دیجیزا

آخرین اخبار فناوری و تکنولوژی جهان

مشخصات و قیمت خرید حافظه SSD ای دیتا مدل SU900 ظرفیت 1 ترابایت

مشخصات و قیمت خرید حافظه SSD ای دیتا مدل SU900 ظرفیت 1 ترابایت

ADATA SU900 SSD Drive – 1TB

  • برند :
    ای دیتا
  • دسته‌بندی :
    حافظه SSD

  • ظرفیت: ۱ ترابایت
  • رابط: SATAIII
  • فرم فاکتور: ۲.۵ اینچ

نقد و بررسی اجمالی
ADATA SU900 SSD Drive – 1TB

حافظه اس اس دی ۲.۵ اینچی اینترنال «Ultimate SU900» شرکت ای دیتا (ADATA)، که از طریق رابط پرسرعت SATA3 به مادربرد متصل می‌شود. این حافظه از فلش ۳D NAND MLC بهره می‌برد و از کنترلر SMI 2258 بهره‌مند است. حافظه‌های SSD قادر هستند با سرعت بسیار بالاتری نسبت به HDD یا همان هارددیسک‌ها اطلاعات را انتقال دهند. سرعت خواندن و نوشتن Ultimate SU900 به‌ترتیب ۵۶۰ و ۵۲۵ مگابایت برثانیه اعلام شده است. از دیگر ویژگی‌های این نوع حافظه‌ها، می‌توان به طول عمر بالای آنها اشاره کرد. عمر مفید این محصول از طرف سازنده ۲ میلیون ساعت اعلام شده است. شرکت ای دیتا این حافظه را در چهار ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت تا ۲ ترابایت عرضه روانه‌ی بازار کرده است، که کاربر با توجه به نیاز خود می‌تواند ظرفیت آن را انتخاب کند. Ultimate SU900 از فناوری SLC Caching و DRAM Cache Buffer بهره می‌برد که سبب افزایش بازدهی آن می‌شود. همچنین حافظه‌های SSD بر خلاف هارددیسک‌ها از مقاومت خوبی در برابر شوک و لرزش برخوردارند. این مدل هم قادر است تا ۱۵۰۰G از خود مقاومت نشان دهد.

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت خوب

نقد و بررسی تخصصی

حافظه اس اس دی SU900 محصولی از برند ای‌دیتا است. این حافظه در فرم فاکتور ۲.۵ اینچی تولید شده و از رابط SATA III استفاده می‌کند. به کار رفتن حافظه‌ی فلش ۳D MLC NAND و کنترلر SMI 2258 از مزایای این اس اس دی هستند و آن را به یک محصول اعلا (Premium) تبدیل کرده‌اند. فلش ۳D MLC NAND در مقایسه با فلش‌های نسل قدیم ۲D/Planar NAND سرعت انتقال و پایداری بیشتری را به همراه دارند.

ظرفیت و گنجایش

حافظه‌ی اس اس دی SU900 در چهار ظرفیت مختلف تولید شده‌است و می‌توانید با توجه به نیازتان، یکی از ظرفیت‌های ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت یا ۲ ترابایتی را انتخاب کنید. طبیعی است که به دلیل پرمیوم بودن این کالا و همچنین سرعت و کیفیت عملکرد بهتری که ارائه می‌دهد، در مقایسه با ظرفیت‌های مشابه از سایر برندها، قیمت بیشتری برای آنها در نظر گرفته شده‌است. مشابه تمام حافظه‌ها، برای دستیابی به ظرفیت دو برابر، در SU900 هم هزینه‌ای کمتر از دو برابر ظرفیت مورد نظر پرداخت می‌کنید. به عنوان مثال اگر دارید به ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت فکر می‌کنید، می‌توانید با بهایی که کمتر از هزینه‌ی دو حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی است صاحب یک اس اس دی یک ترابایتی شوید. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که معمولا در ظرفیت‌های بیشتر، سرعت انتقال و ماندگاری بالاتری نصیب‌تان می‌شود و همین موضوع می‌تواند دلیل خوبی برای انتخاب ظرفیت‌های بالاتر باشد.

سرعت انتقال

 

تقریبا قریب به اتفاق اس اس دی‌های ۲.۵ اینچی موجود در بازار، روی سرعت‌هایی در محدوده‌ی کمتر از ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه قفل شده‌اند و گویا امکان عبور از این مرز وجود ندارد. اما ای‌دیتا ادعا می‌کند که با استفاده از تراشه‌ی فلش ۳D NAND می‌توان از این محدودیت گذر کرد و به سرعت‌های بالاتری دست یافت. دلیل محدود بودن سایر محصولات، استفاده از فلش ۲D NAND عنوان می‌شود. در اس اس دی SU900 حداکثر سرعت خواندن ترتیبی به ۵۶۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد و برای نوشتن یا همان کپی کردن اطلاعات روی اس اس دی، پهنای باند ۵۲۵ مگابایت بر ثانیه به دست آمده‌است. وجود فناوری‌های SLC Caching و DRAM cache از دیگر مواردی هستند که می‌توانند سرعت انتقال را افزایش دهند و عملکرد اس اس دی را در انتقال فایل‌های حجیم بهتر کنند. چنین سرعتی در هیچ هارددیسکی پیدا نمی‌شود و در اس اس دی‌ها هم به زحمت قابل دستیابی است.

ماندگاری و دوام

در حافظه‌های SSD، میزان داده‌ی قابل نوشتن به عددی محدود می‌شود و سازندگان معمولا این عدد را بیان می‌کنند. این عدد بر حسب مجموع داده‌ی قابل کپی شدن روی حافظه (TBW) بیان می‌شود و می‌تواند به صورت تقریبی، میانگین عمر مفید یک اس اس دی را اعلام کند. حداکثر عدد اعلام شده برای حافظه SU900 ای‌دیتا ۸۰۰ ترابایت است که در مدل ۲ ترابایتی به دست می‌آید. سازنده‌ی اس اس دی SU900 به دلیل اطمینان بالایی که از عملکرد محصول خود دارد، آن را تا ۵ سال (به صورت محدود) گارانتی می‌کند. میزان زمانی که بین هر دو خطا اتفاق می‌افتد هم دیگر عامل مهمی است که در خرید اس اس دی باید مورد توجه قرار گیرد. این فاکتور با عنوان MTBF اعلام می‌شود و در اس اس دی‌های معمولی، بین ۱ تا ۱.۵ میلیون ساعت متغیر است. اما در SU900 این عدد به ۲ میلیون ساعت رسیده‌است.

موتور اصلاح خطا

 

در اس اس دی SU900 ای‌دیتا از موتور اصلاح خطای LDPC ECC استفاده شده‌است. با استفاده از این موتور اصلاح خطا، از اشتباهات احتمالی که ممکن است در حین خواندن و نوشتن پیش بیاید جلوگیری می‌شود. در نتیجه، داده‌های ارزشمند شما به همان کیفیت مورد انتظار انتقال پیدا می‌کنند و یکپارچگی‌شان حفظ می‌شود. وجود این قابلیت باعث می‌شود ماندگاری و دوام SU900 نه تنها از محصولات non-ECC بیشتر باشد، که حتی از محصولات مجهز به اصلاح خطای ساده BCH هم بهتر عمل کند. به دلیل استفاده از کدگذاری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، میزان دفعات نوشتن و پاک کردن اطلاعات در SU900 سه برابر اس اس دی‌های معمولی است. همه‌ی اینها به معنی یک اس اس دی خوب با ماندگاری زیاد است.

اقلام همراه

اس اس دی SU900 یکی از معدود حافظه‌های این‌چنینی است که با تعدادی قطعه‌ی جانبی ارائه می‌شود. البته با در نظر گرفتن قیمت بالاتر این اس اس دی در مقایسه با سایر محصولات، چنین انتظاری هم کاملا طبیعی است. در جعبه‌ی SU900 یک براکت تبدیل ۲.۵ اینچ به ۳.۵ اینچ وجود دارد و یک قطعه‌ی پلاستیکی افزایش ضخامت به قطر ۲.۵ میلی‌متر هم به همراه آن ارائه می‌شود. با استفاده از این دو قطعه‌، می‌توان SU900 را در هر کامپیوتر دسکتاپ یا لپ‌تاپی جا داد. یک نرم‌افزار انتقال اطلاعات با نام Acronis True Image هم در اختیار مصرف‌کننده‌ی SU900 قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار برای انتقال اطلاعات از هارددیسک به اس اس دی کاربرد پیدا می‌کند و با استفاده از آن می‌توان اطلاعات را به سرعت و راحتی از دیسک‌های قدیمی به حافظه‌ی جدید منتقل کرد.

مشخصات فنی ADATA SU900 SSD Drive – 1TB

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد

    ۷ × ۶۹.۸ × ۱۰۰.۴ میلی‌متر
  • وزن

    ۴۷.۵ گرم

مشخصات فنی

  • ظرفیت

    ۱ ترابایت

  • رابط

    SATAIII

  • فرم فاکتور

    ۲.۵ اینچ

  • کنترل کننده

    SMI 2258
  • سرعت خواندن اطلاعات به صورت ترتیبی

    تا ۵۶۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن اطلاعات به صورت ترتیبی

    تا ۵۲۵ مگابایت بر ثانیه
  • مقاوم در برابر شوک

    بله

  • حداکثر میزان مقاومت در برابر شوک

    ۱۵۰۰G
  • نوع فلش

    MLC

  • میانگین عمر

    ۲ میلیون ساعت

منبع: دیجیزا


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *