دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 13 اینچی لنوو مدل Yoga 900 Pro 13 – C

مشخصات و قیمت خرید لپ تاپ 13 اینچی لنوو مدل Yoga 900 Pro 13 – C

Lenovo Yoga 900 13 – C – 13 inch Laptop

  • ظرفیت حافظه RAM: ۸ گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی: ۵۱۲ گیگابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی: Intel
  • اندازه صفحه نمایش: ۱۳ اینچ
  • طبقه‌بندی: تبدیل‌پذیر، باریک و سبک، کاربری مالتی‌مدیا، با صفحه‌نمایش لمسی
  • سری پردازنده:
    Core i7

  • نوع حافظه RAM:
    DDR3

  • دقت صفحه نمایش:
    QHD|2560×1440

  • صفحه نمایش مات:
    خیر

  • صفحه نمایش لمسی:
    بله

  • سیستم عامل:
    Microsoft Windows 10

  • پورت HDMI:
    ندارد

نقد و بررسی اجمالیLenovo Yoga 900 13 – C – 13 inch Laptop
چندی پیش شرکت «لنوو» لپ‌تاپ هیبریدی «Yoga 900» ۱۳ اینچی را معرفی کرد و برای تکامل این سری از محصولات خود، قدم بزرگی برداشت. به‌جرات می‌توان Yoga 900 را بهترین و قوی‌ترین مدل یوگا دانست. اساسی‌ترین تغییر در ساختار این محصول، استفاده از نسل جدید پردازنده‌های مرکزی اینتل با نام Skylake است که نسبت به نسل قبل، توان کاری بیشتر و مصرف انرژی کمتر و در نتیجه راندمان بسیار بالاتری دارد. به همین دلیل علاوه بر کارایی و سرعت، میزان نگهداری شارژ باتری هم افزایش پیدا کرده و به ۹ ساعت در شرایط تماشای ویدئو رسیده که نسبت به Yoga 3 Pro دو ساعت بیشتر است. بدنه‌ی Yoga 900 نسبت به نسل قبلی‌اش تغییرات کوچکی داشته که شاید در نگاه اول جلب‌توجه نکنند. ازآنجایی‌که طراحی لولای بندساعتی Yoga 3 Pro عالی بود، لنوو در محصول جدید خود هم از همان لولا استفاده کرده و تنها کمی استحکام و کیفیت آن را افزایش داده است؛ البته این افزایش استحکام باعث شده درِ لپ‌تاپ به‌راحتی باز نشود. بازکردن درِ لپ‌تاپ با یک دست تقریبا کاری غیرممکن است و باید این کار را با هر دو دست و آن هم به‌سختی انجام داد. قاب زیرین و پشت صفحه‌نمایش این محصول از جنس فلز مات با کیفیت و استحکام بالایی بوده که کاملا جلوه‌ی یک لپ‌تاپ رده‌بالا و لوکس را به آن داده است. اما در قسمت‌های داخلی بیشتر به کارایی توجه شده و برای محل استراحت‌گاه مچ‌ها و اطراف کیبورد از جنس لاستیک‌مانندی استفاده شده است. این لایه پس از چرخش بیش از ۱۸۰ درجه و قرارگرفتن کیبورد در زیر دستگاه، به‌خوبی روی تمامی سطوح، پایدار و بدون لیزخوردن باقی مانده و از کلیدهای کیبورد هم محافظت می‌کند. پورت‌های موجود روی لبه‌های Yoga 900 قابل‌قبول و کاملا کاربردی هستند و بزرگ‌ترین تغییر آن‌ها نسبت به نسل قبلی، حذف‌شدن پورت mini HDMI و جایگزین‌شدن آن با یک پورت نسل جدید USB Type C با قابلیت ارائه‌ی خروجی تصویر است. ضخامت این محصول کمتر از ۱۵ میلی‌متر و وزن آن حدود یک کیلو و ۳۰۰ گرم است که یک نمونه‌ی مطلوب برای جابه‌جایی محسوب می‌شود. صفحه‌نمایش لمسی ۱۳.۳ اینچی Yoga 900 پنل IPS و کیفیت QHD 3200 x 1800 با روکش براق دارد و یکی از بهترین نمونه‌های موجود حال حاضر به‌شمار می‌رود. شفافیت این صفحه‌نمایش نه‌تنها در محیط‌های داخلی، بلکه در محیط‌های خارجی با تابش نور مستقیم آفتاب هم بسیار عالی بوده و حتی براق‌بودن روکش هم برای آن مشکل‌ساز نیست؛ به همین دلیل به‌راحتی می‌توان این دستگاه را با خود حمل کرده و در تمامی شرایط از آن استفاده کرد. صدای خروجی این لپ‌تاپ توسط دو بلندگوی قدرتمند ساخت شرکت JBL با تکنولوژی دالبی تولید می‌شود که قدرت و کیفیت بسیار بالایی دارد و حتی برای پخش صدا در یک اتاق بزرگ یا سالن مناسب است. کیبورد و تاچ‌پد این محصول از دیگر بخش‌های آن یک پله عقب مانده و کیفیت و کارایی آن‌ها در حد یک محصول خاص نیست. البته کیبورد از نوع جزیره‌ای با نور پس‌زمینه بوده و تا حد امکان کلیدهای مالتی‌مدیا و دسترسی سریع روی آن‌ها تعبیه شده است؛ بااین‌حال هنگام تایپ‌کردن حس کار با یک محصول لوکس را به کاربر القا نمی‌کند. همین شرایط برای تاچ‌پد یک‌تکه‌ی Yoga 900 هم وجود دارد و اندازه‌ی نسبتا کوچک آن هم چندان خوشایند نیست. بدون شک Yoga 900 سیزده‌اینچی، قوی‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین مدل از سری یوگا لنوو بوده و در لیست بهترین لپ‌تاپ‌های هیبریدی موجود در بازار، رده‌ی بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.
  • ارزش خرید در برابر قیمت

    ۳

  • عملکرد سخت افزار داخلی و باتری

    ۴

  • کیبورد و تاچ پد

    ۲

  • کیفیت صفحه نمایش و بلندگوها

    ۵

  • امکانات و قابلیت ها

    ۵

  • طراحی و کیفیت ساخت

    ۵

نقاط قوت

  • بدنه‌ی فوق‌العاده باریک و سبک و خوش‌ساخت
  • قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای نمایشگر و تبدیل به تبلت
  • نمایشگر دقیق و باکیفیت
  • عملکرد سریع و سیستم‌خنک‌کننده‌ی بهینه و کم‌صدا
نقاط ضعف

  • درگاه‌های محدود
  • زمان زیاد لازم برای شارژشدن باتری
  • روشنایی نمایشگر می‌توانست بیشتر باشد
  • تاچ‌پد کوچک
نقد و بررسی تخصصیLenovo Yoga 900 13 – C – 13 inch Laptop

لنوو یوگا ۹۰۰، جدیدترین و برترین سری از لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر این شرکت چینی است که راه مدل یوگا ۳ پرو را ادامه می‌دهد. یوگا ۹۰۰ در مقایسه با یوگا ۳ پرو، کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر شده؛ ولی درعوض، پردازنده‌ی قوی‌تر و باتری بهتری دارد. بارزترین مشخصه‌ی یوگا ۹۰۰ همانند سایر لپ‌تاپ‌های سری یوگا، لولاهای خاص‌ آن است که امکان چرخش ۳۶۰ درجه‌ی نمایشگر را فراهم می‌کند؛ این قابلیت باعث می‌شود تا بتوان از لپ‌تاپ به‌عنوان یک تبلت هم استفاده کرد. یوگا ۹۰۰ یکی از لوکس‌ترین و جذاب‌ترین لپ‌تاپ‌های باریک و سبک ویندوزی است و برای قشر خاصی هم طراحی شده است. اگر تمایل دارید در مورد یوگا ۹۰۰ بیشتر بدانید، با نقد و بررسی این لپ‌تاپ در دیجیزا همراه شوید.

طراحی و ساخت؛ ترکیب صنعت چین و سوئیس

 

 

از لحاظ طراحی و ظاهر، یوگا ۹۰۰ فرق زیادی با یوگا ۳ پرو ندارد. با اینکه کمی تپل‌تر و سنگین‌تر از مدل سال گذشته شده؛ ولی هنوز هم جزو لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک و سبک محسوب می‌شود. لنوو ادعا کرده که یوگا ۹۰۰ یکی از باریک‌ترین لپ‌تاپ‌های ۱۳ اینچی در جهان است؛ این ادعا، چندان هم دور از واقعیت نیست. این لپ‌تاپ ۱۳ اینچی، نزدیک به ۱۵ میلی‌متر ضخامت و یک کیلو و ۳۰۰ گرم وزن دارد. البته در ادامه توضیح می‌دهیم که این اضافه‌وزن با خوردن هله‌هوله به وجود نیامده و قدرت و شارژدهی‌اش بیشتر شده است.

 

پس از چند سری، لنوو در مدل یوگا ۹۰۰ به بهترین مکانیسم تغییر حالت دستگاه رسیده است. نمایشگر یوگا ۹۰۰ توسط چند لولای خاص به بدنه‌ی اصلی متصل شده که «بند ساعت» (Watchband) نام دارند. نام‌گذاری این لولاها برمبنای ظاهرشان صورت گرفته، زیرا کاملا شبیه بند فلزی ساعت‌های مچی هستند. مزیت این نوع لولا در مقایسه با لولاهای سنتی مدل‌های گذشته، این است که عمل چرخش نمایشگر و تغییر حالت از لپ‌تاپ به تبلت، روان‌تر و بدون لغزش انجام می‌شود؛ علاوه‌براین، تمام قسمت‌های بدنه، روکشی مات دارند تا اثرانگشت روی بدنه باقی نماند و ظاهر زیبا و شکیلش، همیشه حفظ شود. یوگا ۹۰۰ رنگ‌های مختلفی دارد و رنگ نمادین این سری یعنی نارنجی، هنوز هم به‌عنوان یک انتخاب وجود دارد.

مثل دیگر اعضای سری یوگا، دورتادور یوگا ۹۰۰ هم با درگاه‌های مختلف و کلیدهای کنترل حالت تبلت، پر شده است. تمام ارتباط‌های باسیم یوگا ۹۰۰، توسط یک درگاه USB 3.0، یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه USB Type-C انجام می‌شود. این یعنی از HDMI خبری نیست و برای گرفتن خروجی تصویر، باید مبدلی برای USB Type-C پیدا کنید. نکته‌ی جالب این است که یوگا ۹۰۰، درگاه اتصال به آداپتور برق ندارد و از طریق درگاه USB 2.0 (که نارنجی‌رنگ است) شارژ می‌شود. دلیل این تصمیم لنوو مشخص نیست؛ زیرا باعث شده شارژکردن کامل باتری، حداقل چهار ساعت طول بکشد.

نمایشگر و بلندگوها؛ دقیقا یک گوشی پرچم‌دار، فقط در ابعاد بزرگ‌تر

وقتی قرار است لپ‌تاپی  جایگزین تبلت هم بشود، باید تمام امکانات آن را ارائه دهد؛ به خصوص وقتی هزینه‌ی زیادی بابتش پرداخت می‌کنیم. در حال حاضر، تبلت‌های بالارده، نمایشگرهای فوق‌العاده‌ای دارند که رنگ‌ها را مثل یک پالت نقاشی نشان می‌دهند. لنوو هم برای اینکه کاربرانش بتوانند حرفی در برابر کاربران آی‌پد و سرفیس پرو داشته باشند، نمایشگری LCD را با فناوری IPS و دقت ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل، برای یوگا ۹۰۰ انتخاب کرده است. این نمایشگر ۱۳ اینچی در هر اینچش، نزدیک به ۲۷۵ پیکسل جای داده تا بتواند تصاویر را تا جایی که چشم انسان تشخیص می‌دهد، دقیق و شفاف نشان دهد. این نمایشگر لمسی، توسط یک لایه شیشه‌ی گوریلا گلس ۴ محافظت می‌شود؛ یعنی همان شیشه‌ای که مسئول محافظت از نمایشگر گوشی گلکسی S7 سامسونگ است. رنگ‌های تولیدشده هم زنده و طبیعی هستند؛ البته نه به‌خوبی نمایشگرهای OLED که در گوشی‌ها و تلویزیون‌های بالارده استفاده می‌شوند.

اما داستان نمایشگر یوگا ۹۰۰ پایان خوشی ندارد. روشنایی این نمایشگر، زیاد نیست و این موضوع در کنار براق و آینه‌ای  بودنش، باعث می‌شود تا کارکردن با یوگا ۹۰۰ در محیط‌های باز و زیر نور آفتاب، دشوار و آزاردهنده باشد.

زیر لپ‌تاپ، دو بلندگوی استریو وجود دارند که داخل بدنه مخفی شده‌اند. این دو بلندگو، صدای بلند و شفاف و بدون اعوجاجی تولید می‌کنند و برای گوش‌کردن به موسیقی یا تماشای فیلم کاملا مناسب‌اند.

کیبورد و تاچ‌پد؛ اقیانوسی به عمق… ۱۵ میلی‌متر

 

مشکل اصلی کیبورد لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک مثل مک‌بوک ۱۲ اینچی شرکت اپل، این است که فضای زیادی برای حرکت کلیدها وجود ندارد. این موضوع، گریبان‌گیر یوگا ۹۰۰ هم شده است. لنوو سعی کرده این دستگاه را به باریک‌ترین لپ‌تاپ ۱۳ اینچی جهان تبدیل کند و این رویا باعث شده فضای زیادی برای حرکت کلیدها باقی نماند. به جز این مورد، کیبورد یوگا ۹۰۰، تفاوت خاصی با کیبورد دیگر لپ‌تاپ‌های لنوو ندارد. کلیدها دارای همان طرح خمیده‌ی انحصاری این شرکت با نام AccuType هستند و جدا از هم و به صورت جزیره‌ای، چیده شده‌اند. به‌علاوه، نور پس‌زمینه‌ی دومرحله‌ای هم وجود دارد که با نگه‌داشتن کلید Fn و فشردن کلید Space فعال می‌شود.

حتی اگر نخواهید، احتمالا به‌ناچار یک ماوس برای یوگا ۹۰۰ تهیه خواهید کرد. درست مثل لپ‌تاپ‌های رده‌بالای وایو (سونی سابق!)، لنوو هم تاچ‌پد بسیار کوچکی را برای یوگا ۹۰۰ انتخاب کرده است؛ البته عملکرد تاچ‌پد، بی‌عیب و نقص بوده ، فرمان‌ها با دقت بالا و بدون وقفه شناسایی می‌شوند و یک سری دستورات چندلمسی هم پشتیبانی می‌شوند. دو کلید چپ و راست تاچ‌پد در بدنه مستتر شده‌اند که متاسفانه این دو کلید هم، وضعیتی مشابه وضعیت کلیدهای کیبورد دارند.

سرعت و عملکرد؛ سریع و بی‌سروصدا

یوگا ۹۰۰ یک لپ‌تاپ لوکس، گران‌قیمت و بالارده است و جز بهترین قطعات داخلی نباید از آن انتظاری داشت. تمام مدل‌های یوگا ۹۰۰ از نسل ششم پردازنده‌های قدرتمند Core i5 و Core i7 استفاده می‌کنند. این در حالی است که پرچم‌دار پیشین این شرکت یعنی Yoga 3 Pro، از پردازنده‌های ضعیف Core M استفاده می‌کرد. البته لنوو برای کاهش مصرف انرژی و گرمای تولیدی، مدل‌های کم‌مصرف (ULV) این پردازنده‌ها را انتخاب کرده است. پردازنده‌های با ولتاژ پایین یا ULV، ضعیف‌تر از مدل‌های با ولتاژ استانداد هستند؛ ولی درعوض انرژی کمتری مصرف می‌کنند و شارژدهی باتری را افزایش می‌دهند. مزیت دیگر این پردازنده‌ها، در این است که گرمای زیادی تولید نمی‌کنند و این موضوع سبب شده تا دمای قسمت‌های مختلف بدنه، حتی تحت استرس شدید و هنگام انجام محاسبات سنگین، گرم و آزاردهنده نشود.

 

به‌علاوه این لپ‌تاپ‌ها، تنها از حافظه‌های داخلی SSD استفاده می‌کنند تا دیگر از سرعت بالا آمدن ویندوز یا اجرای برنامه‌ها گلایه‌ای نداشته باشید. یوگا ۹۰۰ دستگاه فوق‌العاده سریعی است. فقط موردی که باید در نظر داشته باشید این است که تمام مدل‌های یوگا ۹۰۰ از تراشه‌های گرافیکی یکپارچه استفاده می‌کنند؛ یعنی به اجرای بازی‌های سنگین جدید امیدی نداشته باشید. تمام این قطعات، توسط یک باتری ۶۶ وات‌ساعتی تغذیه می‌شوند که طبق اطلاعات مندرج در سایت شرکت سازنده، می‌تواند تا ۱۰ ساعت مرورگری اینترنت را تضمین کند. ادعای لنوو را یک تکنیک بازاریابی و اغراق‌شده می‌دانیم چون در عمل، حداکثر می‌توانید ۶ الی ۷ ساعت با یوگا ۹۰۰ به مرورگری اینترنت بپردازید.

با اینکه اکثر لپ‌تاپ‌های باریک و سبک، به سمت سیستم‌های خنک‌کننده‌ی بدون فن می‌روند؛ یوگا ۹۰۰ دو فن کوچک دارد که هوای خنک را از کف لپ‌تاپ مکش کرده و پس از عبور از روی قطعات داخلی، از لابه‌لای بندهای ساعت پشت دستگاه، خارج می‌کنند. خوشبختانه این فن‌ها حتی هنگامی‌که بار محاسباتی زیادی روی دستگاه است، صدای کمی دارند.

جمع‌بندی؛ تبدیل‌پذیر زخمی

یوگا ۹۰۰ برترین لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر شرکت لنوو تا به امروز است، هیچ شکی در این موضوع نیست؛ اما این لپ‌تاپ لوکس و گران‌قیمت، ایرادهای کوچک زیادی دارد که می‌تواند خریدار را پشیمان کند. برای مثال، روشنایی کم نمایشگر، فضای کم برای حرکت کلیدهای کیبورد، زمان زیاد لازم برای شارژشدن باتری و نبود درگاه HDMI، موارد کوچکی نیستند که بتوان به‌راحتی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. باوجوداین، انتخاب‌های زیادی برای علاقه‌مندان به لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر باریک و سبک وجود ندارد و باید با مشکلات یوگا ۹۰۰ کنار آمد. اگر قابلیت تبدیل‌پذیری به تبلت برایتان مهم است، یوگا ۹۰۰ یکی از بهترین گزینه‌ها (یا حتی تنها گزینه) خواهد بود؛ ولی اگر صرفا به دنبال یک لپ‌تاپ فوق‌باریک و سبک رده‌بالا هستید، بهتر است به سراغ مدل‌های Z یا S از شرکت VAIO بروید.

مشخصات کالاLenovo Yoga 900 13 – C – 13 inch Laptop

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد

    ۱۴.۹ × ۲۲۵ × ۳۲۴ میلی‌متر
  • وزن

    ۱.۳ کیلوگرم

پردازنده مرکزی

  • سازنده پردازنده

    Intel

  • سری پردازنده

    Core i7

  • مدل پردازنده

    ۶۵۰۰U
  • محدوده سرعت پردازنده

    ۲.۵ تا ۲.۸ گیگاهرتز

  • فرکانس پردازنده

    ۲.۵GHz up to 3.1 GHz

  • حافظه Cache

    ۴ مگابایت

حافظه RAM

  • ظرفیت حافظه RAM

    ۸ گیگابایت

  • نوع حافظه RAM

    DDR3

حافظه داخلی

  • ظرفیت حافظه داخلی

    ۵۱۲ گیگابایت

  • نوع حافظه داخلی

    SSD

  • مشخصات حافظه داخلی

    حافظه خشک SSD

پردازنده گرافیکی

  • سازنده پردازنده گرافیکی

    Intel

  • مدل پردازنده گرافیکی

    HD Graphics 520
  • حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی

    بدون حافظه‌ی گرافیکی مجزا

صفحه نمایش

  • اندازه صفحه نمایش

    ۱۳ اینچ

  • نوع صفحه نمایش

    IPS LED-backlit LCD

  • دقت صفحه نمایش

    QHD|2560×1440

  • صفحه نمایش مات

    خیر

  • صفحه نمایش لمسی

    بله

  • توضیحات صفحه نمایش

    صفحه‌ی نمایش ۱۳.۳ اینچی QHD لمسی خازنی با نسبت تصویر ۱۶:۹

امکانات


  • درایو نوری

    بدون درایو نوری


  • وبکم

    دارد

  • توضیحات وبکم

    ۱MP 720p HD CMOS
  • مشخصات اسپیکر

    بلندگوهای استریو داخلی با تکنولوژی Dolby DS 1.0 ساخت شرکت JBL
  • کیبورد با نور پس زمینه

    دارد

  • مشخصات تاچ پد

    پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی
  • حسگر اثر انگشت

    ندارد


  • کارت خوان

    دارد

  • مودم

    بدون مودم

  • شبکه بی سیم Wi-Fi

    دارد

  • توضیحات شبکه بی سیم Wi-Fi

    Intel 8260

  • بلوتوث

    بلوتوث داخلی

  • پورت شبکه Ethernet

    ندارد

  • پورت VGA

    ندارد


  • پورت HDMI

    ندارد

  • پورت USB Type-C

    دارد


  • تعداد پورت USB 3.0

    ۲

  • تعداد پورت USB 2.0

    ۱
  • پورت Thunderbolt

    ندارد

  • پورت Serial

    ندارد

  • پورت USB 4.0

    ندارد

سایر مشخصات

  • طبقه‌بندی

    تبدیل‌پذیر
    ,

    باریک و سبک
    ,

    کاربری مالتی‌مدیا
    ,

    با صفحه‌نمایش لمسی

  • نوع باتری

    ۴ سلولی

  • شارژدهی باتری

    ۹:۰۰ ساعت
  • توضیحات باتری

    باتری لیتیوم-پلیمر با ظرفیت ۶۶ وات‌ساعت

  • سیستم عامل

    Microsoft Windows 10

  • توضیحات سیستم عامل

    نسخه‌ی ۶۴ بیت Home
  • امکانات دیگر

    مجهز به یک پورت USB 3.1 Type-C
  • اقلام همراه لپ تاپ

    شارژر و کابل برق


  • دفترچه راهنما

منبع: دیجیزا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *