربر، برای محیط اطارف هم به خوبی پخش می شود. علاوه بر بلندی، صدای خروجی از N550 وضوح و تفکیک صدای خوبی هم داشته و تجربه ای از صدای کریستالی را به کاربر منتقل می کنند.

پورت ها و اتصالات

N550 یک لپ‌تاپ مالتی مدیاست و از چنین لپ‌تاپی انتظار می‌رود که تمامی پورت‌ها و اتصالات ممکنه را داشته باشد. ایسوس نیز به این موضوع واقف بوده و انتظارمان را تا حد زیادی برآورده کرده است. بر روی لبه سمت چپ به ترتیب، پورت زرد رنگ مخصوص به ساب ووفر، پورت شبکه RJ45، خروجی‌های تصویری HDMI و Display Port، دو عدد پورت USB 3.0 و پورت ۳.۵ میلی‌متری صوتی قرار دارد. لبه سمت راستی تنها محل قفل Kensington، درایو نوری، یک پورت USB 3.0 دیگر و شکاف کارت‌خوان است. در جلو و عقب دستگاه هیچ‌گونه پورتی وجود ندارد و فقط تعدادی نشانگر LED برای نشان دادن وضعیت لپ‌تاپ، بر روی لبه جلویی تعبیه شده‌اند.

کیبورد و تاچ پد

ابعاد و ضخامت زیاد دستگاه، این امکان را برای ایسوس فراهم نموده که کیبورد بزرگی را بر روی N550 قرار دهد. کلیدهای این کیبورد جزیره‌ای دارای ابعاد استانداردی بوده و فاصله بین آن‌ها نیز کافیست. آستانه و عمق کلیدها مناسب بوده و تجربه کاری لذت‌بخشی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. به علاوه، کلیدهای اصلی مانند Shift و Enter کاملا بزرگ طراحی شده‌اند که این امر باعث کاهش خطاهای تایپی خواهد شد.

مزیت دیگر کیبورد این دستگاه، وجود نور پس‌زمینه است که با نگه داشتن کلید Fn و فشردن کلیدهای F3 و F4، می‌توان شدت نور را در سه مرحله تنظیم نمود. امکانی که پیش‌تر تنها در لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت سری G این کمپانی مشاهده نموده بودیم.

در پایین کلید Space و تقریبا در وسط استراحتگاه آلومینیومی لپ‌تاپ، تاچ پد بزرگ و عریض آن قرار دارد. ابعاد این تاچ پد ۱۰۶×۷۳ میلی‌متر است و به راحتی می‌توان تمامی دستورات لمسی ویندوز ۸ را با آن انجام داد. کلیدها نیز همانند اکثر لپ‌تاپ‌های رده‌بالا، به صورت یکپارچه در بدنه تاچ پد تعبیه شده‌اند و عملکرد بی‌عیب و نقصی دارند.

عملکرد سخت‌افزاری و باتری

هر چقدر هم که صفحه‌نمایش، بلندگوها و کیبورد یک لپ‌تاپ مالتی مدیا خوب باشد، این عملکرد سخت‌افزاری آن است که فاکتور مهم خرید این دسته از محصولات خواهد بود. ایسوس نیز برای اینکه خریداران N550 را ناامید نکند، از بهترین قطعات داخلی ممکنه با توجه به محدوده قیمتی دستگاه، استفاده کرده است. تمامی مدل‌های سری ۲۰۱۴ لپ‌تاپ‌های N550 از نسل چهارم پردازنده‌های دو و چهار هسته‌ای Intel Core با کد Haswell استفاده می‌کنند که به راحتی از پس انجام سنگین‌ترین محاسبات نیز برمی‌آیند. این مدل هم مجهز به یک پردازنده مرکزی چهار هسته ای Core i7 4720HQ اینتل است که جزو مدل های قدرتمند و رند بازار لپ تاپ های حرفه ای محسوب می شود.
وظیفه انجام محاسبات گرافیکی نیز بر عهده کارت‌های گرافیکی جدید NVIDIA GeForce GTX 950M بوده که قدرت آن تقریبا دو برابر GTX 850M است که در مدل‌های قبلی استفاده شده بود. GTX 950M از کارت‌های گرافیکی خوب میان رده محسوب می‌شود که علاوه بر امکان نمایش فیلم های با کیفیت بالا، حتی می‌تواند جدیدترین بازی‌های کامپیوتری را نیز به راحتی اجرا نماید، البته روی سطح تنظیمات گرافیکی متوسط. ایسوس برای این مدل از ۸ گیگابایت رم استفاده کرده است که چنین گنجایشی را معمولا در بیشتر محصولات مالتی مدیا می‌توان پیدا کرد. از طرفی این محصول ۱ ترابایت حافظه داخلی دارد که با خیال آسوده می‌توان حجم زیادی از اطلاعات را در آن آرشیو کرد و به کلی از خرید حافظه‌های جداگانه خارجی بی‌نیاز شد.
اما سخت‌افزاری با این چنین قدرت بالایی، مسلما گرمای زیادی نیز تولید می‌کند. چاره ایسوس برای دفع گرمای شدید این لپ‌تاپ‌ها، استفاده از سیستم خنک‌کننده خاصیست که در لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی G استفاده شده بود. این سیستم، دارای دو عدد فن است که هوای خنک را از قسمت زیرین دستگاه مکش کرده و پس از عبور از روی پردازنده و کارت گرافیکی، آن را توسط دریچه‌های موجود، به بیرون هدایت می‌کند. در حالت بیکار و هنگامی که بار محاسباتی سنگینی بر روی دستگاه نیست، سیستم خنک‌کننده کاملا بی‌صدا بوده و دمای قسمت‌های مختلف، بسیار خنک است. ولی هنگامی که استرس زیادی بر روی لپ‌تاپ قرار می‌گیرد، دمای قسمت‌های مختلف به خصوص بخش میانی کیبورد کمی گرم شده و صدای فن‌های سیستم خنک‌کننده به راحتی شنیده می‌شوند که به لطف طراحی عالی این سیستم، میزان صدا و گرمای ایجاد شده قابل‌قبول بوده و به هیچ عنوان آزاردهنده نیست.

تمامی مدل های سری N550 از باتری‌های ۴ سلولی لیتیوم-پلمیر با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت استفاده می‌کنند. انتظار داشتیم که به دلیل وجود پردازنده و کارت گرافیکی پرمصرف، شاهد شارژدهی زیادی از این باتری‌ها نباشیم. ولی نتیجه تست ها کاملا برخلاف انتظارمان بود. در تست استاندارد مرورگری ممتد اینترنت از طریق Wi-Fi، شارژدهی مدل های مختلف، بسته به نوع پردازنده و کارت گرافیکی، متفاوت و بین ۵ تا ۵:۳۰ ساعت خواهد بود که برای یک لپ‌تاپ قدرتمند با صفحه نمایش UHD، یک رکورد خوب محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

 

این لپ تاپ یک محصول تقریبا کامل و باکیفیت محسوب می شود که می توان برای بسیاری از کاربری ها روی آن حساب باز کرد. البته طبیعتا نباید انتظار اجرای نرم افزارهای سنگین و حرفه ای مانند تدوین فیلم یا سه بعدی سازی یا اجرای بازی های روز روی بالاترین کیفیت را از آن داشته باشید، اما به عنوان یک لپ تاپ مالتی مدیا، محصول ارزشمندی است. اگر با وزن و ضخامت نسبتا بالای این لپ تاپ مشکلی نداشته باشید، کیفیت ساخت بالا، بدنه فلزی خوش ساخت، ظاهر جذاب، صفحه نمایش باکیفیت Full HD، صدای واضح و شفاف، کیبورد و تاچ پد کارآمد و سخت افزار قوی در کنار قیمت مناسب، از جمله مهمترین خصوصیات مثبت این کالا هستند.

مشخصات کالاASUS N550JX – F – 15 inch Laptop

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد

    ۲۸ × ۲۵۵ × ۳۸۰ میلی‌متر
  • وزن

    ۲.۶ کیلوگرم

پردازنده مرکزی

  • سازنده پردازنده

    Intel

  • سری پردازنده

    Core i7

  • مدل پردازنده

    ۴۷۲۰HQ
  • محدوده سرعت پردازنده

    ۲.۵ تا ۲.۸ گیگاهرتز

  • فرکانس پردازنده

    ۲.۶GHz up to 3.6 GHz

  • حافظه Cache

    ۶ مگابایت

حافظه RAM

  • ظرفیت حافظه RAM

    ۸ گیگابایت

  • نوع حافظه RAM

    DDR3

حافظه داخلی

  • ظرفیت حافظه داخلی

    یک ترابایت

  • نوع حافظه داخلی

    هارد دیسک

  • مشخصات حافظه داخلی

    ۷۲۰۰RPM

پردازنده گرافیکی

  • سازنده پردازنده گرافیکی

    NVIDIA

  • مدل پردازنده گرافیکی

    GeForce GTX 950M
  • حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی

    ۴GB

صفحه نمایش

  • اندازه صفحه نمایش

    ۱۵.۶ اینچ

  • نوع صفحه نمایش

    IPS LED-backlit LCD

  • دقت صفحه نمایش

    Full HD| 1920 x1080

  • صفحه نمایش مات

    بله

  • صفحه نمایش لمسی

    خیر

  • توضیحات صفحه نمایش

    IPS Full HD LED Backlight

امکانات


  • درایو نوری

    DVD-RW

  • توضیحات درایو نوری

    Super-Multi DVD

  • وبکم

    دارد

  • توضیحات وبکم

    وب کم HD 720p
  • مشخصات اسپیکر

    اسپیکرهای داخلی چهار کاناله Bang & Olufsen ICEpower
  • کیبورد با نور پس زمینه

    دارد

  • مشخصات تاچ پد

    پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی
  • حسگر اثر انگشت

    ندارد


  • کارت خوان

    دارد

  • مودم

    بدون مودم

  • شبکه بی سیم Wi-Fi

    دارد

  • توضیحات شبکه بی سیم Wi-Fi

    Integrated 802.11 b/g/n

  • بلوتوث

    بلوتوث داخلی

  • پورت شبکه Ethernet

    دارد

  • توضیحات پورت شبکه Ethernet

    ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ Base T
  • پورت VGA

    ندارد


  • پورت HDMI

    دارد

  • پورت USB Type-C

    ندارد


  • تعداد پورت USB 3.0

    ۳
  • پورت Thunderbolt

    ندارد

  • پورت Serial

    ندارد

  • پورت USB 4.0

    ندارد

سایر مشخصات

  • طبقه‌بندی

    کاربری مالتی‌مدیا

  • نوع باتری

    ۴ سلولی

  • شارژدهی باتری

    ۴:۰۰ ساعت
  • توضیحات باتری

    لیتیوم-پلیمر

  • سیستم عامل

    بدون سیستم‌عامل

  • توضیحات سیستم عامل

    DOS
  • امکانات دیگر

    دارای یک پورت mini DisplayPort
  • اقلام همراه لپ تاپ

    کیف دستی اوریجینال ASUS


  • ماوس اوریجینال ASUS

  • شارژر و کابل برق

  • دفترچه راهنما

منبع: دیجیزا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *