آی تی رسان/ در گذشته کمپانی کوالکام از تراشه‌های اسنپ‌دراگون ۷۶۵ و اسنپ‌دراگون ۷۶۵G به‌عنوان گزینه‌های فوق میان‌رده خود رونمایی کرد. این تراشه‌ها در هندست‌هایی نظیر اوپو رنو ۵، اوپو رنو ۵ پرو ۵G، ردمی K30، وان‌پلاس نورد، پیکسل ۵، ZTE بلید ۲۰ پرو و ویوو V20 پرو مورد استفاده قرار گرفتند. اکنون شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند کمپانی آمریکایی تولیدکننده نیمه‌هادی روی توسعه تراشه اسنپ‌دراگون ۷۷۵ کار می‌کند.

بر اساس گزارشات اخیر اعضای انجمن Xiaomiui طی چت گروهی خود در تلگرام به برخی مشخصات تراشه‌های اسنپ‌دراگون ۷۷۵ و اسنپ‌دراگون ۷۷۵G اشاره نموده‌اند. فهرست حاوی برخی مشخصات تراشه‌های اسنپ‌دراگون ۷۷۵ و ۷۷۵G که در گروه مذکور به اشتراک گذاشته شده است؛ نشان می‌دهد که این نیمه‌هادی‌ها با استفاده از فرآیند ۵ نانومتری موجود تولید خواهند شد.

اکنون نخستین بار نیست که شاهد انتشار شایعاتی پیرامون تراشه اسنپ‌دراگون ۷۷۵ هستیم. سال گذشته شایعه شد که این تراشه با استفاده از فرآیند ۶ نانومتری تولید می‌شود. حتی برخی شایعات از به‌کارگیری این تراشه در اسمارت‌فون ردمی K40 طی ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ حکایت داشتند. با این‌حال کمپانی شیائومی اخیرا از اسمارت‌فون‌های سری ردمی K40 رونمایی کرد؛ اما این هندست‌ها فاقد تراشه اسنپدراگون ۷۷۵ هستند.

چنان‌چه فرضیه مطرح شده در خصوص تولید تراشه اسنپ‌دراگون ۷۷۵ با استفاده از فرآیند ۵ نانومتری صحت داشته باشد؛ در این‌صورت این موضوع به‌معنای عملکرد سریع‌تر و افزایش بهره‌وری انرژی نسبت به فرآیند ۷ نانومتری مورد استفاده در سری اسنپ‌دراگون ۷۶۵ خواهد بود. فرآیند ۵ نانومتری تنها توسط تراشه‌های سری اسنپ‌دراگون ۸۰۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و استفاده از این فرآیند جهت تولید تراشه اسنپدراگون ۷۷۵ موجب کاهش فاصله این نیمه‌هادی‌ها از نظر کارآیی و بهره‌وری انرژی خواهد شد.


در حال حاضر تائید صحت و سقم این اطلاعات امکان‌پذیر نیست؛ اما منابع خبری انجمن XDA ادعا می‌کنند که سند منتشر شده همانند یک اسلاید واقعی از پرونده‌های داخلی کمپانی به‌نظر می‌رسد. با این‌حال سند مذکور ظاهرا قدیمی است. بنابراین کوالکام احتمالا در شمای نامگذاری تراشه آینده خود تغییراتی را اعمال می‌کند؛ موضوعی که پیش‌تر در خصوص تراشه اسنپ‌دراگون ۸۸۸ نیز رویت شد و تعجب همگان را به‌دنبال داشت.

بر اساس برخی شایعات تراشه اسنپ‌دراگون ۷۷۵ احتمالا در اسمارت‌فون آینده شیائومی می ۱۱ لایت به‌کار گرفته خواهد شد. انتظار می‌رود که این هندست در آینده‌ای بسیار نزدیک معرفی شود. بنابراین تا زمان رونمایی از تراشه اسنپ‌دراگون ۷۷۵ نیز احتمالا زمان چندان زیادی باقی نمانده است.