دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 14 اینچی لنوو مدل Yoga 500 – C

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 14 اینچی لنوو مدل Yoga 500 – C

Lenovo Yoga 500 – C – 14 inch Laptop

  • ظرفیت حافظه RAM: ۴ گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی: ۵۰۰ گیگابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی: Intel
  • اندازه صفحه نمایش: ۱۴ اینچ
  • طبقه‌بندی: تبدیل‌پذیر، با صفحه‌نمایش لمسی، کاربری عمومی
  • سری پردازنده:
    Core i5

  • نوع حافظه RAM:
    DDR3

  • دقت صفحه نمایش:
    Full HD| 1920 x1080

  • صفحه نمایش مات:
    خیر

  • صفحه نمایش لمسی:
    بله

  • سیستم عامل:
    Microsoft Windows 10

  • پورت HDMI:
    دارد

نقد و بررسی اجمالیLenovo Yoga 500 – C – 14 inch Laptop

شرکت «لنوو» پس از معرفی نسل جدید آلترابوک‌های رده‌بالای Yoga 900 خود، محصولات میان‌رده‌تری از سری Yoga را هم تولید کرد تا بتواند گستره‌ی وسیع‌تری از کاربران را به این محصول جذب کند. این مدل‌ها از لحاظ چارچوب کلی شبیه به همان نمونه‌ی اصلی هستند؛ اما برخی از ویژگی‌ها و خصوصیات آن‌ها حذف شده تا قیمت تمام‌شده‌ی پایین‌تری داشته باشند. یکی از این سری محصولات Yoga 500 نام دارد. این لپ‌تاپ هم طراحی هیبریدی داشته و با چرخش ۳۶۰ درجه‌ای صفحه‌نمایش، از حالت لپ‌تاپ به تبلت تبدیل می‌شود؛ هرچند در این مدل، صفحه‌نمایش با دو لولای کوچک به بدنه متصل شده و از آن لولای بند‌ساعتی خاص لنوو خبری نیست. بدنه‌ی Yoga 500 از پلاستیک ساخته شده و ۲۱.۵ میلی‌متر ضخامت و حدود ۱.۸ کیلوگرم وزن دارد. این ارقام برای یک لپ‌تاپ ۱۴ اینچی استاندارد و معمول به‌شمار می‌روند؛ اما در حالت تبلت، کمی کار را برای در یک دست گرفتن دستگاه سخت می‌کنند. صفحه‌نمایش ۱۴ اینچی این لپ‌تاپ از پنل IPS با وضوح تصویر Full HD و روکش براق بهره می‌برد که شفافیت و روشنایی خوبی دارد. با توجه به هیبریدی‌بودن، طبیعتا این صفحه‌نمایش قابلیت لمسی هم دارد که از دقت قابل‌قبولی برای شناسایی لمس‌ها برخوردار است. پورت‌های متعددی روی لبه‌های لپ‌تاپ مشاهده می‌شوند که شامل USB 3.0، USB 2.0، HDMI و LAN هستند؛ اما درایو نوری در این مجموعه وجود ندارد. یوگا ۵۰۰ سخت‌افزارهای نسبتا خوبی دارد که برای انجام امور معمول روزمره کاملا مناسب‌اند؛ اما نباید اجرای روان برنامه‌های حرفه‌ای را از آن‌ها انتظار داشته باشید. پردازنده‌ی مرکزی Core i5 5200U اینتل از نسل Broadwell، رم چهار گیگابایتی، حافظه‌ی داخلی هیبریدی متشکل از ۵۰۰ گیگابایت HDD و ۸ گیگابایت SSD فلش و پردازشگر گرافیکی آنبرد HD 5500 اینتل در کنار باتری ۳ سلولی، ازجمله مشخصات فنی مهم این کانفیگ هستند. درمجموع اگر به یک لپ‌تاپ هیبریدی نیاز دارید، اما نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی پرداخت کنید؛ مدل Yoga 500 می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما باشد.

  • ارزش خرید در برابر قیمت

    ۴

  • عملکرد سخت افزار داخلی و باتری

    ۳

  • کیبورد و تاچ پد

    ۳

  • کیفیت صفحه نمایش و بلندگوها

    ۴

  • امکانات و قابلیت ها

    ۴

  • طراحی و کیفیت ساخت

    ۴

نقاط قوت

  • امکان چرخش ۳۶۰ درجه‌ای نمایشگر و تبدیل به تبلت؛
  • نمایشگر لمسی با دقت بالا و زوایای دید عالی؛
  • کیبورد و تاچ‌پد بسیار خوب؛
  • قیمت مناسب و ارزش خرید بالا.
نقاط ضعف

  • ضخامت و وزن زیاد به عنوان یک لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر.
  • شارژدهی باتری می‌توانست بیش‌تر باشد.
نقد و بررسی تخصصیLenovo Yoga 500 – C – 14 inch Laptop

«یوگا ۵۰۰»، نسل جدید لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر شرکت «لنوو» است که در سال ۲۰۱۵ میلادی معرفی شد. برخلاف مدل‌های پیشین سری یوگا که لپ‌تاپ‌هایی لوکس و گرانقیمت بودند، یوگا ۵۰۰ یک سری میان‌رده محسوب می‌شود که اتفاقا، قیمت مناسبی هم دارد. مثل سری‌های گذشته، یوگا ۵۰۰ هم دارای لولاهایی با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه است که می‌تواند نمایشگر را روی کیبورد خوابانده و دستگاه را به یک تبلت تبدیل کند. یوگا ۵۰۰ در مدل‌های زیادی تولید شده که با توجه به نیازتان، می‌توانید مدل‌هایی با پردازنده‌های Core i3 تا Core i7 و با یا بدون تراشه‌ی گرافیکی مجزا تهیه کنید. با دیجیزا در نقد و بررسی لپ‌تاپ لنوو یوگا ۵۰۰ همراه شوید.

طراحی و ساخت؛ لپ‌تاپ باریک یا تبلت تپل؟!

مفهوم لپ‌تاپ‌های تبدیلپذیر این است که به‌قدری باریک باشند که به عنوان یک تبلت هم مورد استفاده قرار بگیرند. اما یوگای ۱۴ اینچی لنوو، هنگام بستهشدن نزدیک به ۲۲ میلی‌‌متر ضخامت دارد. حتی اگر از وزن ۱٫۸ کیلوگرمی‌اش هم بگذریم، کارکردن با تبلتی که چنین ضخامتی دارد، چندان کار راحت و لذتبخشی نیست. این شرایط مجبورتان می‌کند که به جز حالتی که واقعا نیاز به تبلت داشته باشید، همیشه در همان حالت لپ‌تاپ، از یوگا ۵۰۰ استفاده کنید. حداقل مزیتی که این ضخامت زیاد ایجاد کرده، درگاه‌ها و اتصالات کامل است. یوگا ۵۰۰ جزو معدود لپ‌تاپ‌های تبدیلپذیری است که علاوهبر تعدادی درگاه USB و HDMI، به درگاه شبکه‌ی LAN هم مجهز شده؛ البته همچنان خبری از درایو نوری یا درگاه VGA نیست. گفتنی است که با وجود Wi-Fi با استاندارد ac و بلوتوث نسل ۴.۰، هیچ مشکلی در ارتباط با دیگر گجت‌های‌تان نخواهید داشت.

جنس بدنه یکی از قسمت‌هایی است که قربانی کاهش هزینه در سری یوگا ۵۰۰  شده. مدل‌های لوکس و گران‌قیمت سری یوگا، بدنه‌ای تمام فلزی دارند یا اینکه حداقل، روکش‌های فلزی در برخی قسمت‌های‌شان به چشم می‌خورد. اما تمام بدنه‌ی یوگا ۵۰۰ از پلاستیک با روکشی مات ساخته شده است. خوشبختانه بدنه‌ی مات فلزی، استعداد کمی در جذب اثرانگشت و چربی دست دارد و نیازی نیست که لپ‌تاپ‌تان را به  طور مداوم تمیز کنید. مورد دیگر مربوط به لولاهای یوگا ۵۰۰ است؛ لنوو برای اینکه بتواند نمایشگر این دستگاه را در هر زاویه‌ای ثابت نگه دارد، مجبور شده تا لولاهای سفتی را برای تبدیل‌پذیر جدیدش انتخاب کند. این لولاهای محکم روی راحت بازشدن لپ‌تاپ، تاثیری منفی داشته است و باید لذت بازکردن لپ‌تاپ با یک دست (همانند مک‌بوک‌ها) را کاملا فراموش کنید.

 

بزرگترین ایرادی که می‌توان به طراحی یوگا ۵۰۰ گرفت، به قسمت زیر دستگاه مربوط می‌شود. لنوو برای افزایش ارگونومی لپ‌تاپ و همچنین باریک‌تر جلوهدادن لبه‌های کناری، قسمت زیر دستگاه را به صورت خمیده طراحی کرده است؛ این موضوع، هنگامی که از یوگا ۵۰۰ به عنوان یک لپ‌تاپ استفاده کنید، اتفاق  خوشایندی است؛ ولی اگر نمایشگر را ۳۶۰ درجه بچرخانید و بخواهید از آن به عنوان یک تبلت استفاده کنید، فضایی خالی بین پشت نمایشگر و زیر دستگاه ایجاد می‌شود که آزاردهنده خواهد بود. به نظر می‌رسد که قابلیت تبدیل یوگا ۵۰۰ به تبلت، بیشتر از اینکه کاربردی باشد، یک ترفند بازاریابی محسوب می‌شود.

سرعت و عملکرد؛ چه نیازی داری؟

یوگا ۵۰۰ با قطعات داخلی مختلفی عرضه شده و بنا به نیاز، مدل‌هایی با عملکرد پایین‌رده تا بالارده عرضه شده‌ است. از نسل پنجم پردازنده‌های Core i3 در مدل‌های رده‌پایین تا Core i7 نسل ششم در برترین مدل‌ها وجود دارند. به‌علاوه، مدل‌های بالارده از تراشه‌های گرافیکی مجزا هم استفاده می‌کنند. تراشه‌ای که لنوو برای یوگا ۵۰۰ انتخاب کرده، GeForce 920M است که یک تراشه‌ی پایین‌رده محسوب می‌شود و قدرت زیادی ندارد؛ بنابراین حتی از برترین مدل‌های یوگا ۵۰۰ هم نباید انتظار زیادی در انجام محاسبات گرافیکی داشته باشید. به عبارت ساده‌تر، دور بازی‌کردن را یک خط قرمز بکشید. مورد دیگر مربوط به حافظه‌ی داخلی یوگا ۵۰۰ است. لنوو به خاطر کاهش هزینه‌های تولیدی این لپ‌تاپ‌ها، مجبور شده تا قید استفاده از حافظه‌های لوکس و سریع SSD را بزند و به هارددیسک‌های سنتی قناعت کند؛ البته بعضی از مدل‌ها، چند گیگابایت حافظه‌ی SSD به‌عنوان Cache دارند که آن هم کمک زیادی به سرعت کلی هارددیسک نمی‌کند.

به‌طور‌خلاصه، اگر کار خاصی با لپ‌تاپ‌تان نمی‌کنید و فقط گشتی در اینترنت می‌زنید، نگاهی هم به ایمیل‌تان می‌اندازید یا گاهی از نرم‌افزارهای آفیس استفاده می‌کنید و کمی هم ویرایش عکس انجام می‌دهید، لازم نیست زیاد هزینه کنید؛ چراکه یکی از مدل‌هایی که از پردازنده‌های Core i3 استفاده می‌کند، کارتان را راه می‌اندازد؛ اما اگر به لپ‌تاپ قوی‌تری نیاز دارید، مثلا برنامه‌نویسی می‌کنید و باید ویدیو تدوین کنید، به سمت مدل‌هایی با پردازنده‌های Core i7 و تراشه‌های گرافیکی مجزا بروید. خوشبختانه از آنجایی که هیچ‌کدام از مدل‌های یوگا ۵۰۰، پردازنده‌ی با ولتاژ بالا یا تراشه‌ی گرافیکی رده‌بالایی ندارند، درنتیجه به سیستم خنک‌کننده‌ی خاصی هم نیاز ندارند؛ بنابراین خیال‌تان از بابت گرم‌شدن بیش از حد بدنه یا سروصدای فن‌های خنک‌کننده راحت باشد.

 

همه‌ی مدل‌ها، باتری‌هایی سه سلولی با ظرفیت ۴۰۵۰ میلی‌آمپرساعت دارند که با توجه به نمایشگر ۱۴ اینچی و سخت‌افزار دستگاه، ظرفیت کمی به نظر می‌رسد. بسته به مدل پردازنده‌ی مرکزی و تراشه‌ی گرافیکی، مدل‌های مختلف یوگا ۵۰۰، می‌توانند با یک بار شارژ، بین ۲ تا ۴ ساعت وب‌گردی یا ۲ الی ۳ ساعت پخش ویدیو را تضمین کنند. از دستگاهی که قرار است به عنوان یک تبلت هم استفاده شود، انتظار شارژدهی  بیشتری داشتیم.

نمایشگر؛ دو در یک: هم نمایشگر هم آینه

با توجه به اینکه همه‌ی مدل‌های یوگا ۵۰۰ باید بتوانند وظایف یک تبلت را هم انجام دهند، پس خیلی بدیهی است اگر بگوییم نمایشگر تمام مدل‌ها لمسی است. جدا از این موضوع، نمایشگر ۱۴ اینچی همه‌ی مدل‌ها، دقت Full HD دارند و در هر پیکسل خود، حدودا ۱۵۰ پیکسل را جای داده است. فناوری استفاده‌شده در این نمایشگرها، IPS نام دارد؛ همان فناوری معروفی که در نمایشگر گوشی‌هایی مثل آیفون ۶ یا ال‌جی G5 هم استفاده می‌شود. مزیت این فناوری این است که زوایای دید (تقریبا) بی‌نقصی را ایجاد می‌کند؛ این یعنی از هر طرفی که به نمایشگر نگاه کنید، کیفیت و رنگ‌های تصویر تغییری نمی‌کند. مورد دیگر، براق و آینه‌ای بودن نمایشگر است، موضوعی که می‌تواند آزاردهنده باشد. در سایر موارد، با یک نمایشگر کاملا معمولی و میان‌رده مواجه‌ایم. حداکثر روشنایی و نسبت کنتراست تصویر، چندان زیاد نیست و رنگ‌های تولید‌شده هم با طبیعت‌شان، فاصله‌ی زیادی دارند. این یعنی اگر کارهای گرافیکی انجام می‌دهید، یوگا ۵۰۰ انتخاب مناسبی نخواهد بود.

کیبورد و تاچ‌پد؛ لبخندی با ارگونومی بیشتر

مثل سایر لپ‌تاپ‌های ساخت شرکت لنوو، یوگا ۵۰۰ هم از کیبوردی جزیره‌ای با کلیدهای خمیده و لبخندزده استفاده می‌کند که به اصطلاح، AccuType نام دارند. لنوو ادعا می‌کند که کلیدهای کیبورد AccuType، ارگونومی بیشتری در مقایسه با کلیدهای تخت و سنتی دارند. این موضوع سبب می‌شود هنگام تایپ‌کردن، انگشتان دست، کمتر دچار خستگی شوند. در عمل هم، کیبورد یوگا ۵۰۰ بسیار خوب است؛ کلیدها عملکرد روانی داشته و فضای حرکت‌شان کافی است، بنابراین می‌توانید با یوگا ۵۰۰ با سرعت زیاد و خطای کم، تایپ کنید. گفتنی است که کیبورد هیچ‌کدام از مدل‌های یوگا ۵۰۰، نور پس‌زمینه ندارد.

در میان استراحتگاه دست، تاچ‌پد بزرگ لپ‌تاپ قرار دارد که نواری فلزی اطرافش را پوشانده است. این نوار فلزی به کاربر کمک می‌کند که به سرعت و بدون نگاه‌کردن به لپ‌تاپ، تاچ‌پد را پیدا کند. سطح تاچ‌پد حساس است و به سرعت و با دقت زیاد، فرمان‌های واردشده را شناسایی می‌کند. این تاچ‌پد، یکی از نقاط قوت یوگا ۵۰۰ محسوب می‌شود و نیاز به ماوس را از بین می‌برد.

جمع‌بندی؛ سعی می‌کنم تبلت هم باشم

پیش از معرفی یوگا ۵۰۰، اگر می‌خواستید یکی از لپ‌تاپ‌های ۳۶۰ درجه‌ای لنوو را بخرید، باید هزینه‌ی زیادی کرده و یکی از مدل‌های لوکس یوگا را تهیه می‌کردید. تنها انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌ای که داشتید، مدل‌های فلکس بودند. یوگا ۵۰۰ را می‌توان مدل بهبودیافته‌ی فلکس ۲ دانست؛ این دستگاه، یک لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر میان‌رده است که با مکانیزم خاصش، می‌تواند به یک تبلت هم تبدیل شود. البته طراحی خاص دستگاه، به‌خصوص ضخامت و وزنش، استفاده از یوگا ۵۰۰ را به عنوان یک تبلت بسیار محدود کرده است. اگر صرفا به دنبال یک لپ‌تاپ خوب در این بازه‌ی قیمتی هستید، انتخاب‌های بهتری هم مثل ایسوس سری K، اچ‌پی Envy یا حتی سری Z خود لنوو هم وجود دارند؛ ولی اگر مدلی تبدیل‌پذیر با نمایشگر لمسی می‌خواهید، انتخاب‌های زیادی به جز یوگا ۵۰۰ ندارید.

مشخصات کالاLenovo Yoga 500 – C – 14 inch Laptop

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد

    ۲۱.۵ × ۲۳۵ × ۳۴۰ میلی‌متر
  • وزن

    ۱.۸ کیلوگرم

پردازنده مرکزی

  • سازنده پردازنده

    Intel

  • سری پردازنده

    Core i5

  • مدل پردازنده

    ۵۲۰۰U
  • محدوده سرعت پردازنده

    ۲.۲ تا ۲.۵ گیگاهرتز

  • فرکانس پردازنده

    ۲.۲GHz up to 2.7 GHz

  • حافظه Cache

    ۳ مگابایت

حافظه RAM

  • ظرفیت حافظه RAM

    ۴ گیگابایت

  • نوع حافظه RAM

    DDR3

حافظه داخلی

  • ظرفیت حافظه داخلی

    ۵۰۰ گیگابایت

  • نوع حافظه داخلی

    حافظه‌های هیبریدی

  • مشخصات حافظه داخلی

    ۵۰۰ گیگابایت هارددیسک به همراه ۸ گیگابایت حافظه SSD

پردازنده گرافیکی

  • سازنده پردازنده گرافیکی

    Intel

  • مدل پردازنده گرافیکی

    HD Graphics 5500
  • حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی

    بدون حافظه‌ی گرافیکی مجزا

صفحه نمایش

  • اندازه صفحه نمایش

    ۱۴ اینچ

  • نوع صفحه نمایش

    IPS LED-backlit LCD

  • دقت صفحه نمایش

    Full HD| 1920 x1080

  • صفحه نمایش مات

    خیر

  • صفحه نمایش لمسی

    بله

  • توضیحات صفحه نمایش

    نسبت تصویر ۱۶:۹

امکانات


  • درایو نوری

    بدون درایو نوری


  • وبکم

    دارد

  • توضیحات وبکم

    ۰.۳M
  • مشخصات اسپیکر

    دو بلندگوی داخلی ۱.۵ وات با گواهینامه Dolby DS1.0 Home Theater
  • کیبورد با نور پس زمینه

    ندارد

  • مشخصات تاچ پد

    پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی
  • حسگر اثر انگشت

    ندارد


  • کارت خوان

    دارد

  • مودم

    بدون مودم

  • شبکه بی سیم Wi-Fi

    دارد

  • توضیحات شبکه بی سیم Wi-Fi

    Intel 3160

  • بلوتوث

    بلوتوث داخلی

  • پورت شبکه Ethernet

    دارد

  • توضیحات پورت شبکه Ethernet

    ۱۰۰/۱۰۰۰
  • پورت VGA

    ندارد


  • پورت HDMI

    دارد

  • پورت USB Type-C

    ندارد


  • تعداد پورت USB 3.0

    ۲

  • تعداد پورت USB 2.0

    ۱
  • پورت Thunderbolt

    ندارد

  • پورت Serial

    ندارد

  • پورت USB 4.0

    ندارد

سایر مشخصات

  • طبقه‌بندی

    تبدیل‌پذیر
    ,

    با صفحه‌نمایش لمسی
    ,

    کاربری عمومی

  • نوع باتری

    ۳ سلولی

  • شارژدهی باتری

    ۴:۰۰ ساعت
  • توضیحات باتری

    باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۴۵ وات‌ساعت

  • سیستم عامل

    Microsoft Windows 10

  • توضیحات سیستم عامل

    نسخه‌ی ۶۴ بیت Home
  • اقلام همراه لپ تاپ

    شارژر و کابل برق


  • دفترچه راهنما

منبع: دیجیزا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *